سد کلقان شهرستان بستان آباد به بهره‌برداری می‌رسد
سد کلقان شهرستان بستان آباد به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افتتاح سد کلقان در شهرستان بستان آباد با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس در روز پنجشنبه خبر داد.

به گزارش نهال امید، یوسف غفارزاده با اعلام این خبر اظهار کرد: سد خاکی با هسته رسی کلقان در شهرستان بستان آباد با مخزنی به حجم ۲۲ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالانه به میزان ۲۴ میلیون متر مکعب به ارتفاع ۶۵ متر و طول تاج ۵۲۰ متر افتتاح می‌شود.

وی افزود: این سد آب شرب شهرستان‌های بستان آباد، چاراویماق و بیش از ۱۰۰ روستای مسیر خطوط انتقال و آب خام تصفیه خانه شهرستان هشترود را در مجموع به حجم ۱۰٫۵ میلیون متر مکعب در سال تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان دیگر اهداف این سد را تأمین آب مصرفی صنایع شهرستان بستان آباد و تبریز به حجم ۳٫۴ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب کشاورزی بهنگام ۱۱۰۰ هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم ۷٫۲ میلیون متر مکعب در سال و تنظیم حقابه محیط زیست رودخانه به حجم ۳٫۲ میلیون متر مکعب در سال برشمرد.

وی در خصوص اثرات اقتصادی- اجتماعی احداث این سد، گفت: این سد موجب مهار سیلاب‌های منطقه، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس، افزایش سطح بهداشت عمومی، بهبود شرایط اقتصادی ساکنان منطقه و افزایش تولید، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گسترش صنعت گردشگری و جذب گردشگر در منطقه، رونق اقتصادی و احداث کارخانجات صنعتی در شهرک‌های صنعتی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، این سد در فروردین ماه ۱۳۹۶، علی رغم عدم تکمیل، سیلاب قابل ملاحظه‌ای با دبی حدود ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه در منطقه را با آبگیری اولیه پیش از موعد کنترل نموده و موجب جلوگیری از خسارات احتمالی آن شد.

  • منبع خبر : ایسنا