روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز
روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز

نهمین روز جشنواره فیلم فجر با ادعا در نقص سیستم رأی‌گیری سینماهای مردمی و احتمال دستکاری در آراء، عکس‌های خانوادگی هنرمندان، یک فضای احساسی از حضور قهرمانان پروازی سال‌های جنگ و انجام تست کرونا در سینمای مطبوعات به پایان رسید.

به گزارش نهال امید ، سه شنبه نوزدهم بهمن‌ماه جشنواره چهلم فجر به نهمین روز خود رسید و دیگر زمان چندانی به پایان این دوره باقی نمانده است. در این روز مرکز همایش‌های برج میلاد مثل روزهای گذشته میزبان تعداد زیادی از خبرنگاران، منتقدان، مهمان‌های ویژه بود همچنین جمعی از قهرمانان نیروی هوایی در جنگ تحمیلی ایران برای تماشای فیلم «۲۸۸۸» به خانه جشنواره آمدند. در این روز فیلم «شهرک» هم نمایش داده شد که در این گزارش به حاشیه‌های فیلم‌ها و برخی اتفاق‌های دیگر جشنواره اشاره می‌شود.

* خبرهای روز نهم جشنواره با ادامه انتقادها درباره وضعیت رأی‌گیری در سینماهای مردمی و ادعایی نسبت به مهندسی شدن آراء شروع شد. تهیه کننده فیلم «شادروان»  (عباس نادران)  گفته مدارکی در دست دارد که نشان می دهد رأی گیری دچار اختلال بوده و از دبیر جشنواره و رییس سازمان سینمایی تقاضا دارد که با پیگیری تخلف‌ها از بی‌اعتبار شدن جشنواره و سیمرغ مردمی جلوگیری کنند.  بجز عباس نادران، محمدرضا منصوری – تهیه کننده فیلم «دسته‌ دختران» هم انتقاد مشابهی را مطرح کرده است. برای برخی تهیه‌کننده‌ها جای سوال است که چطور می‌شود تعداد مخاطبان یک فیلم در رأی‌گیری محاسبه نمی‌شوند و چطور فیلمی مثلا یک پنجم فیلمی دیگر مخاطب دارد در جدول آراء بالاتر قرار دارد و درواقع این شیوه سنجش کیفی را ناقص و مهم‌ترین باگ‌ سامانه سمفا در رأی‌گیری می‌دانند.

* در پایان روز نهم طبق اطلاعات درج شده در سامانه سمفا فیلم‌های «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی» و «علفزار» به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز

* اولین فیلمی که سه شنبه در خانه جشنواره نمایش داده شد، «شهرک» ساخته علی حضرتی بود که کارگردانش اولین تجربه فیلمسازی بلند خود را پشت سر گذاشته است. حضرتی پیش از جشنواره به واسطه نام‌خانوادگی و اینکه پسر الیاس حضرتی است به عنوان یکی از آقازاده‌هایی نام برده می‌شد که فیلمش به جشنواره فجر راه پیدا کرده ولی اولین ساخته او تا حدی نظرات قابل قبول کسب کرد و بویژه عواملش از دیدن نتیجه کار ابراز رضایت کردند هر چند تاکید داشتند که انتظار فروش و استقبال زیاد در گیشه ندارند.

روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز

* «شهرک» درباره پسری با بازی ساعد سهیلی است که عشق بازیگری دارد و برای بازی در یک پروژه به شرط قبولی در تست پذیرفته می‌شود اما تست او شرایط خیلی خاصی دارد.  ساعد سهیلی که نقش سخت و متفاوتی را به عنوان بازیگر اول در این فیلم ایفا کرده، در نشست مطبوعاتی «شهرک» درباره اینکه آیا خودش هم برای بازیگر شدن تست داده بود یا اینکه به خاطر فرزند سعید سهیلی بودن با پارتی وارد سینما شده است؟ گفت: من بارها تست دادم که یک بار جواد عزتی برای تله فیلمی از بهروز شعیبی از من تست گرفت. آن موقع نمی‌دانست پدرم سعید سهیلی (کارگردان سینما) است و در مرحله گریم و لباس متوجه شد. البته بهروز شعیبی برای پذیرفتنم کمی تردید داشت اما بالاخره قبول کرد و من هم برای آن فیلم جایزه گرفتم.

* در نشست مطبوعاتی فیلم «شهرک» سعید سهیلی پس از دیدن فیلم، به سالن آمد تا همانطور که چند روز قبل برای اکران فیلم «شادروان» پسر دیگرش سینا مهراد را همراهی کرده بود این بار کنار پسر بزرگترش باشد. ساعد درباره نقش‌آفرینی برادرش در فیلم «شادروان» هم گفت که از بازی سینا شگفت‌زده شده چون آن کسی که روی پرده دیده برادری که می‌شناخت نبود.

روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز
سعید سهیلی و سینا مهراد

* فیلم دومی که در خانه جشنواره نمایش داده شد «۲۸۸۸» و یکی از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود که به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار ساخته شده است. از این فیلم که گویا نزدیک به سه سال پروسه ساخت آن طول کشیده تا مدتی قبل اطلاعات چندانی در دست نبود و پیش‌تر هم اسمش «سوباشی» بود. این فیلم دفاع مقدسی چندان مخاطب پرو پاقرصی جذب نکرد و عده‌ قابل توجهی را در سالن نمایش مشغول بازی با موبایل‌هایشان کرد.

* «۲۸۸۸» روایتی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و رشادت‌های ناگفته خلبان‌های نیروی هوایی را به تصویر می‌کشد. برای تماشای این فیلم تعدادی از تیمسارها و خلبان‌های قدیمی که همگی مو سپید کرده بودند به برج میلاد آمدند و به نظر می‌رسید بیشتر آن‌ها از آنچه روی پرده دیدند، با وجود برخی انتقادها از سوی اهالی رسانه رضایت داشتند؛ شاید همین که بخشی از زوایای پنهان مانده از حضورشان روی پرده سینما آمده بود دلگرمشان می‌کرد. آنها در پایان نشست مطبوعاتی فیلم هدیه‌ای را به رسم تقدیر بر گردن کارگردان‌ فیلم انداختند.

روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز

البته کیوان علی محمدی در میانه‌های جلسه از سالن خارج شد چون صحبت در حضور این خلبان‌ها و یادآوری سختی‌هایی که برای ساخت این پروژه متحمل شده و غلیان احساساتش درباره ایران و رشادت‌هایی که سربازان وطن و شهدا برای حفظ کشور انجام داده‌اند، باعث شد نتواند خود را کنترل کند و در حالی که اشک می‌ریخت تحمل کردن جلسه را سخت دانست و آن را ترک کرد.

روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز

* در روز نهم جشنواره فیلم فجر، نامزدهای بخش تبلیغات، اطلاع رسانی و همینطور فیلم‌های مستند و کوتاه منتشر شد. هیات داوران بخش اقلام تبلیغی و اطلاع‌رسانی در بیانیه‌ای بر رنجی که سینما از کم‌توجهی به امر تبلیغات مناسب می‌برد گله‌ کردند. در سوی دیگر مستندسازان و فیلمسازان کوتاه هم نسبت به وضعیت نمایش فیلم‌هایشان در جشنواره در رسانه‌های مختلف انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

* در این روز همچنین اعلام شد که در مراسم اختتامیه بزرگداشتی برای احمدرضا معتمدی – کارگردان سینما – برگزار می‌شود.

* یکی از اتفاق‌های  قابل توجه روز نهم به عکس‌های دو نفره‌ی زوج‌های هنری در بخش فوتوکال مربوط می‌شد که بعد از بازتاب عکس‌های نوید محمدزاده و فرشته حسینی طرفداران زیادی پیدا کرد و  هنرمندانی که به‌خاطر فیلم‌هایشان به سینمای رسانه می‌آمدند با ژست‌هایی صمیمی عکس‌های دوتایی متفاوتی را در قاب دوربین عکاسان ثبت کردند. از جمله این زوج‌ها به ساعد سهیلی باید اشاره کرد که همسرش گلوریا هاردی را هم برای تماشای فیلمش به جشنواره آورده بود. شیرین اسماعیلی بازیگر دیگری بود که با همسرش در فتوکال عکس گرفت. نرگس محمدی و علی اوجی هم زوج دیگری بودند که برای فیلم «۲۸۸۸» در خانه جشنواره حضور داشتند. روز گذشته هم آرین وزیردفتری – کارگردان فیلم «بی‌رویا» و شادی کرم‌رودی بازیگر فیلم در کنار هم مقابل دوربین عکاس‌ها ایستادند.

روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز
روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز
روز فیگور زوج‌های هنری و اشک‌های یک فیلمساز

* در نهمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، هشتمین نشست آثار گنجینه، تحت عنوان «تنوع فرهنگی و زبانی در سینما» به فیلم سینمایی «جاده‌های سرد» ساخته مسعود جعفری جوزانی پرداخت که با حضور جهانگیر الماسی (بازیگر و کارگردان) و نیز نشست تخصصی با عنوان «سینما، دین و ایدئولوژی» با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در خانه جشنواره برگزار شد.

* از مهمترین اتفاق‌های روز ۱۹ بهمن در خانه جشنواره فراهم شدن شرایط برای تست Pcr کروناست که در یکی دو روز گذشته آغاز شده، در حالی که از ابتدای جشنواره بارها نسبت به نبود تب‌سنج و نظارت دقیق پزشکی در محل اصلی جشنواره انتقاد می‌شد؛ بویژه آنکه هر روزی که گذشت تعداد مهمان‌های جشنواره بیشتر شدند و اقدامی برای جلوگیری از تجمع بخصوص برای عکاس‌ها هنگام بازدیدهای رسمی مسئولان و مراسم فوتوکال انجام نشد. به گواه برخی خبرنگاران حاضر در خانه جشنواره نتیجه تست تعدادی از افرادی که خودشان متقاضی بودند، مثبت اعلام شده و با ضبط کارت، دیگر امکان حضور آن‌ها در دو روز آخر جشنواره نیست و برخی خبرنگارها و عکاس‌ها که نگران ناقل بودن خود هستند با افسوس می‌گویند که ای کاش این کار زودتر انجام می‌شد نه چند روز مانده به پایان جشنواره که تمام مدیران و بازدیدهای رسمی تمام شده است.