سند اشتغال در پنج روستای آذربایجان‌شرقی در حال اجراست
سند اشتغال در پنج روستای آذربایجان‌شرقی در حال اجراست

به گزارش نهال امید، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: مطالعه سند اشتغال روستایی در این استان به پایان رسیده و در پنج روستا در حال اجراست. تقی کرمی، با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم، هر سال باید برای ۵ هزار روستا در کشور سند اشتغال تدوین و در طول […]

به گزارش نهال امید، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: مطالعه سند اشتغال روستایی در این استان به پایان رسیده و در پنج روستا در حال اجراست.

تقی کرمی، با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم، هر سال باید برای ۵ هزار روستا در کشور سند اشتغال تدوین و در طول این برنامه ۲۵ هزار سند اشتغال نهایی شود، افزود: هم اکنون مطالعه این طرح در ۶۵ روستای دارای ظرفیت منحصر بفرد استان انجام شده و در قالب سایت عرضه محصولات و صنایع روستایی در روستاهای «لیقوان» تبریز، «علویان» مراغه، «پیام» مرند، «قزلجه میدان» بستان آباد و «ورنکش» میانه در حال اجراست.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح در هر کدام از این روستاها یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار به عنوان منابع اولیه و زمین از سوی دهیاری تامین شده و طراحی سایت آن ها در حال انجام است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در این سایت ها محصولات و صنایع دستی به صورت مستقیم تولید و عرضه می شود، گفت: در صورت اجرا و بهره برداری از این سایت ها برای تعدادی از روستاییان زمینه اشتغال ایجاد و بخشی از واسطه گری حذف می شود و سود اولیه به خود روستاییان تعلق می گیرد.

کرمی، ادامه داد: سایت روستای «قزلجه میدان» بستان آباد به عنوان نخستین سایت صنایع دستی کشور دارای ۱۲۳ غرفه برای تولید و عرضه محصولات و صنایع دستی است که هم اکنون خیابان کشی و اجرای معابر آن تمام شده و تاسیسات زیربنایی آن نیز در حال اجراست.

وی با بیان اینکه برای اجرای سایت روستای قزلجه میدان حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه می شود، یادآوری کرد: تاکنون برای اجرای بخش هایی از این سایت حدود ۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وجود زیرساخت ها در این سایت در صورت طی مراحل واگذاری، این سایت به بهره برداری می رسد.

کرمی، با اشاره به اینکه سایت های تولید و عرضه محصولات و صنایع دستی روستایی در زمینی به وسعت یک تا ۴ هکتار در این شهرستان ها اجرا می شود، افزود: سایت های پیام مرند و علویان مراغه نیز در حال طی مراحل اجرا بوده و تلاش می شود تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد.

هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۶ کد آبادی در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که ۲ هزار و ۷۰۸ روستا دارای سکنه بوده و یک هزار روستا به مرور زمان خالی از سکنه شده است.

  • منبع خبر : ایرنا