در ارائه کالابرگ ، ایرادات و اشکالات طرح هدفمندی یارانه ها اصلاح می شود
در ارائه کالابرگ ، ایرادات و اشکالات طرح هدفمندی یارانه ها اصلاح می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یارانه در نظر گرفته شده برای دهکهای مختلف جامعه بر مبنای همان افزایش قیمت هاست؛ اگرچه این افزایش موجب افزایش قیمت کالاهای تبعی نیز می شود اما برای این امر نیز برنامه های دیگر پیش بینی شده است و در آینده در ارائه کالابرگ این موارد نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش نهال امید مهندس اکبر فتحی در نخستین جلسه قرارگاه جهاد تبیین در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ضمن تشکر و قدردانی از تلاشهای شبانه روزی همکاران و کارآمد دانستن تصمیمات اتخاذ شده در جلسات چند روز اخیر در آخرین ساعت روز گفت: ضرورت اقداماتی که تحت عنوان جهاد تبیین یا هر عنوان دیگری بتواند به بیان موضوع پرداخته و چرایی و چگونگی طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را تشریح نموده و به سمت اقناع افکار عمومی حرکت نماید( که طبیعتاً در مرحله اول باید موجب اقناع خود فرد شود و در ادامه به اقناغ سایرین و افکار عمومی بپردازد) در این است که فراتر از اینکه طرح از سوی چه دولتی مطرح و اجرا شده است، لزوم اجرای آن را ثابت می نماید زیرا در اصل ضرورت هدفمند سازی یارانه ها شک و شبهه ای وجود ندارد زیرا یارانه ای که دولت بابت کالاهای اساسی پرداخت می نمود، برای سالجاری(اگر قرار بر پرداخت بود) ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده بود که تغییرات قیمت های جهانی نیز این میزان را تا حد ۲۸ میلیارد دلار افزایش می داد یعنی کل وجوه حاصل از فروش نفت و سایر درآمدهای کشور می بایست به پرداخت یارانه ها اختصاص می یافت ادامه این روند در آینده کشور را متحمل ضرر و زیان نموده و اقتصاد کشور را بسوی فروپاشی پیش می برد زیرا هیچگونه منابعی برای مدیریت کشور و ایجاد پروژه های عمرانی باقی نمی گذاشت این واقعیتی است که قابل کتمان نبوده و نیازی به شعار ندارد و تمامی خواص و گروه ها اعم از اصحاب رسانه های منتقد بر ضرورت این امر تاکید دارند اما مسلماً بر شیوه اجرای طرح نقدهایی را می توان وارد نمود.

وی اظهار داشت: از جمله نقدهایی که از سوی اصحاب رسانه در مورد اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها مطرح می گردد و می توان آنرا وارد دانست این است که موضوع تبیین این طرح می بایستی زودتر آغاز می گردید و طی نشستهایی با مطبوعات، به همراه سازی و متقاعد نمودن این رسانه ها اقدام شده و سوالات مطرح برای ایشان پاسخ داده می شد بنابراین اگر ارزش و ضرورت تبیین این طرح مورد توجه واقع نشده و برای متقاعد نمودن جامعه تلاش نگردد، در اجرای طرح توفیق چندانی حاصل نخواهد شد لذا باید هر چه سریع تر با بهره گیری از رسانه ها و شبکه های در دسترسی همچون شبکه برکت در جهت تبیین این طرح اقدام گردد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن استقبال از ایجاد فضایی برای گفتگو پیرامون اجرای این طرح بیان کرد: قطعاً سوالاتی که در اذهان مخاطبان و جامعه ایجاد می گردد باید مطرح شده و در صورت وجود قصوری از سوی سازمانهای دست اندرکار ضمن عذرخواهی به اصلاح روند پرداخته شود. این امر نیز از عهده یک فرد یا یک قشر و طیف سیاسی خاصی از جامعه خارج بوده و همکاری کل جامعه را طلب می نماید. در وهله اول خود دست اندرکاران اجرای طرح خود باید به یک تفاهمی دست یابند سپس به آماده سازی افکار عمومی در ارتباط با جبران افزایش قیمتها  از طریق یارانه هایی که هم اکنون مستقیماً به حساب مردم واریز می گردد، بپردازند. در واقع یارانه در نظر گرفته شده برای دهک های مختلف جامعه بر مبنای همان افزایش قیمت هاست؛ اگرچه این افزایش موجب افزایش قیمت کالاهای تبعی نیز می شود اما برای این امر نیز برنامه های دیگر پیش بینی شده است و در آینده در ارائه کالابرگ این موارد نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

مهندس فتحی گفت: مسلماً در طول اجرای طرح مشکلاتی پیش خواهد آمد که در اجرای هر طرحی پیش آمدن این مشکلات بدیهی است اما این مشکلات نمی تواند به معنای ناپخته بودن خود طرح قلمداد شود. در مورد زمان اجرای طرح نیز باید توجه داشت که زمان خود را بر اجرای طرح تحمیل نمود زیرا وقوع جنگ روسیه ـ اوکراین اجرای سریع تر طرح را ضروری ساخت. از سوی دیگر اگر این نقد وجود دارد که زمان اجرای طرح باید به موعدی موکول می گشت که تثبیتی در اقتصاد ایجاد گردد باید گفت در این اقتصاد مریض یقیناً امکان وقوع تثبیت هرگز وجود نداشت. در واقع اگر احتمالی بر وقوع تثبیت می رفت نیازی به اجرای چنین طرحی وجود نداشت.

وی تاکید کرد: هر چه سریع تر باید در شبکه برکت با حضور کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و کارشناسان پهنه که جامعه هدفشان جوامع کشاورزی و روستایی و حتی برخی جوامع غیرکشاورزی است برنامه هایی تدوین شده و به توجیه افکار عمومی این جامعه اقدام گردد و از هر ظرفیت دیگری مانند حضور در محافل و مراکز جهادکشاورزی در این راستا بهره برده شود تا به ایجاد اعتماد عمومی و در ادامه همکاری و اتحاد و انسجام مردم در راستای پیشبرد طرح منجر گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه در ارتباط با موضوع آرد و نان افزود: در ارتباط با علت ایجاد صف های طولانی در نانوایی ها شاید مطرح شود که شکاف قیمتی ایجاد شده بین خبازی ها و صنف و صنعت افزایش یافته است اما این شکاف از قبل نیز وجود داشته و این انگیزه را ایجاد می کرد که آرد از خبازی به صنف و صنعت منتقل گردد. بنابراین علت ایجاد این صف های طولانی  امری است که باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا بتوان درصدد رفع آن برآمد.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد در اولین فرصت ازطریق شبکه تلویزیونی برکت با حضور مسئول نمایندگی ولی فقیه، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی ، بسیج و دبیر قرارگاه جهاد تبیین، نسبت به روشنگری بیشتر کارشناسان پهنه کارگاه آموزشی با موضوع طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها برگزار و در راستای نهادینه کردن مصرف بهینه و بهبود الگوی مصرف محصولات کشاورزی و غذایی و فرهنگ سازی، تولید محتوای مناسب و اقناعی در دستور کار مدیریت هماهنگی ترویج، مرکز تحقیقات کشاورزی و روابط عمومی قرار گیرد .

  • منبع خبر : نهال امید