شاخص کیفی هوای تبریز در وضعیت «قابل قبول» قرار دارد
شاخص کیفی هوای تبریز در وضعیت «قابل قبول» قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی شاخص کیفیت هوای تبریز، برابر با 90 بوده و در وضعیت «قابل قبول» قرار دارد.

حمید قاسمی  با اشاره به آمار روزهای پاک شهر تبریز از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، گفت:  ۶۷ روز هوای شهر تبریز از ابتدای سال، پاک، ۱۹۶ روز قابل قبول و ۱۳ روز نیز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر غبار محلی در شهر تبریز حاکم است، گفت: ایستگاه‌های سنجش شاخص کیفیت هوای تبریز را قابل قبول نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که بنزین و گازوئیل یورو ۴ در آذربایجان شرقی براساس مصوبه‌ی ابلاغی هیئت وزیران در سال ۹۳، توزیع و تولید می‌شود، گفت: توزیع بنزین یورو ۴ در گذشته، تنها در سطح شهر تبریز انجام می‌شد ولی اکنون در سطح کل استان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به سنجش کیفیت بنزین یورو ۴ توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، گفت: تولید بنزین یورو پنج نیز در برنامه‌ی پالایشگاه گنجانده شده و اخیرا نیز اعلام کرده بودند در سطح شهر توزیع خواهد شد ولی اکنون اطلاعی ندارم که در سطح شهر توزیع می‌شود یا نه.

قاسمی تردد اتوبوس‌ها و خودروهای فرسوده از جمله تاکسی‌ها را عاملی برای بروز آلودگی در شهر تبریز عنوان کرد و گفت: باید طی چند سال اخیر خودروهای فرسوده باید به صورت برنامه ریزی شده از رده خارج می‌شدند.

وی افزود: همچنین خودروهایی جدید تولید شده در کشور نیز در سطح یورو ۴ و 5  نیستند و مشکل اصلی ما در خودروسازی داخلی بوده که علی رغم این‌که میزان مصرف بنزین بالایی دارند از کیفیت خوبی نیز برخوردار نیستند.

  • منبع خبر : ایسنا