رویکرد بازار مجازی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی معرفی و آموزش است
رویکرد بازار مجازی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی معرفی و آموزش است

 مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: رویکرد اصلی و مهم بازار مجازی صنایع‌ دستی این استان علاوه بر فروش، معرفی و آموزش رشته‌های مختلف این حوزه است. احمد حمزه‌زاده راه اندازی بازار فوق از حدود دو هفته قبل در فضای مجازی را گامی مهم برای توسعه و رونق اقتصادی این بخش در […]

 مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: رویکرد اصلی و مهم بازار مجازی صنایع‌ دستی این استان علاوه بر فروش، معرفی و آموزش رشته‌های مختلف این حوزه است.

احمد حمزه‌زاده راه اندازی بازار فوق از حدود دو هفته قبل در فضای مجازی را گامی مهم برای توسعه و رونق اقتصادی این بخش در شرایط کرونایی خواند و افزود: مقدمات راه اندازی این شبکه از حدود ۶ ماه گذشته با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان آغاز شد که به تدریج می تواند  نقش مهمی در توسعه صنایع دستی استان ایفا کند.

وی اظهار داشت: در این بازار مجازی افزون بر ۱۳ هزار نفر به ‌عنوان هنرمند صاحب کارت و مجوز دارای غرفه دائمی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هستند که ظرفیتی بسیار بزرگ و تاثیرگذار برای توسعه این بخش به شمار می آید.

حمزه زاده، ایجاد بخش آتلیه تخصصی برای عکاسی تمام آثار هنری تعبیه شده که تاکنون حدود یکهزار عکس در آن بارگذاری شده است، را از جمله امکانات جانبی بازار اینترنتی صنایع دستی آذربایجان شرقی برشمرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ نوع صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی در بازار مجازی معرفی می‌شوند، ادامه داد: در بخش آموزش نیز کلاس‌های مجازی صنایع ‌دستی تعبیه شده است که به مباحث آموزشی در آن پرداخته می شود و البته بخشی نیز برای شهرهای جهانی و بخشی برای شهرهای ملی بارگذاری شده که آثاری که مهر اصالت گرفته اند در داخل بازار مجازی به‌ صورت شاخص‌تری معرفی می‌شوند.

حمزه‌زاده در خصوص بخش فروش این بازار نیز گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی قراردادی با اداره کل پست به منظور ارسال بسته‌های پستی به سراسر کشور منعقد کرده است و براساس قرارداد تجارت الکترونیک نیز مشتری‌ها چنانچه تمایل به عودت کالا داشته باشند، می‌توانند آن را مرجوع کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر این سایت به زبان فارسی تنظیم شده است و بعد از رفع تحریم‌ها و امکان اتصال به بازار جهانی به زبان انگلیسی نیز ترجمه خواهد شد.

حمزه زاده با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با داشتن طیف متنوعی از صنایع دستی دارای «نشان ملی مرغوبیت» و «مهر اصالت یونسکو» به مانند نگینی بر تارک فرهنگ و هنر ایران زمین می درخشد، گفت: در تبیین جایگاه ویژه صنایع دستی آذربایجان شرقی، اشاره به اخذ ۲۶ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان عرصه صنایع دستی این استان برای ۲۶ رشته طی سال های اخیر به اندازه کافی گویا و روشنگر است.

وی افزود: بنا بر آمار منتشر شده، آذربایجان شرقی همراه با استان‌های اصفهان و فارس در زمره سه استان نخست کشور در زمینه تنوع و گستره صنایع دستی به ویژه از منظر دریافت «مهر ملی مرغوبیت» و «مهر اصالت یونسکو»، است و این خطه ظرفیت‌های بی بدیلی برای توسعه تولید و صادرات محصولات صنایع دستی در رشته‌های مختلف آن به کشورهای منطقه قفقاز و ترکیه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بهینه سازی، برندسازی، برگزاری دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای، ارائه تسهیلات ویژه، ساماندهی فعالان این بخش، رسیدگی سریع به مسائل و مشکلات عدیده صنوف مربوطه، برپایی نمایشگاه‌های مختلف داخلی و بسترسازی‌های لازم برای حضور صنایع دستی و هنرمندان آذربایجانی در نمایشگاه‌های خارج از کشور را از جمله راهکارهای رشد و ترقی این حوزه از صنعت پردرآمد بیان کرد.

  • منبع خبر : ایرنا