سگ‌های بلاصاحب به معضل مدیریت شهری تبریز تبدیل شده‌اند
سگ‌های بلاصاحب به معضل مدیریت شهری تبریز تبدیل شده‌اند

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سگ‌های بلا صاحب تبدیل به معضلی برای مدیریت شهری و شهروندان تبریز شده است.

به گزارش نهال امید، محرم محمدزاده با بیان اینکه شرایط رسیدگی به سگ‌های بلا صاحب در تبریز مناسب نیست، اظهار کرد: مردم از حضور گله‌ای سگ‌ها در مناطق مسکونی گله‌مند هستند که باید به این موضوع از نظر کارشناسی رسیدگی کرد.

وی با بیان اینکه نگهداری سگ‌ها در پناهگاه‌ حیوانات به صورت‌ گله‌ای کاری اشتباه و منسوخ است، گفت: باید فکری اساسی برای ساماندهی‌ سگ‌ها بلاصاحب کرد.

وی با اشاره به تجربیات موفق سایر شهرهای دنیا در ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب، گفت: امروز تجربیات موفقی در استانبول وجود دارد که شهرداری ‌می‌تواند از تجربیات این‌شهر برای ساماندهی سگ‌های بلا صاحب استفاده کند.

محمدزاده با اشاره به اینکه در ساماندهی‌ سگ‌های بلا صاحب‌ باید دقت کرد، گفت: این حیوانات نباید در شرایط غیر استاندار زنده‌گیری و نگهداری شود و باید در عین ساماندهی مراقب حیوانات نیز باشیم.

وی با بیان اینکه هدف ما در ساماندهی‌ سگ‌های بلا صاحب کار اصولی است به نحوی که هم مردم راضی باشند و هم خطری سگ‌های ولگرد را تهدید نکند، گفت: شهرداری باید روشی برای مدیریت سگ‌های بلا صاحب پیدا کند.

غلامحسین مسعودی ریحان، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع سگ‌های بلا صاحب امروز در تبریز کاملا مشهود است گفت: شهروندان وقتی  حضور سگ‌ها را در شهر می‌بینند نسبت به عملکرد شهرداری و شورا بدبین‌ می‌شوند.

وی افزود: باید دید در ایران شهری وجود دارد که موفقیتی در خصوص سگ‌های بلاصاحب کسب کرده باشد یا خیر که می‌دانیم هیچ شهری نتوانسته در این زمینه موفقیت مناسبی داشته باشد.

مسعودی ریحان، دیگر عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه باید با شهرهای همجوار هماهنگی و همکاری داشته باشیم گفت: با مدیران شهری شهرهای همجوار صحبت کنیم تا تفاهم نامه‌ای امضا شود که دهکده سگ‌های بلا صاحب ایجاد شود و خدمات نگهداری و عقیم سازی در این مجموعه ارائه گردد.

سعید دباغ نیکو خصلت، دیگر عضو شورای شهر تبریز دیگر عضو کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه باید آمار دقیقی از سگ‌های بلاصاحب شهر تدوین شود، گفت: باید دید چه عاملی سگ‌های ولگرد را به شهر می‌کشاند و این منبع‌ها را مدیریت کرد.

وی افزود: تا زمانی که مدیریت و برنامه مناسبی برای موضوع سگ‌های ولگرد وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم سگ‌های بلا صاحب را کنترل کنیم و همواره با این موضوع روبرو خواهیم بود.

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ گلاده‌ سگ‌ ولگرد از فروردین ماه جمع آوری شده است گفت: متاسفانه در برخی مواقع شهروندان با ما همکاری نمی‌کنند و برخی مشکلات اجتماعی مانع فعالیت می‌شود.

وی افزود: برخی‌ از شهرهای همجوار سگ‌های ولگرد جمع آوری شده را در تبریز رها می‌کنند که به شدت با این موضوع برخورد می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، در این جلسه در خصوص راه اندازی سازوکار حفاظت از محیط زیست در شهرداری تبریز به صورت اداره کل یا معاونت بحث و گفت‌وگو شد و مقرر گردید پس از کار کارشناسی این موضوع مجدد بررسی شود.

  • منبع خبر : ایسنا