سوم خردادماه؛ سالروز فتح خرمشهر و یادآور رشادت‌های دلیرمردان بی‌ادعا
سوم خردادماه؛ سالروز فتح خرمشهر و یادآور رشادت‌های دلیرمردان بی‌ادعا

سوم خرداد ماه، سالگرد فتح خرمشهر و رشادت دلیرمردان بی‌ادعا است که این روز مبارک و خاطره‌انگیز تا ابد در تاریخ و در دلها می‌ماند؛ خرمشهر تجلی قدرت لایزال الهی بود که در طرح عملیاتی غرورآفرین کربلا ۳ و به دست توانای مردم خداجو و مومن، با اقتدا به مولای متقیان و با رمز «علی ابن ابیطالب» به نام مقدس «بیت المقدس» ظهور کرد.

عملیات بیت المقدس از جمله طولانی‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

این عملیات طی چندین مرحله انجام شده و در نهایت در سوم خرداد ماه آزادی خرمشهر را رقم زد و رهبر کبیر انقلاب در این رابطه در اوج خداباوری و اخلاص، فرمود: «فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است. خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد».

سوم خرداد یک حماسه ملی است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه‌های دفاع نبود، نه حماسه آن پیروزی تحقق می‌یافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی.

اگر امروز در هر شهر و روستا به گلزار شهیدان گذر و تاریخ نقش بسته بر سنگرها را مرور کنیم، خواهیم دید که مجموعه شهیدان سوم خرداد ۱۳۶۰ الگویی کوچک از ملت مقاوم ایران است که چونان سپهری پر ستاره می‌درخشد.

شادی‌های به یاد ماندنی خودجوش و سراسری پس از آزادسازی خرمشهر نیز برگ دیگری از این حماسه ملی بود و نشان داد که مردم سراسر اقطار و بلاد ایران اعم از آن که هرگز خرمشهر را به چشم دیده باشند یا نه چگونه از شنیدن خبر این پیروزی ساعتها به دست افشانی و پایکوبی پرداختند و هزیمت دشمن اشغالگر را از خاک میهن جشن گرفتند.

روایتی از روزهای پس از آزادی خرمشهر

حاج محسن ایرانزاد، از پیشکسوتان دفاع مقدس و از نزدیک‌ترین همرزمان سردار «مهدی باکری» در مورد عملیات فتح خرمشهر به ایسنا می گوید: در آن زمان، تعدادی از نیروهای تیپ عاشورا به صورت خودجوش به خرمشهر رفته بودند و همچنین تعدادی نیز در شلمچه بودیم که تقریبا اواخر عملیات و تقریبا زمان پاکسازی وارد خرمشهر شدیم.

او ادامه می‌دهد: استحکامات دفاعی و موانعی که دشمن بعثی در خرمشهر ایجاد کرده بود بسیار زیاد بود و ۵۰ هزار نیروی زبده عراقی در این استحکامات مقاومت می‌کردند، این استحکامات به گونه‌ای بود که تصورش سخت بود، بتوان از آن‌ عبور کرد، اما عنایت الهی خرمشهر را آزاد کرد.

او به صحنه‌های بعد از آزادسازی خرمشهر اشاره کرده و اضافه می‌کند: زمانی که خرمشهر آزاد شد و وارد خرمشهر شدیم، با دیدن بقایای موانع و استحکامات، سخن امام خمینی(ره) به خاطرم آمد و با خود گفتم که حقیقتاً خرمشهر را خدا آزاد کرد.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس بیان می‌کند: بعد از آزادی خرمشهر، همه جای شهر پر بود از پوتین و کلاه آهنی؛ گویی که از آسمان باریده باشد. در این عملیات حدود ۱۹۰۰۰ عراقی به اسارت گرفته شد و تعدادی از فرماندهان نیز به داخل اروند پریدند. آن‌هایی هم که نتوانسته بودند فرار کنند، ذلیل بودند و حقیقتاً خداوند دشمن را ذلیل کرده بود و ترس و نگرانی در چهره‌هایشان موج می‌زد.

او با بیان اینکه فتح خرمشهر نتیجه عنایت الهی، فرماندهی حضرت امام راحل(ره) و صداقت، اخلاص و باور رزمندگان بود، تاکید می‌کند: در وهله اول، جز خداوند چه کسی می‌توانست خرمشهر را آزاد کند؟ در وهله دوم نیز اخلاص رزمندگان و عشق به ولایت این پیروزی شیرین را به ارمغان آورد.

ایران نزاد، یادآور می‌شود: رزمندگان، عاشق ولایت بودند و نیت‌شان هم شادی قلب امام خمینی(ره) بود، چنانچه امام راحل نیز در پیام خود به این موضوع اشاره کرده بودند.

جمله تاریخی امام خمینی(ره) در خصوص آزادسازی خرمشهر باید در جامعه تبیین شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به ایسنا می‌گوید: ایثارگری‌ها و رشادت‌های شهدای عزیز و رزمندگان اسلام باید در فضای مجازی تشریح و تبیین شود چراکه نسل کنونی و جوانان امروزی نیازمند و تشنه جهاد تبیین هستند.

تراب محمدی ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر ادامه می‌دهد: جمله تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» باید در بین آحاد جامعه تبیین و تفسیر شود.

او با تاکید بر تبیین ایثار، شهادت و اخلاص و خودباوری رزمندگان اسلام در میان نسل کنونی، اضافه می‌کند: همگی باید در خصوص جهاد تبیین گام برداشته و برنامه‌های پیش‌بینی شده باید در همین راستا باشند.

او، ضمن تأکید بر حضور فعال در فضای مجازی، بیان می‌کند: ایثارگری‌ها و رشادت‌های شهدای عزیز و رزمندگان اسلام باید در فضای مجازی تشریح و تبیین شود چراکه نسل کنونی و جوانان امروزی نیازمند و تشنه جهاد تبیین هستند؛ همچنین تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نیز باید عملی شود.

محمدی یادآور می‌شود: همگی باید در راستای بزرگداشت این روز تاریخی، کارهای ماندگار، فاخر و تأثیرگذار انجام دهیم و تأثیرات اجرای آن را ارزیابی و رصد کنیم.

پلاک «ما می‌توانیم» رمز پیروزی در عملیات بیت‌المقدس بود

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز اظهار می‌کند: آنچه در عملیات بیت‌المقدس نمود داشت، پلاک ما می‌توانیم بود که رزمندگان ما با دارا بودن چهار قرارگاه با وحدت رویه و روحیه‌ی مقاومت، ایثارگری و شهادت طلبی پیروز شدند.

امیر دریادار دوم رضا عباسی ادامه می‌دهد: ایمان و توکل به خدا در تمامی نیروهای مسلح عملیات بیت‌المقدس وجود داشت و مولفه بعدی، هدایت فرماندهی معظم کل قوا بود که با رهبری فرزانه بر مبنای قرآن، انقلاب و سیره ائمه اطهار(ع)، وحدت را ایجاد کردند و سبب شدند تا پیروزمندانه این زمان را پشت سر گذاریم.

او اضافه می‌کند: موضوع بعدی، وحدت نیروهای مسلح بود که ارتش و سپاه همه واحد بودند و هدف اصلی آنها پیروزی در عملیات بیت‌المقدس بود تا خونین شهر را دوباره به خرمشهر تبدیل کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: ما می‌توانیم از عملیات‌های دوران دفاع مقدس استفاده کرده و الگو سازی کنیم تا وحدت میان نیروهای مسلح و سه قوه ایجاد شود چراکه هر جایی افتراق وجود داشته باشد، شاید پیروزی به دست آید اما به زودی از دست می‌رود.

امیر دریادار دوم عباسی یادآور می‌شود: توکل به خدا در عملیات بیت‌المقدس سبب پیروزی شد که راهبرد اصلی تبیین فرماندهی ولایت فقیه و خلق حماسه‌ها و پیروزی‌ها بود؛ ما در یک سنگر مشترک هستیم و همه باید آن را تبیین کنیم، تبیین وجود دارد اما هر گفتنی جهاد نیست و جهاد تبیین تلفات دارد.

خرمشهر، برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان اسلام و معمار کبیر انقلاب نیز در خصوص سالروز آزادسازی خرمشهر به ایسنا می‌گوید: امام خمینی(ره) با دوراندیشی و شناخت و ایمانی که به خدا داشتند، فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بنابراین بهترین و مهم‌ترین علتی که زمینه‌سازی آزادسازی خرمشهر را فراهم کرد، اتحاد و همفکری رزمندگان اسلام بود که با الهام از آیات خداوند متعال و منویات امام(ره) در این حماسه نقش‌آفرینی کردند.

حجت‌الاسلام میکاییل اسکندری ادامه می‌دهد: رمز موفقیت رزمندگان اتحاد و همدلی آنها بود که با الهام از آیات نورانی قرآن و سخنان اهل بیت(س) و زمینه‌ای که از توسل به ائمه اطهار داشتند سبب پیروزی آنها در این عملیات شد.
 
او اضافه می‌کند: تمامی توجهات سپاهیان اسلام بر مقاومت جانانه برای شکست دشمن بود که با بهره‌گیری از آیات نورانی الهی و توسل به اهل بیت(س) به پیروزی در عملیات بیت‌المقدس رسیدند چراکه ما از دهم اردیبهشت ماه سه عملیات مهم داشتیم و در نهایت سوم خرداد ماه به پیروزی در عملیات بیت‌المقدس رسیدیم که آزادسازی خرمشهر به‌عنوان برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی است. 

او خاطرنشان می‌کند: در هر زمانی نیروهای مسلح گوش به فرمان فرماندهی کل قوا هستند و آن زمان هم امام خمینی(ره) اکثریت مسائل نظامی و جنگی را به رهبر معظم انقلاب محول کرده بودند و رزمندگان اسلام نیز با پیروی از فرامین ایشان و همدلی سپاهیان و ارتشیان توانستند به پیروز برسند و تمامی معادلات جنگی را برهم زنند.

حجت‌الاسلام اسکندری یادآور می‌شود: نقش رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، نماد مقاومت و همکاری برای ملت غیور ایران اسلامی است که توانستند با توانمندی‌ در مقابل زورگویان بایستند و برای همیشه آنها را به خاک ذلت بنشانند.

او می‌گوید: ما همواره در حال دفاع و مقاومت هستیم و هشت سال دفاع مقدس تمام نشده است البته درست است که هشت سال جنگ ناجوانمردانه بود، اما نیروی ایمان، فداکاری و انجام منویات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب ما را به پیروزی رساند که امروز هم جنگ جنگ نرم بوده و سخت تر از جنگ زمان دفاع مقدس است. 

او تاکید می‌کند: رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز، میدان جنگ نرم است لذا اگر غفلت کنیم شرایط بدتر می‌شود؛ باید از جهاد تبیین و زحمت کشان این عرصه و منویات رهبر معظم انقلاب استفاده کنیم تا بر دشمن بتوانیم غلبه کنیم.