دانستنی هایی از خواص روغن هسته انگور
دانستنی هایی از خواص روغن هسته انگور

روغن هسته‌ انگور سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های D، C و E است. همچنین اسیدهای چربی مانند پالمیتیک، استئاریک و لینولئیک دارد.

به گزارش نهال امید، این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و میزان اسید های چرب غیراشباع آن تا ۹۰ درصد می رسد. خاصیت آنتی اکسیدانی آن ۵۰ برابر ویتامین ایی و ۲۰ برابر ویتامین ث است.
روغن هسته انگور ترکیب های آنتی اکسیدانی و فنولی بالاتری نسبت به سایر روغن ها دارد.
علاوه بر مصرف خوراکی روغن انگور در تولید لوازم آریشی و بهداشتی مانند انواع کِرِم های صورت، نرم کننده، مرطوب کننده و… کاربرد دارد.
روغن هسته انگور میزان کلسترول مضر را کاهش می دهد
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید، اظهارکرد: روغن هسته انگور میزان کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد. 
جواد حصاری بااشاره به تاثیر نرم کننده روغن هسته انگور بیان کرد: اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور، برای بازسازی پوست لازم است و تاثیر نرم کننده ای روی پوست و مو دارد.
وی ادامه داد: روغن دانه انگور یک مرطوب کننده فوق العاده است، به سرعت و به راحتی به پوست جذب می شود. اگر  پوست خشک است، روغن هسته انگور به سرعت آن را مرطوب می کند.
حصاری از تاثیر روغن هسته انگور در کاهش علائم آسم گفت و بیان کرد: جلوگیری از ترشح هیستامین در سیستم ایمنی بدن هنگام واکنش آلرژی زا، علائم مربوط به آلرژی و آسم را کاهش می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: مصرف این روغن برای رفع سیاهی دور چشم مفید است.
وی افزود: روغن هسته انگور کلسترول مضر(ال دی ال) را کاهش و کلسترول مفید(اچ دی ال) را افزایش می دهد. روغن دانه انگور یک مرطوب کننده فوق العاده است، به سرعت و به راحتی به پوست جذب می شود. اگر  پوست خشک است، روغن هسته انگور به سرعت آن را مرطوب می کند.
حصاری روغن دانه انگور را منبع خوبی از مواد مغذی دانست و تاکید کرد: روغن دانه انگور منبع خوبی از مواد مغذی است، موها باید سالم بلند شوند، بخصوص ویتامین E، همچنین اسید لینولئیک و مواد معدنی موجود در آن موها را تقویت می کند.
روغن هسته انگور روند پیری پوست را کاهش می دهد
استاد گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید، اظهارکرد: مصرف روغن هسته انگور جریان خون و انعطاف پذیری مفصل ها را بهبود می بخشد.
 صُدیف آزادمرد بیان کرد: روغن هسته انگور سرشار از آنتی اکسیدان است که در نتیجه روند پیری پوست را کاهش می دهد. 
 وی ادامه داد: بدون نیاز به خرید شامپو شوره سر گران، از روغن دانه انگور استفاده کنید. پوست سر را هیدراتاسیون کرده و نمی گذارد پوسته پوسته شود.
آرادمرد بیان کرد: این روغن غنی از مواد مغذی است که برای بسیاری از مقاصد مختلف زیبایی استفاده می شود و  به مراتب ارزان تر مقرون به صرفه تر از روغن های طبیعی دیگر است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: این روغن می تواند به عنوان منقبض کننده و تقویت کننده پوست مورد استفاده قرار گیرد.
وی روغن هسته انگور را در میزان قند خون تاثیرگذار دانست و افزود: این روغن در کاهش قند موجود در خون مفید است. 
آزادمرد بااشاره به تاثیر روغن هسته انگور در پیشگیری از چین و چروک پوست تاکید کرد: در میان خواص بسیار زیاد آن، روغن هسته انگور پوست را سفت کرده و نمی گذارد شل شود و از چین و چروک هم پیشگیری می کند.

براساس این گزارش، این روغن برای سرخ کردن و پخت و پز به دلیل پایین بودن مقاومت در برابر حرارت مناسب نیست و بهتر است به عنوان روغن سالاد و در غذاهایی که حرارت نمی بیند، استفاده شود.

  • نویسنده : امیرمسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید