شمس را از تبریز،خاستگاه عارفان، شاعران و سخنوران نگیرید
شمس را از تبریز،خاستگاه عارفان، شاعران و سخنوران نگیرید

۱۳ اشاره به شمس تبریز، عارف سترگ نامی ایران ما:

۱)محمد بن علی بن ملک داد ،ملقب به شمس تبریزی (۶۴۵ه.ق-۵۸۲ ه.ق) تبریز
از عارفان و صوفیان جهان شرق است و به قول فیلسوف معاصر استاد غلامحسین دینانی از بزرگان عرفای جهان اسلام و به اندازه ای بزرگ است که شناختش برای ما ساده نیست.کم سخن و خاموش در تاریخ.
۲)در تبریز آموختن و پختن وسوختن و نشست و برخاست با اهل دانش وعرفان داشته و به نقاط مختلف جهان سفر کرده و آبدیده شده است.در قونیه/بغداد/حلب/ دمشق/بیت المقدس و کرمان رد پایش در تاریخ مستند دیده می شود.
۳)در قونیه با مولانا مریدش، در رقص های صوفیانه و سماع شرکت می جسته و شمس، نزدیکی به بزرگ پروردگار عالمیان را از طریق موسیقی و رقص تجربه می کرده است.

۴)در تاریخ، شمس تبریز شخصیت عارفانه و دانایی داشته و عادت به نوشتن در او نبوده ولی اهل صحبت و سخن و مجلس بود.به موسیقی عرفانی، صوفی و سماعی عشق می ورزید و روحش صیقل می یافت و پرواز می کرد.

۵)غزلیات شمس تبریزی و مناقب العارفین از آثار منحصر بفرد شمس بوده که مقالات شمس به اکثر زبانهای زنده جهان ترجمه و و با تشریح و توضیحات ساده اهل فن و سخن به میان مردم کوچه بازار کشیده شده است. البته نظم و نثر مولانا و آب و تاب دادن به سخنان شمس مزید بر علت بوده است.

۶)نظرات جالب و تازه شمس در زمان خود در تاویلات و برداشت های بدیع پاره ای از آیات شریفه قرآن عظیم، مفسران و دوستداران شنیدن تازه های عرفانی و تفسیری قرآن کریم را هنوز هم شیفته خود کرده است که نشان از تسلط این فرزند بزرگ سنی تبریز از مفاهیم بلند کلام الهی دارد.

۷)فیلم سینمایی مست عشق در سینمای ایران در سال ۹۸ در تهران با فیلم‌نامه نویسی مستند محققان و پرداخت هنری و تصویری به دیدار شمس با مولانا در قونیه-غیبت اول شمس-بازگشت مجدد به قونیه-غیبت دوم شمس و شایعه قتل وی و….کلید خورد.که با مخالفت برخی مراکز مذهبی به بهانه شایبه ترویج فرقه صوفیه ساخت آن متوقف شده است.
۸)در دانشکده های شرق شناسی و الهیات آمریکا، اروپا و آسیا از جمله در محافل آکادمیک آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و کانادا سالهای طولانی است که آثار شمس تبریز و مولانا تدریس و بررسی و بازخوانی می شود و در برخی سال ها آثار شمس و مولانا به زبانهای بین المللی در آمریکای شمالی پر فروشترین کتابهای سال لقب گرفته اند.
۹)در نشست تیر ماه گروه دوستی ایران و ترکیه اعلام شد که کنگره بین المللی شمس تبریزی، مهر ماه سالجاری در تهران /قونیه/و خوی بر پا می شود و همه بدنبال بهره برداری از فرزند عارف پیشه و مجذوب حق و حقیقت تبریز اند‌ ولی هیچ تحرکی در زادگاه شمس دیده نمی‌شود.
۱۰)هم اکنون از محل اعتبارات ملی ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت بارگاه شمس تبریز و توسعه آرامگاه منسوب به وی در خوی اختصاص و ساخت و توسعه آن شبانه روزی شده است که جای شکر دارد.
۱۱)فرهنگستان ها ،انجمن های مفاخر ، وزارتخانه ها و سازمان های فرهنگی و هنری ایران ما نیز ۷ مهر را روز بزرگداشت شمس تبریزی و ۸ مهر ماه را روز بزرگداشت مولانا در تقویم رسمی کشورمان ثبت کرده اند که با استقبال و تحسین بزرگان ادب و اهل شعر و سخن مواجه شده است.
۱۲)متاسفانه شمس با آن آوازه جهانی در غرب و شرق عالم و دنیای ترک،
در زادگاه خود، تبریز این شهر هنر خیز و فرهنگ پرور مظلوم بوده و حتی به دلایلی توسعه‌ی طرح احداث مجموعه فرهنگی شمس که از سوی جناب علی پولاد عزیز در باغ گلستان تبریز اجرا شده ، دیگر هیچ خبری از طراحی و اجرای نماد های فرهنگی و ادبی در زادگاه شمس دیده نمی شود و فرزندان و مفاخر بزرگ تبریز که نامی بلند در جهان دارند با بی مهری متولیان فرهنگی و هنری ملی و محلی و شهرداری کلانشهر مواجه شده است.
۱۳)ترکیه سالهاست که با همکاری یونسکو و مراکز فرهنگی بین المللی به جهانی شدن افکار و اندیشه های مولانا و شمس تبریز در قونیه مبادرت می کند وسرازیر شدن میلیون‌ها گردشگر به قونیه در هر سال، صنعت توریستی ترکیه را رونق خاصی بخشیده و علاوه بر بهره برداری از این دو عارف و شاعر ترک زبان و پارسی گوی، جغرافیای فرهنگی خود را نیز به رخ جهانیان می کشاند.


✍🏻محمد فرج پور باسمنجی

  • منبع خبر : نهال امید