روزی که دین کامل شد…
روزی که دین کامل شد…

آیه اکمال دین "«الْیوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم، وَ اتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی، وَ رَضیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِینا»(آیه 3 سوره مائده)" در رابطه با واقعه غدیر نازل شد و خداوند متعال با برگزیدن حضرت علی(ع) به عنوان ولی و امام امت، دین و نعمت را بر امت اسلام کامل گرداند.

به گزارش نهال امید، واقعه‌ی غدیر در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری و در جریان بازگشت پیامبر از حجه الوداع در راه مکه به مدینه در منطقه‌ای به نام “غدیر” به وقوع پیوست و پیامبر گرامی اسلام در جریان این واقعه فرمان خدا در رابطه با معرفی حضرت علی(ع) به عنوان ولی و جانشین خود را ابلاغ کرد.

طبق برخی روایات، ۱۲۰ هزار نفر در جریان این واقعه در صحرای غدیر حضور داشتند.

غدیر، بهترین عید برای امت پیامبر(ص)

یک کارشناس مسایل مذهبی در این رابطه گفت: حضرت پیامبر اکرم(ص) در مورد اهمیت روز غدیر فرموده است که “غدیر” بهترین عید برای امت من است؛ این سخن نشان از اهمیت و جایگاه والای این روز دارد.

حجت‌الاسلام رسول برگی با بیان این‌که امام حسین(ع) نیز حتی در روز عاشورا، در مورد غدیر صحبت می‌کند، افزود: این روز به قدری اهمیت دارد که اگر فردی غدیر را نفهمد، عاشورا را هم نخواهد فهمید.

وی با تاکید بر این‌که عاشورا بدون غدیر، دعوای دنیوی، اما عاشورا با غدیر دعوای حق و باطل است، اظهار کرد: در این عید بزرگ، روزه گرفتن ثواب بسیاری داشته و امام صادق(ع) نیز در حدیثی به سپاسگزاری از خداوند در این روز توصیه کرده است.

وی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در روایت دیگری می‌فرماید”بهترین اعمال در این روز، روزه است”، افزود: همچنین اطهام و افطاری دادن از اعمال پسندیده برای این روز بوده و در روایتی داریم که ثواب افطاری و اطعام دادن در شامگاه غدیر بسیار بزرگ است؛ البته در روزهای کرونایی می‌توان این کار را در قالب بسته‌های معیشتی انجام داد.

کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که عاشقان و شیفتگان در این روز بهترین پوشش خود را بر تن می‌کنند، گفت: شیخ عباس قمی می‌گوید در روز غدیر وقتی به یکدیگر رسیدید، بگویید الحمدالله علی ولایه…؛ همچنین قرائت سیره عقد اخوت از دیگر اعمال مورد پسند در این روز است.

وی در ادامه با بیان این‌که شبهات مختلفی در مورد غدیر مطرح شده که برای تمامی آن‌ها پاسخ وجود دارد، اظهار کرد: منکران ولایت علی(ع)، می‌گویند خطبه غدیر را قبول داریم اما زمانی که به کلمه “مولا” می‌رسند می‌گویند که منظور پیامبر از مولا، دوستی و… است نه ولایت؛ در این رابطه در آیه ۶۷ مائده خداوند می‌فرماید که “یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ ؛ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان …”؛ این آیه مشخص می‌کند که حضرت پیامبر چیزی مهم‌تر از دوستی را مطرح می‌کنند.

نزول آیه اکمال دین برای واقعه غدیر

وی ادامه داد: همچنین بلافاصله بعد از آیه دوم سوره مائده، حضرت پیامبر(ص) خطبه غدیر را قرائت کرده و می‌فرمایند: من کنت مولاه فهذا علی مولاه که آیه بعدی سوره مائده “آیه اکمال دین” نازل می‌شود؛ این آیه نیز بار دیگر بر جایگاه غدیر تاکید کرده و اهمیت بسزای آن را یادآور می‌شود. باید درک کرد که آیا فقط با محبت علی(ع) دین ناقص بود، یا ولایت علی(ع)؟

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تحقیقات پیرامون حدیث غدیر، بیان کرد: علامه امینی برای تالیف کتاب الغدیر، ۱۰ هزار کتاب را به طور کامل قرائت کرده و به ۱۰۰ هزار جلد کتاب مراجعه کرده است؛ ایشان روزی ۱۷ ساعت به مدت ۴۰ سال صرف نوشتن کتاب الغدیر کرده‌اند.

وی با بیان این‌که حتی در کتاب صرف و نحو عربی نیز به ولایت امام علی(ع) اشاره شده است، ادامه داد: علامه امینی در پاسخ به کسانی که در رابطه با تلاش چندین ساله و زحمات فراوان در راه تالیف کتاب الغدیر ایراد می‌گرفتند، پاسخ داد که می‌خواهم ثابت کنم که ولایت علی(ع) در کتب و مستندات اهل سنت نیز آمده است.

وی در این خصوص افزود: در این رابطه می‌توان کتاب صرف و نحو عربی را مثال زد که در تبیین الف و لام “عهد” است آیه اکمال دین را مثال آورده و نوشته: امروز، روز اکمال دین است، چراکه ولایت علی(ع) گفته شد.

کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که اگر مقصود پیامبر فقط گفتن دوستی با امام علی(ع)، بود چه احتیاجی داشت که پیامبر گرامی اسلام در آن هوای گرم مردم را نگه داشته و حدیث غدیر را قرائت کند؟ پیامبر گرامی اسلام(ع) در این خطبه، امام علی(ع) را جانشین خویش و ولی امت معرفی می‌کند.

وی در ادامه گفت: ابن تیمیه از خبیث‌ترین دشمنان اهل شیعه و سنت است که در کتاب خود حدیث غدیر را انکار کرده و شبهاتی بی اساس پیرامون آن مطرح می‌کند، در حالی که ۵۵۰ نفر حدیث الغدیر را طی قرن‌ها از اول تا اخر نقل کرده‌اند و کتب بسیاری در این رابطه نوشته شده است؛ در منابع معتبر نیز شمار شاهدان واقعه غدیر را از ۱۰ هزار نفر تا بیش از ۱۲۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند.

وی با بیان این‌که حدیث غدیر نقل شده از یک یا دو نفر نیست که بتوان آن را انکار کرد، بلکه حتی افراد خبیث هم به حقیقت ماجرا اشاره کرده‌اند، گفت: کتب بسیاری فقط در مورد متن و سند غدیر نوشته شده است.

نمی‌توان غدیر را انکار کرد

حجت‌الاسلام برگی با تاکید بر این‌که ماجرای غدیر به گونه‌ای نیست که بتوان کتمان کرد، افزود: ۲۰۰ نفر از صحابه پیامبر و بسیاری از تابعی‌ها جریان حدیث غدیر را به طور متقن نقل کرده و ۳۵۰ محدثان بزرگ شیعه و سنی نیز این قضیه را نقل کرده‌اند.

وی با اشاره به جریان سینه‌زنی و گریه علامه امینی در روز عاشورا در کربلا، گفت: در این رابطه یک فرد غیر شیعه از علامه امینی پرسید که آیا این کار جایز است؟ علامه گفت که “جایز نیست، بلکه واجب است، چراکه ماجرای کربلا در میان ۳۰ هزار نفر دشمن رخ داد اما چون بعد از آن، واقعه را فریاد کردیم، کربلا فراموش نشد؛ اما در مورد جریان غدیر بیش از ۱۲۰ هزار نفر شاهد ماجرا بودند اما عده‌ای آن را انکار می‌کنند”.

وی با تاکید بر این‌که اگر نماز ستون دین است، ستون نماز هم ولایت است، افزود: اگر غدیر فراموش شود، فلسفه عاشورا نیز از بین خواهد رفت.

اگر غدیر انکار نمی‌شد، عاشورا پیش نمی‌آمد

کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که از اول تاریخ شیعه، موضوع مدنظر شیعیان، ولایت بوده است، اظهار کرد: اگر غدیر انکار نمی‌شد، عاشورا پیش نمی‌آمد و امام حسین(ع) شهید نمی‌شد؛ این موضوع اهمیت غدیر را نشان می‌دهد.

وی با انتقاد از این‌که روز غدیر را فقط روز سیدها می‌خوانند، گفت: عید غدیر، روز اسلام، روز ولایت و روز اکمال دین است. در برخی روایات آمده که حضرت رسول(ص) سه روز غدیر را جشن گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که در شرایط کرونایی امروز می‌توان به جای جشن و… در قالب‌های مختلفی، اعمال این روز را به جای آورد، افزود: به نحوی باید با کمک، توزیع بسته معیشتی، تبلیغ و… این روز را گرامی‌داشت؛ همچنین هر خانواده به نشانه بزرگداشت روز غدیر می‌تواند پرچم سبز بر درب خانه‌اش نصب کند، چراکه عید غدیر، عید اسلام و عید شیعیان است.

حجت‌الاسلام برگی در خاتمه با تاکید بر اهمیت بحث تبلیغ غدیر، اظهار کرد: اگر غدیر معلوم شود، ظهور و امامت اهل بیت(ع) هم معلوم خواهد شد.

اعمال توصیه شده برای عید غدیر

در روایتی، روزه گرفتن در این روز بسیار توصیه شده و مرحوم «شیخ کفعمی» در کتاب «بلدالامین» نیز غسل این روز را مستحب دانسته است. همچنین احسان و نیکی به برادران مومن و همچنین قرائت دعای ندبه در این روز سفارش شده و زیارت امیرمومنان علی (ع) در این روز بسیار بافضیلت است. 

در این روز زیارت‌هایی نقل شده است که معروف‌ترین آن، زیارت معروف «امین‌الله» است که می‌توان آن را از نزدیک یا از راه دور، خطاب به امیرمومنان (ع) خواند و دیگری زیارت مخصوصه امیرمومنان در روز عید غدیر است. 

امام رضا (ع) نیز در این رابطه فرموده است: در چنین روزی که روز عید و تبریک گفتن به یکدیگر است، مناسب است مومنان وقتی به یکدیگر می‌رسند این جملات را بگویند: «الْحَمْدُ للهِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایهِ امیرِالْمُؤْمِنینَ وَالائِمَّهِ»؛ ستایش خاص خدایی است که قرار داد ما را از تمسک‌جویان به ولایت امیرمومنان و سایر امامان علیهم السلام». 

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «این روز، روز عبادت است و روز اطعام و نیکی کردن و احسان به برادران دینی است». امام رضا (ع) نیز در روایتی می‌فرماید: «کسی که در این روز، به خانواده و برادران مومن خود، توسعه در رزق و بخشش‌ها و انفاق‌ها دهد، خداوند روزی او را زیاد می‌گرداند». 

  • منبع خبر : ایسنا