رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: شارلاتانیسم را با طب سنتی اشتباه نگیریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: شارلاتانیسم را با طب سنتی اشتباه نگیریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه شارلاتانیسم را با طب سنتی اشتباه نگیریم، گفت: هیچ یک از دانشمندانی مانند ابن سینا، فارابی یا رازی روش درمانی طب سنتی را در خواب ندیده بودند.

به گزارش نهال امید، دکتر محمد حسین صومی در واکنش به ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه روش درمان کرونا را در خواب دیده‌اند و یا به آن‌ها وحی شده است، اظهار کرد: این‌ها طب سنتی نیستند، هر آنچه هم که در حوزه طب سنتی روی داده، بر اساس تجربیات و علمی انجام شده است.

وی افزود: همه افراد جامعه که سالم نیستند و تعدادی از افراد متوهم چنین ادعاهایی دارند، اگر فردی واقعا مدعی است که می‌تواند کووید۱۹ را با دارو و روشی که به طور علمی ثابت نشده، درمان کند، این روش را بر روی خودش یا یکی از منسوبانش که به کرونا مبتلا شده است، امتحان کرده و حرفش را ثابت کند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر اخلاقی و علمی ما حق نداریم، بیمارانمان را در اختیار این مدعیان قرار دهیم تا روششان را بر روی بیماران امتحان کنند.

صومی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ طرح پژوهشی کرونا در حوزه طب سنتی در کشور تصویب شده‌ است، گفت: دو طرح پژوهشی کرونای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه طب سنتی کد اخلاق گرفته‌اند، طرح‌های مشترک نیازی به گرفتن کد اخلاق نداشتند.

وی افزود: دانشکده طب سنتی یک از دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده و طب سنتی و طب ملی نیز یکی از حیطه‌های است که در جامعه ما به آن پرداخته می‌شود. بحث‌هایی در خصوص “طب سنتی” یا “طب اسلامی” نامیدن این حیطه وجود دارد مبنی بر اینکه “طب اسلامی” نگوییم و “طب ملی یا طب سنتی” بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: برداشتمان این است که طب سنتی حرف‌هایی برای گفتن دارد، به شرطی که تمامی مفاهیم آن را به صورت علمی از گذشته به حال ترجمه کرده و مورد بررسی قرار دهیم، به عنوان مثال اگر دارویی برای سرفه و سرما خوردگی توصیه شده، باید ببینیم آیا امروز هم همان کارکرد را دارد و مفید است یا نه و در صورت اثبات مفید بودن یک گیاه برای یک بیماری، نیازی به استفاده توام از داروهای صنعتی و تولید شده در کارخانه نیست.‌

صومی در خاتمه طب سنتی را طبی مکمل در حوزه ناراحتی‌های روانی و جسمی سالمندان عنوان کرد و گفت: طرح‌هایی در این خصوص از طرف دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه شده است که هر کدام مفید باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • منبع خبر : ایسنا