در بدترین شرایط از ابتدای شیوع کرونا قرار داریم
در بدترین شرایط از ابتدای شیوع کرونا قرار داریم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آخرین وضعیت بیمارستان‌های آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

به گزارش نهال امید، روزبه رجایی با اشاره به افزایش ظرفیت بیمارستان‌های استان به دنبال افزایش موارد بستری بیماری کرونا، اظهار کرد: تمامی بیمارستان‌ها اعم از بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، نظامی و وابسته به سایر ارگان‌ها موظف شدند تا ۲۰ درصد از ظرفیت تخت‌هایشان را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

وی، همراهی بیمارستان‌های استان در اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت تخت‌هایشان به بیماران کرونایی را خوب، ارزیابی کرد و گفت: تمامی بیمارستان‌های استان موظف به پذیرش بیماران کرونایی و بستری کردن آن‌ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل تکمیل ظرفیت بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌های استان تعدادی از بیماران کرونایی مجبور به توقف چند ساعته در اورژانس هستند. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه تا روز گذشته ۱۱۰۰ تخت بیمارستان‌های استان توسط بیماران مبتلا به کووید۱۹ اشغال شده بود، گفت: پیش بینی می‌کنیم که تعداد بیماران روز به روز افزایش پیدا کند، چرا که از ابتدای شروع بیماری تاکنون در هیچ برهه زمانی به این اندازه بیمار نداشتیم و الان در بدترین شرایط از ابتدای شیوع بیماری کرونا قرار داریم.

وی متذکر شد: در صورت تداوم افزایشی موارد بیماری مجبور هستیم از ظرفیت تخت‌های دیگر بیماریها مانند بیماران جراحی و بیمارانی که خدمات روتین دریافت می‌کنند را کم کرده و به ظرفیت تخت‌های کرونایی اضافه کنیم.

وی ادامه داد: اگر شرایط به همین منوال پیش برود، ۳۰ درصد از ظرفیت تخت‌های تمامی بیمارستان‌های استان برای بستری کردن بیماران کرونایی اختصاص خواهد یافت که این عدد در مورد بیمارستان امام رضا (ع) بیشتر است و مجبور خواهیم شد از سایر خدماتمان کم کنیم.

رجایی گفت: در حال حاضر گنجایش جدیدی برای پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها نداریم، اما در صورت ادامه مجبور خواهیم شد ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بستری بودن ۲۴۰ بیمار در بخش ICU بیمارستان‌های استان، اظهار کرد: اگر چه منابع ما محدود است، اما فعلا مشکلی از نظر دستگاه‌های ونتیلاتور نداریم، ولی اگر موارد بیماری از یک حدی بیشتر شود، با محدودیت منابع و مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد بار مراجعه‌ی بیماران غیر کرونایی تا حدودی کم شده است و مردم تا مجبور نشوند به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها مراجعه نمی‌کنند؛ خدماتی مانند خدمات ارائه شده به بیماران سکته مغزی و تصادفی و برخی جراحی‌ها تعطیل بردار نیستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مکاتبه با وزارت بهداشت برای حل مشکل تایید داروی بیماران خاص بدون نیاز به مراجعه حضوری بیماران، اظهار کرد: مراجعه حضوری بیماران خواسته‌ی سازمان‌های بیمه‌گر است که ما نیز به این خواسته اعتراض داریم و مکاتبات لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسد.

  • منبع خبر : ایسنا