شیربرنج بیمه کننده بدن و سلامتی انسان
شیربرنج بیمه کننده بدن و سلامتی انسان

یکی از مهم‌ترین مسائل روزمره زندگی انسان استفاده از انواع غذا‌ها برای رفع گرسنگی و ادامه حیات است در گذشته‌های نه چندان دور مردم نسبت به غذاهای مصرفی روزانه خود اطلاعات زیادی داشتند و می‌دانستند که چه باید مصرف کنند و چگونه طبخ کنند و چه موادغذایی برای بدنشان مفید است؟!

شیر به دلیل هضم آسان و طعم مناسب مورد توجه عموم افراد است
 جواد‌ حصاری، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با نهال امبد، اظهارکرد: شیر یکی از اجزای شیربرنج است که دارای مقادیر قابل توجهی از کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین آ و ب بوده به دلیل هضم آسان، طعم مناسب و قیمت ارزان خود مورد توجه عموم افراد است.
وی،از نتایج مصرف مئاروم شیر گفت و افزود: مصرف مداوم و روزانه شیر سبب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و نیز رشد مناسب و سلامت پوست می‌شود. به طور معمول شیر در بازار به صورت پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه عرضه می‌شود. بهتر آن است که افراد، به خصوص افراد میانسال، از شیرهای با درصد چربی ۵/۲ یا کمتر استفاده کنند زیرا هرچه چربی شیر کمتر شود، کلسیم بهتر جذب می شود . شیرهای کم‌چربی از نظر میزان جذب کلسیم بر شیرهای پرچرب ارجحیت دارند.
وی، شیربرنج را جایگزین شیر گاو دانست و خاطرنشان کرد: این جایگزین شیر گاو طیف گسترده‌ای از مواد مغذی را در خود جای داده و هر فنجان آن ۱۴۰ کالری و تنها ۳ گرم چربی دارد. میزان چربی در یک فنجان شیر گاو پرچرب حدود ۱۰ گرم است.
خصاری، ادامه داد: شیر برنج هیچگونه کلسترولی ندارد و به همین دلیل بسیار برای سلامتی قلب مفید است. اغلب تولیدکننده‌های شیر برنج، این محصول را غنی می‌کنند، زیرا شیر گاو طیف بیشتری از مواد معدنی را شامل می‌شود. به طور معمول شیر برنج با کلسیم، ویتامین‌های ب، آهن، ویتامین آ و ویتامین دی غنی می‌شود تا جایگزینی مناسب برای شیر گاو باشد.
عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: شیربرتج لاکتوز ندارد و همین باعث می‌شود تا هضم آن برای دستگاه گوارش راحت‌تر باشد. همچنین شیر برنج باعث بهبود محیط باکتریایی در روده شده و از شما در برابر عفونت‌ها و سوءهاضمه محافظت می‌کند.
وی، افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای خوبی در شیر برنج وجود دارند که می‌توانند به بهبود سلامت پوست کمک کنند. یکی از این ترکیبات آمینوبنزوئیک اسید است که با محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید و کاهش چین‌وچروک‌ها پیوند خورده است.
حصاری، شیربرنج را فاقا کلسترول دانست و تاکیدکرد: هیچ کلسترولی در شیربرنج یافت نمی‌شود. این می‌تواند خبر خوبی برای افرادی باشد که از چاقی مفرط و مشکلات قلبی – عروقی رنج می‌برند. نوشیدن شیر برنج به کاهش خطر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند.شیر موجود در شیربرنج حاوی مقادیر بسیار زیادی پروتئین با کیفیت است
صُدیف آزادمرد استاد گروه علوم و صنایع غذایی هم در گفتگو با خبرنگار نهال امید، اظهارکرد: شیر موجود در شیربرنج حاوی مقادیر بسیار زیادی پروتئین با کیفیت است که برای رشد و ترمیم بافت‌ها بسیار مناسب است.
وی، افزود: ویتامین B2 موجود در شیر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. علاوه بر آن کلسیم و فسفر دو ماده معدنی موجود در شیر است که در رشد و سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و رشد سلول‌های مغزی نقش بسزایی دارد.
آرادمرد، خاطرنشان کرد: علاوه بر شیر، برنج حاوی کربوهیدرات‌هایی است که باعث افزایش و تولید انرژی در بدن می‌شود. مقدار پروتئین موجود در برنج اگر چه جزء پروتئین‌های کامل محسوب نمی‌شود اما در کنار شیر می‌تواند نیاز بدن را تامین کند.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز، برنج را باعث کنترل فشار خون  دانست و یادآور شد: برنج هم‌چنین باعث کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان، رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی و تقویت سلامت قلب و عروق می‌شود.
وی، از مهم ترین دلایل خوردن شیربرنج  گفت و افزود: از مهم ترین دلایل خوردن شیربرنج می توان به  افزایش طول عمر  و مفید بودن برای پوست،  درخشندگی و سفیدی و صافی پوست و همچنین برای رفع خستگی و گرسنگی  اشاره کرد.
وی، ضمن بازگو نمودن روش های مغذی‌تر شدن این پودینگ،  ادامه داد: می‌توانید برای مغذی‌تر شدن این پودینگ به جای شکر از عسل یا پوره خرما استفاده کنید. افزودن مغزهایی مثل بادام، پسته، گردو و فندق که منابع آهن هستند و چاشنی‌هایی مثل دارچین، وانیل و هل نه تنها به هر چه مغذی‌تر شدن این غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه باعث هضم بهتر و گرفتن حالت سردی پودینگ به خاطر برنج می‌شوند. علاوه بر آن چون بعضی از کودکان بوی شیر را دوست ندارند، افزوردن مقداری وانیل یا پودر کاکائو بوی شیر را از بین می‌برد.
وی، افزود: شیر یکی از بهترین مواد غذایی است و در سلامتی انسان نقش بسیار مهمی دارد و مصرف روزانه آن برای تمامی سنین توصیه می شود، پس چه بهتر که همراه با برنج که غذایی مفید است، سرو شود.
آزادمرد، تاکیدکرد:  مصرف شیر در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون، محرک نیروی جنسی ،اشتها آور و چاق کننده است؛البته مصرف خود شیر به تنهایی برای کسانی که دارای مزاج سرد می باشند، زیاد توصیه نمی شود ولی اگر همراه با برنج مصرف شود مفید است، پس اگر سرد مزاج هستید شیربرنج بخورید.    

  • نویسنده : امیر مسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید