رایزنی برای تعیین یکی از مناطق تبریز به عنوان پایلوت شهر هوشمند در کشور
رایزنی برای تعیین یکی از مناطق تبریز به عنوان پایلوت شهر هوشمند در کشور

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز از رایزنی شورا و شهرداری تبریز با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اجرای پایلوت شهر هوشمند در یکی از مناطق تبریز خبر داد.

به گزارش نهال امید، سعید نیکوخصلت اظهار کرد: قصد داریم یکی از مناطق تبریز را به عنوان پایلوت شهر هوشمند انتخاب کنیم به طوری که تمام پارامترهای استاندارد در این منطقه تعریف شده و پس از تحقق، شهر هوشمند به دیگر مناطق شهری نیز ارجاع یابد.

وی از اختصاص ۳۲ میلیاردتومان برای شهر هوشمند در بودجه سال ۹۹ شهرداری تبریز خبر داد و افزود: در راستای شهر هوشمند می‌خواهیم با شرکت‌های بزرگ سطح کشور مذاکره کرده و وارد مناقصه و مزایده شویم؛ دولت نیز حاضر به تخصیص ۱۳۰ میلیاردتومان برای پیاده سازی این سیستم به صورت پایلوت در تبریز است.

وی با بیان این‌که شورای شهر تبریز درصدد تحقق چند بُعدی شهر هوشمند است، گفت: در وهله نخست باید شهرداری به صورت شفاف و هماهنگ شده هوشمندی خود را نشان دهد؛ به طور مثال در کمیسیون های ماده ۱۰۰ اتفاق خوبی افتاده به طوری که پرونده‌های قطور در حال یک برگه شدن است که احتمالا این یک برگ هم تا پایان سال حذف خواهد شد و همه چیز به طور دیجیتالی و نرم افزاری انجام می‌شود.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: با تحقق شهر هوشمند، شهروندان باید از طریق گوشی همراه بدانند اتوبوس چه زمانی به ایستگاه می‌رسد و این موضوعی بوده که در دنیا مرسوم است؛ اولویت اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی است و هر چند فعلا به دلیل تحریم‌ها موفق به نوسازی ناوگان نشده‌ایم ولی می‌توانیم از طریق پیاده سازی سامانه‌های الکترونیکی نرم افزارها را ارتقا داد.

وی یادآور شد: با هوشمندسازی شهر شبکه شهری می‌تواند به یکدیگر متصل شده و رفت و آمد مردم به ادارات کاهش یابد؛ همچنین هوشمندسازی شهر موجب کاهش تردد خودرو و به تبع آن کاهش مسائل روانی حاصل از ترافیک باشد.

وی تشریح کرد: اولویت شورای شهر برای سال ۹۹ دو پارامتر افزایش سرانه فضای سبز و هوشمندسازی است که تا امروز در حوزه فضای سبز وضعیت موجود قابل قبول بوده و اتفاقات خوبی رخ داده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، نیکوخصلت ادامه داد: کاشت یک میلیون اصله نهال هدف گذاری شده که با پایان بهار متوقف شده تا زیرساخت‌ها آماده سازی شده و در پاییز مجددا این جنبش آغاز شود؛ با وضعیت اقتصادی موجود، تمام مناطق سعی دارند این موارد تحقق یابند.

  • منبع خبر : ایسنا