رتبه نخست آذربایجان شرقی در تولید سنجد در کشور
رتبه نخست آذربایجان شرقی در تولید سنجد در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه نخست استان در تولید سنجد در کشور خبر داد.

به گزارش نهال امید، علی رخ افروز در حاشیه آغاز برداشت محصول سنجد استان در روستای اخی جهان از توابع شهرستان آذرشهر با بیان این‌که آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید رتبه  نخست کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: سطح زیر کشت محصول سنجد ۴۹۴ هکتار با تولید۱۲۴۱ تن سنجد در سالجاری بوده که ۲۸ درصد تولید سنجد کشور مربوط به آذربایجان شرقی است.

وی، متوسط عملکرد در واحد سطح محصول سنجد را در استان ۲۶۰۰ کیلوگرم  اعلام کرد و افزود: ارقام شاخص سنجد کشت شده در آذربایجان شرقی را ارقام قزل، دره وار، حاج حسین و پانبوغ تشکیل داده است.

وی با اشاره به برنامه اصلاح الگوی کشت در راستای مصرف بهینه آب درحوضه دریاچه ارومیه و مقاوم به سرما و شوری خاک با توجه به محدودیت خاک‎های حوضه دریاچه برای سایر درختان میوه را مهم برشمرد و گفت: سنجد می‎تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی باغات در حوضه دریاچه ارومیه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: سنجد عمدتاً به صورت حاشیه‌ای و در کنار نهرها و به صورت پراکنده در باغات کاشته می‌شود و در مواقعی به عنوان بادشکن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این محصول به جهت شناسایی خواص دارویی متعدد، مورد توجه کشاورزان و صنایع دارویی قرار گرفته و تقاضا برای احداث باغات سنجد رو به افزایش است؛ همچنین به جهت کم آب بودن نیز مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز است.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید و سطح کشت شده رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: شهرستان آذرشهر نیز رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید سنجد استان را دارد.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با بیان کاربردهای میوه سنجد، گفت: میوه سنجد هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این میوه دارای انواع پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، چربی‌ها و قندها مثل فروکتوز و دارای خواص دارویی بسیاری چون پاک کننده معده و روده، است.

صابر بیگ لک با بیان این‌که این میوه همچنین صفرا را کنترل کرده و برای درمان اسهال خونی مفید است، ادامه داد: دیگر ویژگی دارویی این میوه کاهش درد استخوان و آرتروز بوده و استفاده از اسانس گل سنجد که اخیراً خیلی رایج شده است، اثرات آرام بخش، ضددرد، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضدعفونی داشته و در پیشگیری سرطان و بیماری ام اس نیز بسیار موثر است.

به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان، وی افزود: از چوب درخت سنجد در صنایع چوب اعم از صنایع خاتم سازی، تهیه روکش‌های نقش‌دار و حتی تهیه عصا و چوب دستی و مجسمه‌های چوبی استفاده می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا