دانستنی هایی از  ارزش غذایی کمپوت
دانستنی هایی از  ارزش غذایی کمپوت

کمپوت همان میوه‌ پخته شده است. معمولاً بچه ها کمپوت را بهتر از میوه‌ خام تازه می‌خورند. باید بدانید که کمپوت‌ها هم حاوی ویتامین هستند و اصلاً نمی‌توان آن‌ها را فاقد ویتامین و مواد مغذی دانست

به گزارش نهال امید، کمپوت از جمله فرآورده هایی است که اغلب افراد طعم و مزه آن را می پسندند.
معمولا زمانی که انواع میوه ها به وفور یافت می شوند، در خانواده ها و همچنین در صنعت تمایل به تبدیل و ذخیره میوه برای فصول مختلف بیشتر می شود. معمولا استقبال از کمپوت میوه های فصل تابستان با فرارسیدن فصل سرما که تنوع میوه کمتر است، زیاد می شود. مهم ترین حُسن کمپوت این است که در زمان کوتاهی می توان انواع میوه ها را کنسرو و تا ماه ها بدون خطر فساد نگهداری و مصرف کرد. در اثر پختن میوه، باکتری های موجود در آن از بین رفته و شربت آن می تواند قابلیت ماندگاری محصول را افزایش دهد، همچنین بسته بندی صحیح ظرف حاوی کمپوت تضمین کننده دوام و عدم فساد این فرآورده خواهد بود.

کمپوت ها حاوی مواد نگهدارنده ای هستند
دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهار کرد: کمپوت ها حاوی مواد نگهدارنده ای هستند که سبب می شود مدت طولانی سالم بمانند.
جواد حصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار نهال امید افزود: خواص میوه‌جات کمپوت شده تا حدودی با میوه‌های اصلی تفاوت دارد. مقدار ویتامین ث با وجود اینکه در روش‌های تهیه کمپوت در کارخانجات نهایت دقت برای نگهداری این ویتامین می‌گردد مقداری از آن تلف می‌شود. بر عکس مقدار کالری و قند میوه بیشتر از معمول است. زیرا در حین بسته‌بندی مقداری شربت قند به آن اضافه می‌شود.
وی، بااشاره به از بین رفتن ویتامین C در اثر حرارت  ادامه داد: ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود. اما باید بدانید که تولید کنندگان این محصولات غذایی برای جبران ویتامین C از دست رفته اسید اسکوربیک به کمپوت‌ها اضافه می‌کنند. برای همین هم کمپوت‌های صنعتی معمولاً به اندازه‌ی میوه‌های تازه ویتامین C دارند.
دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کارشناسان مواد غذایی توصیه می کنند که افراد روزانه بین ۵ تا ۷ واحد از انواع میوه های مختلف مصرف کنند که برای برخی از افراد ممکن است به دلایل مختلفی مثل سفر مصرف این میزان میوه تازه کمی سخت باشد. از طرف دیگر بسیاری از افراد ممکن است از نظر گوارشی برای هضم این مقدار میوه مشکل داشته باشند.
وی، افزود: هنگامی که درب قوطی کمپوت را باز کردید باید محتویات آن را درون ظرف شیشه‌ای بریزید؛ زیرا در اثر باز شدن در کمپوت، اسید میوه در مجاورت با اکسیژن هوا، سریعا با دیواره قوطی واکنش‌ می‌دهد و ترکیبات سمی تولید می‌کند.
حصاری،  ضمن بازگو نمودن مشکل اصلی کمپوت‌ها تاکید کرد: مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌های صنعتی قند زیادی دارند. بهتر است کمپوت‌هایی انتخاب کنید که روی آن‌ها عبارت «بدون قند افزوده» نوشته شده باشد. در این صورت میزان قند آن‌ها برابر با میوه‌ی طبیعی می‌باشد.در کمپوت معمولاً اسانسی نمی‌ریزند
استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به خبرنگار نهال امید گفت: در کمپوت معمولاً اسانسی نمی‌ریزند و بهتر است که کمپوت عطر طبیعی میوه را داشته باشد و درصورتی تمایل به معطر شدن می‌توانیم از مقدار کمی وانیل استفاده نماییم.
رضا رضایی مکرّم، افزود: پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد.
وی با اشاره به  نقش کاروتنوئیدها  در سلامت خاطرنشان کرد: کاروتنوئیدها خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. این ترکیبات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و پیری را به تعویق می‌اندازد.
رضایی مکرّم، ادامه داد: باکتری های مختلف به دلیل حرارتی که میوه ها در هنگام تولید کمپوت می بینند، از بین رفته و می توان آن ها را تا ماه ها بدون نگرانی از فسادشان نگه داری کرد. شربت موجود در کمپوت و همین طور بسته بندی آن باعث دوام این محصولات شده و بر خلاف برخی کنسروها، کمپوت قبل از مصرف نیازی به جوشاندن ندارد.
استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، افزود: کمپوت های میوه که در واقع میوه های پخته فرآوری شده در شربت آب و شکر هستند، می توانند جایگزین مناسبی برای میوه تازه باشند.یکی از مزایای کمپوت ها این است که می توان میوه های مختلف را در فصل هایی که این میوه ها یافت نمی شوند، استفاده کرد.
رضایی مکرّم، ضمن بازگو نودن افزایش ناگهانی قندخون با مصرف کمپوت  تاکید کرد: افزایش ناگهانی قند خون با مصرف کمپوت، اگرچه باعث انرژی کاذب در فرد می‌شود، اما عوارض خطرناک آن می‌تواند فرد را درگیر کند. از این رو، بهتر است به جای کمپوت از میوه‌های تازه که دارای قند پایین‌تر و فیبر بیشتری هستند، استفاده کنید.


براساس این گزارش، کمپوت به عنوان محصول غذایی آماده به مصرف به منظور رفاه حال شهروندان تولید و عرضه می شوند، می توانند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در زمان افراد شوند. اگرچه مصرف انواع کمپوت آسان و سریع است.

  • نویسنده : امیر مسعود طایفه سلطانخانی