ساخت و سازهای غیرمجاز مانع اصلی ثبت جهانی کندوان است
ساخت و سازهای غیرمجاز مانع اصلی ثبت جهانی کندوان است

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه ساخت وسازهای غیرمجاز مانع اصلی در مسیر ثبت جهانی روستای تاریخی و گردشگری کندوان است، گفت: تدابیر لازم در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برای عبور از این موانع در دست انجام است.

به گزارش نهال امید، بابک رضی منش با بیان اینکه وقوع چهار پنج مورد ساخت و ساز غیرمجاز مانع اصلی ثبت جهانی روستای تاریخی «کندوان» بوده است، گفت: البته از سال ۱۳۸۵ دیگر اجازه وقوع چنین اتفاقاتی در روستا داده نشده است.

رضی منش افزود: در دولت تدبیر و امید، اولویت هر گونه تعامل با روستای گردشگری کندوان، نگاه مطالعه محور و برنامه محور بوده است؛ برای کندوان چشم انداز تعریف شده و الزامات آن در آینده این روستا و دیگر مناطق گردشگری شهرستان اسکو دیده شده است.

وی اضافه کرد: در طرح مطالعاتی روستای کندوان برای همه ساخت و سازهای غیرمجاز برنامه لازم پیش بینی و تعیین تکلیف شده است. 

وی تشریح کرد: برای رفع مشکل ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای تاریخی کندوان، اگر لازم باشد، مداخله انجام خواهد شد، تخریب انجام خواهد شد و اگر با یک طبقه حذف ساخت و ساز غیرمجاز مشکل حل شود، این گونه عمل می شود: ممکن است در برخی مواقع با ایجاد تغییراتی در نمای ساختمان یا سبک معماری بشود موانع را رفع کرد که در این باره نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است.

فرماندار اسکو ادامه داد: در طرح مطالعاتی روستای کندوان همچنین حذف ورود خودرو به داخل روستا و بافت تاریخی پیش بینی شده بود که از چند هفته قبل اعمال می شود؛ البته توقفگاه خودرو برای این منظور در بیرون روستا ایجاد شده تا گردشگران دچار مشکل نشوند.

وی تشریح کرد: ساماندهی بازارچه روستا و مدیریت واحدهای تجاری کانکس از دیگر اقدامات همسو با ممنوعیت ورود خودرو به داخل روستای کندوان است. 

وی گفت: برای مدیریت سرریز جمعیت روستای کندوان نیز تدابیر لازم اندیشیده شده و در زمان حاضر ۱۲۰ قطعه زمین برای این منظور جهت واگذلری به مازاد جمعیت روستا اختصاص یافته است. 

رضی منش افزود: پاره ای اقدامات نیز انجام شده که نتیجه بخشی آنها زمان بر خواهد بود و شورای راهبردی کندوان با حضور چند استاد دانشگاه و مشاوره یک شرکت موفق در حوزه گردشگری برای ارتقای جایگاه این منطقه گردشگری می کوشد. 

وی اضافه کرد: ایجاد زیپ لاین، راه اندازی سایت پرواز پاراگلایدر به دلیل خطرناک بودن پرواز بالن در اقلیم منطقه، ورزش های بومی و محلی و ایجاد کتابخانه مرجع به زبان انگلیسی برای بهره بردن گردشگران خارجی از جمله اقدامات در دست انجام جهت توسعه و رونق گردشگری در روستای تاریخی کندوان است. 

روستای کندوان در فاصله ۶۰ کیلومتری تبریز، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، دارای ۱۵۱ خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت است که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند؛ این روستا در اطراف شهرستان اسکو واقع شده و به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد.

روستای صخره ای کندوان با قدمت بیش از هفت هزار سال در میان دره‌ ای باصفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده و ظرفیت های فراوانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد؛ این مکان جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط ۲ نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد. 

  • منبع خبر : ایرنا