“دست الکترونیکی با قابلیت کنترل انگشتان با امواج مغزی” توسط مهندسان تبریزی اختراع شد
“دست الکترونیکی با قابلیت کنترل انگشتان با امواج مغزی” توسط مهندسان تبریزی اختراع شد

"دست الکترونیکی" با قابلیت کنترل انگشتان با امواج مغزی برای افرادی که دست خود را از بازو و ساعد از دست داده باشند برای اولین بار در ایران با همت مهندسان تبریزی اختراع شد.

یکی از اعضای تیم مخترع این دست الکترونیک که مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در تبریز است ، گفت: این شرکت دانش بنیان از سال ۹۴ در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز مستقر شده و طی این‌ سال‌ها توانسته تعدادی محصول با عنوان “پروتزهای پیشرفته حرکتی” را برای قطع دست تولید کند.

امیر پایدار ثانی افزود: محصولات تولید شده در این شرکت دارای قابلیت حرکت و کنترل انگشتان، آرنج و مچ دست بوده و متمایز با سایر محصولات موجود در بازار است.

وی افزود: محصولاتی شامل “انگشت مکانیکی قابل حرکت” برای افراد قطع انگشت از سه بند، “دست مکانیکی قابل حرکت” مخصوص افراد معلول و یا افرادی که در اثر کار با دستگاه‌های صنعتی کف دست و تمامی انگشتان خود را از دست داده باشند، “آرنج الکترونیکی” مخصوص افراد قطع دست از بازو و کتف و “مچ الکترونیکی” محصولی که قابلیت چرخش مچ را به حالت الکترونیکی ایجاد می‌کند از اختراعات ثبت شده این شرکت دانش بنیان است.

وی متذکر شد: تمامی محصولات نام برده بر روی افراد معلول تست شده و زیر نظر بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ثبت نهایی رسیده است؛ این محصولات در ایران منحصر به فرد بوده و فقط از طریق این شرکت به ثبت رسیده است.

پایدار ثانی با اشاره به ثبت اختراع دست الکترونیکی در اداره کل ثبت اختراعات تهران، گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز از حامیان این اختراع هستند.

به گفته وی؛ تمامی محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان با همت و تلاش تیمی انجام می‌شود؛ برای اختراع این دست الکترونیکی نیز با تلاش تیمی متشکل از مهندس رحیم بابازاده، مهندس ناصر جاوید و مهندس محبوبه داورپناه به صورت تخصصی اقدام شده است.

وی با بیان این‌که دست الکترونیکی اختراع شده این شرکت دانش بنیان تحت انحصار این شرکت است، گفت: این محصول قابلیت رقابت با سایر محصولات را دارد و در آینده‌ای نزدیک به مرحله تجاری سازی خواهد رسید، به طوری که در روند صدور مجوز تولید گسترده این محصول ۸۰ درصد مرحله صدور مجوز محقق شده است.

این مخترع خاطرنشان کرد: روکش پوست بر روی تمامی محصولات قطع عضو این شرکت تعبیه شده است که همرنگ با بافت دست قطع شده فرد معلول بوده و در ظاهر به عنوان یک محصول طبیعی و پروتز زیبایی به حساب می‌آید.

گفتنی است؛ گواهی ثبت اختراع برای انگشت مکانیکی و دست مکانیکی صادر شده است اما باوجود ثبت اختراع آرنج الکترونیکی، مچ الکترونیکی و دست الکترونیکی در اداره کل ثبت اختراع تهران، هنوز گواهی این اختراعات صادر نشده است. 

  • منبع خبر : ایسنا