رتبه نخست آذربایجان‌شرقی در شناسایی و ثبت انبارهای نگهداری کالا
رتبه نخست آذربایجان‌شرقی در شناسایی و ثبت انبارهای نگهداری کالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از کسب رتبه اول کشوری در فرایندهای مربوط به شناسایی و ثبت انبارها و مراکز نگهداری کالا در سامانه جامع انبارها با بیش از ۱۳ هزار انبار خبر داد.

به گزارش نهال امید، حبیب امین زاده افزود: بر اساس ارزیابی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ، با تلاش شبانه روزی همکاران و همراهی صنعتگران و اصناف ، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی موفق شد با رصد به موقع و دقیق ورود و خروج کالاهای اساسی به انبارها از طریق پیگیری و الزام ثبت رسید/حواله توسط فعالین تجاری در سامانه مربوطه و نیز شناسایی و ثبت انبارهای جدید و تائید انبارها با اخذ مدارک مثبت گمرکی ضمن اخذ رتبه اول کشوری ، رکورد شناسایی، ثبت و تائید بیش از ۱۳ هزار انبار و محل نگهداری کالا و ثبت بیش از ۷ میلیون رسید و حواله در ۱۲ قلم کالای اساسی را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: همه فعالین تجاری می توانند با مراجعه به سایت سامانه جامع انبارها به نشانی www.nwms.ir ضمن مشاهده لیست کامل ۵۸۴ قلم کالای مشمول ، نسبت به ثبت انبار و محل نگهداری خود اقدام نمایند.

امین زاده اظهار داشت : به استناد مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز شیوه نامه بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا، در صورت عدم ثبت انبار و محل نگهداری ۵۸۴ قلم کالای مشمول ، نگهداری کالاهای مذکور در حکم نگهداری کالای قاچاق خواهد بود.

وی اضافه کرد: طبق قانون یادشده در ۱۲ قلم کالا شامل برنج، شکر، چای، لاستیک، گندم، جو،کنجاله سویا ،کاغذ، روغن، ذرت، ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ورق فولادی در صورت عدم ثبت ورود و خروج کالا به انبارها ، تخلف احتکار محرز خواهد بود. 

راه اندازی «سامانه جامع انبارها» و تلقی کالاهای موجود در انبارهای ثبت نشده در این سامانه به عنوان قاچاق، از تدابیر عملی و تاثیرگذار دولت برای مقابله با پدیده شوم احتکار و موج آفرینی در بازار در ۲ سال اخیر است.

با راه اندازی «سامانه جامع انبارها» و الزام انبارداران و فعالان اقتصادی و بازار به ثبت نام در این سامانه، شدت مقابله با احتکار به عنوان بستر اصلی افزایش کاذب قیمت ها در بازار دوچندان شده است.
البته کارشناسان معتقدند که در کنار راه اندازی «سامانه جامع انبارها»، تسریع در تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی در استان ها نیز گام مهم و ضروری در راستای افزایش اعتماد عمومی از یک سو و تنگ تر کردن دایره مقابله با احتکار از طریق حساس کردن فعالان بازار به خطرات هر گونه احتکار احتمالی محسوب می شود.

  • منبع خبر : ایرنا