رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی: جوانان دنبال استخدام نباشند و ایده‌هایشان را به پارک علم و فناوری بیاورند
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی: جوانان دنبال استخدام نباشند و ایده‌هایشان را به پارک علم و فناوری بیاورند

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: از دانشجویان دعوت می‌کنیم تا وارد حوزه فناوری و کارآفرینی شوند و به جای اینکه دنبال استخدام در این اداره و آن اداره باشند، با حمایت‌های پارک علم و فناوری، ایده‌های خود را به محصول تبدیل کرده و به تولید انبوه برسانند.

به گزارش نهال امید، عبدالرضا واعظی با تاکید بر اینکه جامعه هدف اصلی  ما دانشجویان و دانش آموختگان هستند، اظهار کرد: نه تنها دانشجویان، بلکه بسیاری از اعضای هیات علمی نیز با پارک علم و فناوری آشنایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان صاحب ایده می‌توانند از طریق پورتال پارک علم و فناوری استان با خدمات آن آشنا شوند، ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت، استقرار در پارک علم و فناوری، خدمات تجاری سازی و برقراری ارتباط با صنعت از جمله خدماتی هستند که توسط پارک ارائه می‌شوند. در حال حاضر حمایت‌های مالی به شرکت‌های مستقر را پرداخت کرده ایم و به هیچ شرکتی بدهکار نیستیم.

سیاست پارک علم و فناوری استفاده از فضاهای اداری و صنعتی بلااستفاده در استان است

وی خاطرنشان کرد: سیاست پارک علم و فناوری ساختمان سازی نیست، در مجموعه وزارت علوم و بخش صنعت آن قدر ساختمان مازاد داریم که نیازی به ساختمان جدید نیست.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور ما از صدر تا ذیل همه حامی فناوری هستند، گفت: از رهبر معظم انقلاب گرفته تا مسئولان استانی همگی پشتیبان این حوزه بوده و نگران این نیستیم که این دولت برود و دولت دیگری سر کار بیاید و حمایت‌ها کمتر شود.

واعظی متذکر شد: با توجه به اینکه حوزه دانش بنیان جزو سیاست‌های کلان نظام است و نه دولت، این حوزه از سال ۸۰ تا کنون با کم‌ترین تغییرات به رشدش ادامه داده است.

وی تاکید کرد: در حوزه دانش بنیان دستاوردهای زیادی داشته ایم، به عنوان مثال شرکتی که در سال ۸۹ طرح‌هایش را ثبت کرده بود، الان خط تولیدش را به راه انداخته است. در حوزه دانش بنیان کار اصلی را شرکت‌ها انجام می‌دهند و ما فقط حمایت می‌کنیم و انعکاس عملکرد جوانان است که رسانه‌ای می‌شود.

وی در ادامه از بهره‌برداری از تعدادی طرح در حوزه های دانش بنیان همزمان با سفر وزیر علوم و معاون علم و فناوری رئیس جمهور به استان در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس پارک فناوری آذربایجان شرقی یادآور شد: هر مشکلی در کشور مانند مشکلات صنایع، مشکلات ناشی از تحریم و بیکاری و ورود و خروج ارز از طریق شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری قابل حل است.

وی با اشاره به پیشینه تشکیل پارک‌های علم و فناوری در ایران اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری، مدل‌های تجربه شده و موفق دیگر کشورها هستند که با کم‌ترین تغییرات در ایران مستقر شده‌اند.

وی بیان کرد: در پارک‌های کشورهایی مانند کره جنوبی و آلمان نیز همان کارهایی را انجام می‌دهند که ما در اینجا انجام می‌دهیم، با همان ادبیات و حس مشترک و فرآیند.

مدیران پارک‌ها باید جوان باشند

واعظی اضافه کرد: حتی نام پارک علم و فناوری نیز با کم‌ترین تغییرات به فارسی برگردانده شده است. پارک‌ها باید نهادی چابک باشند، چرا که مخاطبان آن جوانان هستند و اگر چنین نباشد نخبگان فراری خواهند شد، پارک‌ها باید توسط مدیران جوان که ریسک پذیر بوده و دارای ایده های نو برای مدیریت باشند اداره شود.

وی خاطرنشان کرد: اولین پارک‌ علم و فناوری دنیا در مجاورت دانشگاه استنفورد آمریکا ایجاد شد و شرکت hp اولین شرکت دانش بنیان است که در دنیا راه اندازی شد.

وی ادامه داد: بر اساس ایده رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه استنفورد آمریکا اولین پارک علم و فناوری دنیا ایجاد شد و به تدریج تمامی برندهای معروف تکنولوژی از آن بیرون آمدند و سپس بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی به فکر ایجاد پارکهای مشابه در کشور خودشان افتادند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این پارک نهاد واسط بین دانشگاه و صنعت است، اظهار کرد: پارک علم و فناوری همان حلقه گمشده‌ بین دانشگاه و صنعت است که همیشه از آن صحبت می‌کنیم.

صنعت نمی‌تواند مقاله اساتید را مورد استفاده قرار دهد

وی اضافه کرد: صنعت نمی‌تواند مقاله اساتید را مورد استفاده قرار دهد، اما در صورت تبدیل مقاله به محصول، صنعت هم می‌تواند از آن بهره‌مند شود. پارک علم و فناوری محل تجاری سازی و تولید یافته های علمی است که در دانشگاه محقق شده است، پاک علم و فناوری نه جای نوشتن مقاله است و نه و اعطای مدرک تحصیلی.

وی تاکید کرد: پارک علم و فناوری فضای زندگی و کار است و کسانی که به آن رفت و آمد می‌کنند نیز همگی نخبه هستند و باید طوری باشد که حتی مهد کودک برای فرزندان افراد فعال ‌در این پارک و محل زندگی این افراد نیز آنجا باشد تا نخبگان بتوانند بدون نگرانی به کارشان برسند.

وی با اشاره به اینکه نقطه شروع تاسیس پارک‌های علم و فناوری، جنبش نرم افزاری رهبر معظم انقلاب در سال ۷۵ بود، اظهار کرد: اولین پارک علم و فناوری کشور در سال ۷۹ در اصفهان و سپس در سال ۸۱ در آذربایجان شرقی و شش استان دیگر تاسیس شد.

واعظی اضافه کرد: پس از دستور رهبر معظم انقلاب، تیمی از وزارت علوم موظف به بررسی نحوه ارتباط دانشگاه و صنعت در دنیا شدند که نتیجه بررسی آنها سازمانی بود که در کشورهای توسعه یافته به نام پارک علم و فناوری ایجاد شده بود. به تدریج  پارکها به عنوان نهادهای زیر مجموعه وزارت علوم ایجاد شدند که به منظور چابکی، سیستم آن هیئت امنایی بوده و هر جا به مشکل قانونی برخوردیم می‌توان با یک مصوبه از هیات امنا مشکل را حل کرد.

وی خاطر نشان کرد: رئیس پارک علم و فناوری مستقیما توسط شخص وزیر علوم تعیین می‌شود و پارک‌ علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز همانند دیگر پارک‌ها نهادی کاملا مستقل بوده و بودجه‌اش را مستقیم از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی، ۶۰ دانشگاه و یک پارک علم و فناوری داریم و به این معنی است که این نهاد باید به همه خدمات دهد. سعی کرده‌ایم تا درب پارک علم و فناوری بر روی تمامی دانشگاه‌ها باز باشد، حتی به روی افرادی که سواد دانشگاهی ندارند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از وجود ۴۶ پارک علم و فناوری در کشور خبر داد و گفت: وظیفه داریم که از ایده‌ها و طرح‌ها برای تولید و تجاری سازی حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری مشابه مناطق آزاد بوده و شرکتهای مستقر در آن از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برخوردار هستند. تسهیلات ارائه شده توسط پارک در قبال حداقل تضمین و دریافت چک از خود فرد بدون بروکراسی اداری و به شرط استقرار و تحت نظر گرفتن هر طرح توسط ناظر ارائه می‌شود.

وی از ارایه تسهیلات با سود ۲.۵ درصدی با مدت بازپرداخت سه ساله خبر داد و گفت: باز پرداخت این تسهیلات از سال چهارم آغاز شده و همچنین ۷۰ درصد هزینه‌ی حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز توسط پارک علم و فناوری پرداخت می‌شود.

واعظی با ابراز مخالفت ازروند ارایه تسهیلات بلاعوض به جوانان برای کارآفرینی، اظهار کرد: این یک تجربه جهانی در حوزه فناوری و کارآفرینی است که با ارایه تسهیلات بلاعوض به افراد و جوانان هیچگاه یک شرکت بالنده، متعهد و موفق تشکیل نخواهد شد.

تمایل اکثر دانشجویان به کارمند شدن

وی در ادامه با اشاره به تمایل اکثر دانشجویان به کارمند شدن، اظهار کرد: متاسفانه طی روندی غلط در خانه‌ها به گوش کودکان و جوانانمان خوانده‌ایم  که باید کارمند شوند، اما برای اصلاح این دیدگاه سعی کرده‌ایم آموزش‌ها در حوزه خلاقیت و کارآفرینی را از آموزش و پرورش و دانش آموزان شروع کنیم.

وی به اقدامات انجام شده برای افزایش ارتباط پارک علم و فناوری با دانشجویان اشاره کرد و افزود: نامه نوشتن برای دانشگاه فایده‌ای ندارد، پارک باید مستقیم، بدون واسطه و بدون روال اداری با دانشجویان ارتباط برقرار کند. انجمن‌های علمی دانشجویی بهترین راه برای برقراری ارتباط با دانشجویان بوده و می توانند بازوهای اجرایی پارک علم و فناوری باشند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از انجمن‌های علمی طرحی ملی نوشته شده است و آیین نامه حمایت پارکها از انجمنهای علمی دانشجویی سال گذشته به تمامی پارکها و دانشگاه ابلاغ شده است.

وی در ادامه از راه اندازی سامانه ثبت ایده‌ها از انتهای سال ۹۷ خبر داد و گفت: ثبت ایده‌ها قبل از آن حضوری بود، اما در سایه سیاست‌های باز و ایجاد سامانه پذیرش ایده ها، دانشجویان طرح‌های زیادتری را با اعتماد بیشتر ثبت کردند.

وی اضافه کرد: طرح‌های رسیده به پارک از ۱۱۷ مورد در سال ۹۷ به ۶۹۱ طرح در سال ۹۸ رسید، از مجموعه طرح‌های سال گذشته ۱۵۳ طرح تصویب و از فیلتر داوران رد شده‌اند. حتما اصرار داریم از طرح‌های درست حمایت کنیم.

واعظی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان، گفت: تعداد شرکت‌ها از ۹۲ شرکت در سال ۹۷ به ۱۴۸ شرکت در انتهای سال گذشته رسید که حاکی از رشد ۶۰ درصدی کسب مجوز دانش بنیان برای شرکت‌های فناور استان دارد که ۴۰ شرکت‌ دانش بنیان در پارک علم و فناوری مستقر هستند.

وی از افزایش سه برابری حمایت‌های مالی پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد و افزود: رقم فروش شرکتهای مستقر در پارک در سال گذشته ۱۶۳ میلیارد تومان و رقم صادراتی آنها  ۹ میلیارد دلار بود این اعداد را در فضای تحریم بسیار امیدبخش توصیف کرد.

رونمایی از ۹ محصول دانش بنیان در حوزه کرونا

وی در ادامه از رونمایی از ۹ محصول دانش بنیان در حوزه کرونا خبر داد و گفت: تعدادی از این محصولات در مرحله اخذ مجوز هستند.

واعظی، شیوع کرونا را فرصت و تجربه خوبی عنوان کرد و افزود: سازمان‌ها و نهادها در روزهای سخت است که می‌توانند خودشان را نشان دهند.

وی اضافه کرد: پارکهای علم و فناوری کشور با اندک فاصله‌ای از شیوع کرونا به دلیل پای کار و چابک بودن شرکتها در کمتر از ۲۰ روز از محصولاتشان رو نمایی کردند که در کشوری مبتلا به اقتصاد نفتی، چنین اقداماتی نمونه است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: افراد نخبه که شرکت‌ها را اداره می‌کردند، بلافاصله خط تولیدشان را عوض کرده و اقدام به تولید مواد لازم برای مقابله با کرونا کردند، این‌ها فرصت‌هایی بودند که نظام از سال ۸۰ بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود.

وی همچنین بخشودگی ۵۰ درصدی اجاره‌بها و ارائه تسهیلات به ۱۲ شرکت برای تولید سریع محصولات را از جمله بسته‌های حمایتی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دوران شیوع کرونا عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح گرنت فناوری با امضای تفاهم نامه بین چهار دانشگاه آذربایجان شرقی و پارک علم و فناوری استان، گفت: این تفاهم نامه با هدف حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری بین دانشگاه‌های تبریز، علوم پزشکی، صنعتی سهند و تربیت معلم آذربایجان و همچنین پارک علم و فناوری استان امضا شد.

واعظی افزود: برنامه حمایت مالی مستقیم از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با امور فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با عنوان “گرنت فناوری” و با هدف بسط و توسعه توان ملی در حوزه نوآوری و کارآفرینی و ارتقای ظرفیت توسعه فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی در تشریح این برنامه سه مرحله‌ای گفت: فاز اول این پروژه موسوم به طرح جوانه مختص پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری است و در مرحله اول این فاز گرنت تاد (توسعه اقتصاد دیجیتال) در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: این مرحله در پنج استان “آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، فارس و مرکزی” اجرا خواهد شد و با تامین اعتبارات لازم در فازهای بعدی، کل سطح کشور را در تمام زمینه‌های تخصصی پوشش خواهد داد.

به گفته رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، در این برنامه حمایت‌های مالی بلاعوض از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با فناوری در حوزه ICT که منجر به توسعه دانش فنی شوند، از طریق پارک علم و فناوری، وزارت عتف، صندوق نوآوری و شکوفایی وپارک فاوا صورت خواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند تا ششم تیر با ثبت نام در طرح گرنت جوانه (تاد) در وب سایت اینترنتی به آدرس https://techgrant.msrt.ir از حمایت‌های این طرح برای انجام پروژه‌های خود در قالب پایان نامه‌های فناورانه برخوردار شوند.

وی در خاتمه بیان کرد: در مراحل بعدی طرح گرنت فناوری، حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی با محتوای تجاری‌سازی برای اعضای هیئت علمی با عنوان گرنت شکوفایی و حمایت از فعالیت‌های شتاب‌دهی و رشد شرکت‌های نوپا با عنوان گرنت رشد عملیاتی خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا