رتبه نخست استان آذربایجان شرقی در کشور در صدور اسناد اراضی کشاورزی
رتبه نخست استان آذربایجان شرقی در کشور در صدور اسناد اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: برای ۲۵ هزار و ۷۹۰ قطعه زمین با مساحت ۱۷ هزار و ۹۷۵ هکتار اراضی کشاورزی استان در سال ۱۴۰۰ سند صادر شده و از این نظر دارای رتبه نخست کشور هستیم.

به گزارش نهال امید ، مهندس داداش نصیری در جلسه قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان، اظهار کرد: تفاهم نامه منعقد شده فی مابین سازمان ثبت اسناد و املاک و وزارت جهادکشاورزی در سال ۹۹، دو پیش زمینه اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید و رفع تداخل پلاکهای ثبتی و صدور کاداستر و اسناد اراضی کشاورزی دارد.

وی با اشاره به وجود تداخلات بین اراضی ملی و کشاورزی در استان، افزود: کل مساحت استان بالغ بر ۴ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۷۷۸ هکتار با تعداد کل ۳۰۹۰ روستا یا پلاک است که تداخل تعداد ۱۲۳۴ پلاک‌ در استان شناسایی شده و برای ۹۹۱ پلاک، قرارداد رفع تداخل منعقد شده است و تاکنون تداخل ۵۴۷ پلاک رفع و ۴۴۴ پلاک نیز در دست اقدام است و در مجموع نیز قرار است که امسال برای ۲۴۳ پلاک باقیمانده قرارداد معنعقد شود.

مهندس نصیری در خصوص اجرای طرح کاداستر در استان نیز گفت: کل مساحت اراضی کشاورزی استان به یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۱۲۰ هکتار می‌رسد و از مجموع پلاکهای استان برای ۷۹۰ پلاک قرارداد کاداستر بسته شده و تاکنون در ۲۹۱ پلاک به مساحت ۴۸۰ هزار هکتار کاداستر انجام گرفته است.

وی افزود: برای ۴۵۵ هزار و ۲۴۹ هکتار اراضی نیز نقشه تهیه شده، ۲۵۶ هزار و ۸۳۱ هکتار توسط سازمان نقشه برداری تایید شده و ۱۹۸ هزار و ۴۱۸ هکتار نیز در دست تایید است.

وی با بیان این‌که هنوز یک‌ میلیون از اراضی کشاورزی استان، کاداستر نشده‌اند، ادامه داد: سازمان امور اراضی، اعتبار اجرای کاداستر در ۱۶۷ هزار هکتار مساحت اراضی در سال ۱۴۰۱ را داده که با این روال، شش سال طول می‌کشد تا کاداستر برای تمامی اراضی کشاورزی استان اجرایی شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: با توجه به مفاد تفاهم نامه بین وزارت کشور و جهادکشاورزی، بایستی استانداران و فرمانداران در بحث تامین اعتبار و تهیه تجهیزات ضروری به ما کمک کنند و در صورت تخصیص اعتبار از سوی استانداری، می‌توانیم طرح کاداستر اراضی استان را در طول سه سال به اتمام برسانیم.

وی در خصوص نحوه صدور اسناد اراضی کشاورزی نیز تشریح کرد: اگر زارع صاحب زمین، فوت نکرده و زنده باشد، به تعداد هر قطعه زمینی که دارد سند ششدانگ صادر می‌شود اگر صاحب زمین فوت کرده باشد، در صورت داشتن تقسیم نامه، به نسبت موجود در تقسیم نامه به اسم وراث سند صادر شده و اگر تقسیم نامه ندارند به تعداد قطعات به نسبت وراث سند مشاعی می‌دهیم.

مهندس نصیری افزود: اگر زارع، زمین خود را فروخته باشد، در صورت داشتن سند رسمی، سند شش دانگ به اسم خریدار صادر می‌شود و اگر قولنامه‌ای باشد براساس قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی، سند می‌دهیم.

  • منبع خبر : نهال امید