صادرات ریالی، ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد
صادرات ریالی، ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فروش ریالی یکی از مشکلات حوزه صادرات است، گفت: صادرات وقتی محقق می‌شود که ارز خارجی به کشور بیاورید، اگر در برابر صادرات، ریال دریافت شود، ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت. حمید زادبوم در جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه اقتصاد قوی نیازمند بخش خصوصی قوی […]

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فروش ریالی یکی از مشکلات حوزه صادرات است، گفت: صادرات وقتی محقق می‌شود که ارز خارجی به کشور بیاورید، اگر در برابر صادرات، ریال دریافت شود، ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت.

حمید زادبوم در جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه اقتصاد قوی نیازمند بخش خصوصی قوی است، اظهار کرد: برای بخش خصوصی قوی نیز نیازمند اتاق بازرگانی قوی هستیم.

وی افزود: بارها از صادرکنندگان خواسته‌ایم که از صادرات ریالی خودداری کرده و آن‌ها را به صورت ارزی به فروش برسانند تا برای کشور، ارزآوری داشته باشند.

زادبوم ادامه داد: مدت چهار ماه برای رفع تعهدات ارزی مصوب شده است، اما اگر هر کدام از صنف‌ها در این خصوص مشکل داشتند، می‌توانند موضوع را با ما در میان بگذارند.

وی با اشاره به مشوق‌های صادراتی نیز گفت: در این زمینه کمک صندوق توسعه ملی به بانک‌ها مطرح بوده که به هر میزانی که انجام گیرد، به همان میزان نیز باید بانک‌ها، اقدام به ارائه تسهیلات کنند؛ از آنجایی که عملکرد بانک توسعه صادرات سال گذشته بسیار مناسب بوده، پیشنهاد شد که نصف کمک ارائه شده توسط صندوق را به این بانک بدهیم.

وی در خصوص روش‌های اخذ این تسهیلات نیز گفت: در این زمینه، صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به سیستم بهین یاب و ثبت نام در آن، تقاضای دریافت این مشوق‌ها را داشته باشند تا این درخواست را ارزیابی کرده و پیشنهاد خود را به بانک ارائه دهیم، اما ارزیابی نهایی برای میزان تسهیلات بر عهده بانک است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص نوع دوم مشوق‌ها نیز گفت: نوع دوم نیز مربوط به زیرساخت‌های مرزی است و اگر بخش خصوصی در این راستا اقدام کرده و طرح مورد نظر نیز به تصویب کارگروه توسعه صادرات استان برسد، سازمان توسعه تجارت مشوق‌هایی را در نظر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دریافت ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض یکی از این مشوق‌ها بوده و نوع دوم نیز به این نحو است که اگر از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ۹۹ یکسری اقساط بانکی داشته باشند، تا چهار درصد از نرخ بهره را از طریق بانک توسعه صادرات به آنان باز می‌گردانیم.

وی در خصوص موضوع حذف کارت‌های بازرگانی نیز گفت: ما نیز علاقمندیم مانند بسیاری از کشورها از کارت بازرگانی به کد بازرگانی برسیم، اما به هر حال بحث کارت بازرگانی یک قانون است و ما نمی‌توانیم با حذف کارت بازرگانی، این قانون را نقض کنیم، اما علاقه مند هستیم که یک مرحله پا پیش گذاشته و به سمت دریافت شماره بازرگانی قدم برداریم.

رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: این جلسه پیرو جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود تا بتوانیم اندکی از مشکلات بخش خصوصی در خصوص صادرات را با حضور معاون وزیر صمت حل کنیم.

یونس ژائله ادامه داد: باید تبریز را به عنوان مرکز تجارت شمالغرب و مرکز تجارت با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با محوریت این شهر معرفی کنیم.

وی، عدم ثبات قوانین و از سوی دیگر مشکلات حمل و نقل و کمبود تعداد کامیون‌ها را از مشکلات عمده در بحث صادرات دانست و گفت: اینکه قوانین و بخشنامه‌ها هر روز تغییر یابند، قطعا صادرکننده را دچار خسارت‌های زیادی خواهد کرد، چرا که صادرکنندگان نیز با طرف خود قراردادهایی منعقد می‌کنند که در صورت اجرایی نشدن قرارداد، باید خسارت‌هایی را متقبل شود.

وی با بیان اینکه تامین کامیون به یکی از معضلات اساسی تبدیل شده، گفت: میزان کرایه‌ها نیز به طرز عجیبی بالا رفته است، به طوری که گاه با کرایه چندین نوبت رفت و برگشت کالا به یک کشور خارجی، می‌توان یک ماشین جدید وارد کشور کرد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل استان ما بسیار قدیمی است، گفت: امیدواریم این اجازه به صادرکنندگان داده شود که از محل ارز صادراتی، چند۱۰۰ کامیون توسط شرکت‌های حمل و نقلی وارد کشور شود.

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان آذربایجان شرقی پیرو موارد مطرح شده در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از صادرکنندگان استان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا