شناسایی ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان‌شرقی
شناسایی ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با داشتن ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی یکی از غنی‌ترین استان‌ها در سطح کشور بوده که این میزان در حدود ۲۵درصد گونه‌های شناسایی شده استان است. اکبر فتحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان داروئی در استان، تامین نهاده، بذر و نشاء […]

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با داشتن ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی یکی از غنی‌ترین استان‌ها در سطح کشور بوده که این میزان در حدود ۲۵درصد گونه‌های شناسایی شده استان است.

اکبر فتحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان داروئی در استان، تامین نهاده، بذر و نشاء این گیاهان بوده و متاسفانه در سطح استان نشاء گیاهان داروئی تولید نمی‌شود و کشاورزان مجبورند نشاء مورد نیاز خود را از سایر استان‌ها تامین کنند.

وی با بیان این‌که زنجیره تولید گیاهان داروئی، از تامین نهاده تا بازار فروش را شامل می‌شود، ادامه داد: از سرمایه گذاران دعوت می‌شود تا در امر تامین نهاده و کشت نشاء گیاهان داروئی سرمایه گذاری کرده و به فعالیت مشغول شوند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات گیاهان داروئی، گفت: هم فرآوری کنندگان این محصولات بابت عدم محصولات باکیفیت ناراضی هستند و هم تولیدکنندگان از عدم وجود مشتریان مناسب اظهار نارضایتی می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: علت اصلی این مسئله تکیه گیاهان داروئی بر منابع طبیعی است، گیاهان داروئی از منابع طبیعی و عرصه‌های ملی تولید می‌شوند و طبیعتاً اسانس مورد نظر و ماده موثر در طول سنوات مختلف تغییر پیدا می‌کند.

وی گفت: برای حل این معضل در مرحله اول باید به طرف زراعی سازی گیاهان داروئی پیش رفته و در مرحله بعد، کشت گیاهان داروئی باید براساس کشاورزی قراردادی انجام شود تا هم کشاورزان و هم فرآوری کنندگان این محصولات با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهند.

فتحی گفت: در سال زراعی ۹۹-۹۸ بیش از ۳۵۲۳ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که ۱۸ هزار و ۷۲۱ تن انواع گیاهی دارویی تولید شد.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح ۲۰۴ هکتار گیاهان دارویی با تولید ۸۱۶ تن و گل محمدی در سطح ۱۴۲ هکتار و زعفران در سطح ۳۷ هکتار توسعه یافته است.

وی اظهار کرد: تعداد ۲۱ واحد فرآوری گل محمدی( گلاب و اسانس)، عرقیات گیاهان دارویی، شربت‌های گیاهان دارویی، بسته بندی گیاهان دارویی، بسته بندی زعفران و سماق در سطح استان فعال هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌که برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی ۶۹۱ هکتار بود، افزود: در اجرا ۷۲۰ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

وی در ادامه با تاکید بر اجرای برنامه الگویی طرح توسعه گیاهان دارویی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه یارانه نهال و گیاهان دارویی، افزود: مبلغ ۳۶۳۰ میلیون ریال جهت توسعه گیاهان دارویی تخصیص یافته که از این مبلغ ۱۵۹۷ میلیون ریال در کاشت بهاره جهت خرید بذر، نشا و قیم گیاهان دارویی در شهرستان‌های حوزه دریاچه ارومیه هزینه شده و مبلغ دو هزار و ۳۳ میلیون ریال نیز در کاشت پاییزه گیاهان دارویی موسیر، آویشن و سیاهدانه هزینه خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، وی، ادامه داد: از اعتبارات یارانه نهال و گیاهان دارویی مبلغ ۸۰ میلیون ریال در سطح ۱۱٫۵ هکتار در شهرستان‌های خداآفرین، مرند، عجب شیر، اسکو و بستان آباد جهت کاشت زیره سبز و سیاه دانه در کاشت بهاره و پاییزه اختصاص یافته است.

  • منبع خبر : ایسنا