شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی در مسیر صادرات
شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی در مسیر صادرات

سفر روز گذشته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به تبریز و رونمایی از ۱۱ طرح فناورانه نشان داد که شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌شرقی علاوه بر موفقیت در بازار داخلی در مسیر صادرات نیز گام‌های موفقی برداشته‌اند.

به گزارش نهال امید، کلان شهر تبریز دیروز در حالی میزبان سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بود که در این سفر علاوه بر رونمایی از طرح های فناورانه جدید و آغاز عملیات مطالعاتی یا احداث چندین طرح تازه فناورانه، اعلام خبر خوش صادرات ۹ میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی در سال گذشته، موجی از امید به آینده را به فعالان این حوزه نوپا تزریق کرد.

برنامه های سفر روز گذشته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به تبریز همچنین نشان داد که افزایش اعتبار پارک علم و فناوری استان از ۴.۵ به ۱۴ میلیارد تومان در سال گذشته و ارتقای رتبه کشوری آن از بیست و پنجم به هشتم در سایه هم افزایی مدیریت این نهاد با شرکت های دانش بنیان مستقر در استان میسر شده است. 

سفر دیروز همچنین حکایت گر پویایی شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی بود، به گونه ای که فناوران این استان موفق شده اند در دو سه سال گذشته طرح های بزرگی همچون تولید بزرگ ترین پمپ آب دو مکشه کشور را برای نخستین بار در شرکت قدیمی پمپیران به نام خود ثبت کنند؛ این پمپ که تاکنون ۲۲ عدد از آن تولید شده، قرار است در مگاپروژه های کشور برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور استفاده شود. 

شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی که سال ۱۳۹۷ شمسی ۱۲۰ ایده و سال گذشته ۶۹۱ ایده نوآورانه را در پارک علم و فناوری استان به ثبت رسانده و تنها در سایه افتتاح «دپارتمان تجاری سازی و بازاریابی» در پارک، به سود چهار میلیارد تومانی دست یافته اند، اکنون طرح های انجام شده و در حال انجام بزرگی در کارنامه خود دارند که بهره برداری از نخستین کارخانه تولید انبوه تیوب لیزری سیلد گاز کربنیک با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی تنها مشتی نمونه خروار است.

بدون شک انجام اقداماتی از قبیل تاسیس هشت مرکز رشد و سه مرکز نوآوری و برنامه ریزی برای راه اندازی مراکز رشد تخصصی با سرمایه گذاری واحدهای تولیدی- صنعتی آذربایجان شرقی در برون داد مثبت و چشمگیر حوزه دانش بنیان و فناور استان در سال های اخیر موثر بوده است. 

در این میان نباید از این نکته نیز غافل شد که تاسیس نخستین «صندوق پژوهش و فناوری» استان با همکاری منطقه آزاد ارس و اختصاص یک میلیارد تومانی آن به شرکت های فناور در سال گذشته در کنار گشایش خط اعتبار ۹ میلیارد تومانی برای شرکت های دانش بنیان در سال قبل در رشد و تعالی جامعه فناوران آذربایجان شرقی تاثیر عمیقی داشته است.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در آخرین سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به آذربایجان شرقی در ۲ سال قبل نیز ۲۷ میلیارد تومان اعتبار  به صندوق پژوهش و نوآری استان اختصاص یافته که دستاوردهای آن در قالب رونمایی از ۱۱ طرح فناورانه در سفر دیروز ستاری به تبریز نمایان شد.

ادامه روند رو به رشد شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی در سال های پیش رو می تواند زمینه ساز افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان استان از ۳یکهزار و ۵۵۵ عدد فعلی و فراهم شدن زمینه اشتغالزایی بیشتر فعالان این حوزه باشد که اکنون تعدادشان به بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر می رسد و همه آنها فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاهی و مراکز علمی کشورمان هستند.

از سوی دیگر درآمد ۱۶۸ میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی در سال گذشته نشان می دهد که ظرفیت های این حوزه برای درآمدزایی و کمک به رونق اقتصاد دانش بنیان از طریق تقویت حضور در بازار داخلی و تلاش برای مانور بیشتر در بازارهای خارجی بالاست.

در نهایت باید گفت که توسعه روزافزون حوزه دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی در گروی وجود زیست بوم مساعد در استان و حمایت مناسبا از سوی نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی است؛ در تبیین این نکته باید گفت که شرکتی دانش بنیان در استان دستگاه خط کشی خیابان ها را تولید کرده و ۱۱۰ دستگاه از آنها را به سایر استان ها فروخته است، اما هنوز شهرداری تبریز حاضر به خرید از آن نیست.

ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در حال سخنرانی در نشست اقتصاد دانش بنیان آذربایجان شرقی

افق روشن آذربایجان شرقی در اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یکروزه خود به افق روشن استان آذربایجان شرقی در توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: موضوع اقتصاد دانش‌بنیان اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفرهای استانی است.

سورنا ستاری افزود: استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز جزو قطب‌های اصلی در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود و امیدواریم گام‌هایی که امروز در حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فناوری برداشته می‌شود، زمینه‌ساز تحول در اقتصاد دانش‌بنیان شود.

وی با بیان این‌که در زیرساخت‌های فناورانه آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت گرفته است،اضافه کرد: امروز نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه به تصویب خواهد رسید.

رونمایی از طرح فناورانه دستگاه هوشمند خط کشی معابر در تبریز 

رونمایی از ۱۱ طرح فناورانه در آذربایجان شرقی 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر روز گذشته خود به آذربایجان شرقی ۱۱ طرح فناورانه را رونمایی کرد که نخستین تلسکوپ آپوکروماتیک ساخت داخل با قطر ورودی نور ۶۰ میلی متر و فاصله کانونی ۱۷۰/۲۰۰ میلی متر برای رصد ماه و دیگر سیارات، نخستین ارز دیجیتالی مبتنی بر کاهش مصرف حامل های انرژی کشور با عنوان «اپلیکیشن سکه سبز»، «دستگاه پلاگین چند منظوره و تمام اتوماتیک خط کشی معابر و رنگ آمیزی هوشمند مدل» با کاربری  خط کشی معابر و «سامانه جمع آوری و تفسیر داده ای منظم و نامنظم واحدهای تولیدی» از جمله آنها بود. 

دیروز همچنین واحدهای تولید فناورانه «مخازن حمل و نگهداری مایعات فوق سرد» با ظرفیت تولید ۵۰ دستگاه در سال و اشتغالزایی برای ۳۰ نفر به وسعت یکهزار و ۱۰۰ مترمربع و «دستگاه های چندمنظوره و تمام اتوماتیک رنگ آمیزی و خط کشی هوشمند» با اشتغالزایی ۲۰ نفر، تولید سالانه ۴۰ دستگاهع و وسعت یکهزار و ۱۰۰ مترمربع، رونمایی و افتتاح شدند. 

ستاری روز گذشته واحدهای فناورانه تولید «سیستم آسانسورهای مکانیزه نوین» با ظرفیت تولید ۱۱۵ دستگاه در سال با اشتغالزایی برای ۱۵ نفر و وسعت ۲ هزار مترمربع، «طراحی و ساخت سیستم های برودتی و ضدانفجار صنعتی» با ظرفیت تولید سالانه یکهزار و ۶۰۰ دستگاه، اشتغالزایی برای ۱۱ نفر با ۹۸۵ متر مربع وسعت و «تولید اسانس های خوراکی و دارویی و بهداشتی از گیاهان و میوه ها» با ظرفیت ۴۰۰ تن در سال، اشتغالزایی ۱۵ نفر و و وسعت یکهزار و ۴۶۰ مترمربع را نیز رونمایی و افتتاح کرد.

واحدهای تولید «پیستون انواع موتورهای دریایی و موتورهای با آلیاژهای آلومینیومی پیشرفته» با ظرفیت تولید سالیانه ۶۰ هزار عدد و اشتغالزایی برای پنج نفر، «ساخت کوره های شمش آلیاژی با فناوری همگن سازی مغناطیسی» با اشتغالزایی ۱۵ نفری و «تولید و بهینه سازی مواد اولیه مورد استفاده در باطری های حرارتی» با گنجایش تولید سالیانه ۱۶ تن و اشتغالزایی برای ۱۵ نفر و «طراحی و ساخت قطعات یدکی ماشین آلات بسته بندی پترورشمی» با امکان تولید ۵۰۰ نوع محصول در سال و اشتغالزایی برای ۲۰ نفر نیز روز گذشته در تبریز رونمایی شدند

تاسیس نخستین شرکت تولیدکننده «تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک» کشور 

فناوران آذربایجان شرقی پس از چند سال تلاش و فعالیت بی وقفه موفق به تاسیس نخستین کارخانه تولیدکننده «تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک» در کشور شدند که در سفر روز گذشته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

اهمیت تاسیس و افتتاح این کارخانه زمانی دوچندان می شود که بدانیم انحصار و فناوری تولید این محصول پیش از این تنها در اختیار چهار کشور جهان، متشکل از آمریکا، آلمان، انگلیس و چین بوده و با این اتفاق، ایران نیز به جمع تولیدکنندگان «تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک» پیوست. 

پروژه خط تولید «تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک» با سرمایه گذاری ۸۵ میلیارد تومانی توسط شرکت دانش بنیان «نوین اندیش سهند آرام»، مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، اجرا شده است. 

این کارخانه با ۶ هزار مترمربع وسعت، اولین کارخانه تولید تیوب لیزر گازکربنیک در خاورمیانه است که در ابتدا ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تیوب را دارد و این رقم در سال های بعد به ۱۵ هزار عدد در سال افزایش می یابد؛ تیوب لیزر در زمینه های مختلفی همچون دستگاه های برش، حکاکی روی فلز، چوب، چرم، لایه برداری در پزشکی و حتی در زمینه های نظامی کاربرد دارد.

رونمایی از بزرگ ترین پمپ آب دومکشه ساخت داخل در تبریز

موفقیت فناوران تبریز در ساخت بزرگ‌ترین پمپ آب دومکشه

بزرگ‌ترین پمپ آب ساخت داخل نیز در حالی دیروز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در شرکت پمپیران تبریز آزمایش و رونمایی شد که قرار است این محصوص فناورانه در صنایع جنوب شرق کشور  مورد استفاده قرار گیرد.

توان این پمپ ۲ مکشه که توسط فناوران تبریزی طراحی و ساخته شده، انتقال ۲۸۰۰ مترمکعب آب در ساعت است و برای استفاده در طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران مورد استفاده قرار می گیرد. 

در این پمپ که برای نخستین بار به دست متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته شده است، دو لوله مکش همزمان وصل هستند و ۲۷۰۰ کیلووات توان مصرفی آن است.

در آیین تست و رنمایی بزرگ ترین پمپ آب ۲ مکشه ساخت داخل، اعلام شد که این محصول آماده تحویل برای استفاده در مگاپروژه های در حال اجرا در مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور است.

 فناوران و مهندسان شرکت پمپیران در چند سال گذشته موفق به ساخت ۲۲ عدد از این پمپ شده اند که ارزش مشابه های خارجی هر یک از آنها به حدود یک میلیون دلار می رسد.

شرکت پمپیران به عنوان سازنده این پمپ همچنین تجهیزات پمپاژ مورد نیاز انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را در دست تولید دارد.

شرکت پمپیران با ۴۵ سال قدمت در زمینی به وسعت ۸.۷ هکتار و ۴۰۰ نفری نیروی انسانی متخصص در غرب تبریز، بزرگ ترین سازنده انواع پمپ در کشور محسوب می شود که محصولات آن علاوه بر تامین نیاز داخل به چندین کشور آسیایی و اروپایی نیز صادر می شود. 

  • منبع خبر : ایرنا