زیبایی‌های قلعه «ضحاک» هشترود تخت‌جمشید در آذربایجان‌شرقی
زیبایی‌های قلعه «ضحاک» هشترود تخت‌جمشید در آذربایجان‌شرقی

قلعه «ضحاک» هشترود یکی از قلعه‌های مرتفع آذربایجان‌شرقی است که در منطقه‌ای کوهستانی و صخره‌ای ساخته شده و قدمتی تاریخی دارد.

به گزارش نهال امید، در این روزها که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم از حضور در اماکن گردشگری و تفریحی آذربایجان‌شرقی خودداری می‌کنند، سفری مجازی به قلعه ضحاک هشترود داریم.

این قلعه در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود واقع شده و رودخانه قرانقو همانند دره‌ای عظیم و مارپیچ سراسر قلعه را طی کرده و منظره زیبایی ایجاد می‌کند.

قلعه ضحاک هشترود یکی از مناطق زیبا و بسیار جالب توجه است که طبیعتی و تاریخ را یک‌جا در خود دارد؛ سنگ، کوه، رودخانه، دشت، قلعه و تاریخ و طبیعت همگی به وسعت تاریخ ایران زمین در این مکان نهفته است و هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند و امروزه به تخت‌جمشید آذربایجان‌شرقی شهرت یافته است.

این مجموعه عظیم تاریخی با شماره ۴۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حدود ۱۰ کیلومتر طول، ۲ کیلومتر عرض دارد و به‌عنوان یک شهر قلعه محسوب می‌شود.

قلعه ضحاک را از بناهای بازمانده پایان دوره اشکانی و ساسانی می‌دانند. کارکرد این قلعه به‌طور واضح مشخص نیست. برخی بر این عقیده‌اند که بنا کارکرد نظامی داشته و برخی دیگر کارکرد آن‌را مثل دیگر قلعه‌های ایران دانسته‌اند.

برخی محققان سابقه قلعه را به قبل از اشکانیان نیز می‌رسانند و آن‌را مربوط به آژی‌دهاک مادی می‌دانند که تا دوره تیموریان برپا بوده است و چون بنا در دوره اشکانی رونق بسیاری داشته است، اکثراً آن‌را مربوط به دوره اشکانی می‌دانند.

در حال حاضر برج‌های دیده‌بانی اشکانی همچنان سالم مانده‌اند. در بررسی باستان‌شناسی منطقه، سفال‌هایی به‌دست آمده که مربوط به حاکمیت‌های پیش از اشکانیان است.

  • منبع خبر : مهر