دلیل علمی برای تهاجمی شدن رفتار کرونا با افزایش دمای هوا وجود ندارد
دلیل علمی برای تهاجمی شدن رفتار کرونا با افزایش دمای هوا وجود ندارد

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، گفت: هیچ مقاله‌ای تا کنون به صورت دقیق گزارش نکرده است که رفتار کرونا ویروس با گرم‌تر شدن هوا تهاجمی‌تر خواهد شد و وضعیت کشور و استان ما نیز چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

به گزارش نهال امید، سیمین خیاط زاده در گفت‌وگویی در تشریح این خبر اظهار کرد: هر اظهار نظری در خصوص رفتار ویروس کرونای جدید نیازمند تحقیقات متعددی است که به این زودی نمی‌توان به نتیجه رسید، همچنین با یک تحقیق نیز نمی‌توان به طور قطعی اظهار نظر کرد.

وی، بیان کرد: تحقیقات علمی در صورتی معتبر هستند که چند کشور آن را انجام داده و سپس نتایج یکسان یا مشابه را به عنوان نتیجه کار اعلام کنند.

وی، گفت: رفتار ویروس‌ها به ویژه ویروس‌های سرما خوردگی بسیار غیر قابل پیش بینی بوده و تکثیر هر ویروسی بسیار بالا باشد، جهش و تغییر ژنتیکی نیز در آن‌ها زیاد دیده می‌شود.

خیاط زاده، بیان کرد: در خصوص تاثیر گرما بر ویروس کرونای جدید نیز نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد و اگر حدس‌هایی مبنی بر ضعیف‌تر شدن فعالیت ویروس با گرم‌تر شدن هوا زده می‌شود، به دلیل هم خانواده بودن کووید ۱۹ با کروناهایی مانند کرونا مرس و کرونا سارس است که قبلا ایجاد بیماری کرده‌اند، به عنوان مثال سارس با گرم شدن هوا از بین رفت.

وی، اضافه کرد: ۷۰ درصد بیس ژنتیکی کووید ۱۹ با کروناهای دیگر مشترک بوده و هنوز هیچ مقاله‌ای، حدسمان در خصوص تاثیر گرما بر ضعیف تر شدن ویروس را نقض نکرده است.

وی، خاطرنشان کرد: رفتار ویروس به گونه‌ای بود که حتی در مناطق گرمسیری که دمایش کمی گرم‌تر بود نیز با شدت کم‌تر دیده شد، اما شواهد در کشور و استان ما تهاجمی‌تر شدن رفتار ویروس را نشان نمی‌دهد، همراهی مردم هم سبب کاهش آمار شد و در صورت ادامه این همراهی و رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شاهد کاهش آمار خواهیم بود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، متذکر شد: هر چند هوا کمی گرم‌تر شده است، اما دمای لازم برای کاهش فعالیت ویروس، درجه حرارت کنونی نبوده و طبق مقالات، دما باید حتما به طور میانگین ۲۵ درجه یا بالاتر باشد.