خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در نقاط مختلف کشور
خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در نقاط مختلف کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران و رعد و برق در نواحی مختلف کشور، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک به همراه کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با نهال امید درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طبق آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۱۳ تیرماه) در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی و بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد همچنین در نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک رخ می‌دهد. طی این روز دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور وزش باد شدید رخ می‌دهد که در بعضی ساعات سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

وی افزود: سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در جنوب سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان و جنوب شرق فارس در ساعات بعداز ظهر رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق انتظار می‌رود و در مناطقی از شرق، شمال شرق و مرکز کشور وزش باد ادامه خواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های مرزی ایلام، خوزستان، بوشهر و جنوب فارس نیز وزش باد همراه با گردوغبار پدیده‌ حاکم خواهد بود. در نیمه شرقی سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز واقع در تهران، سمنان و در شمال شرق کشور نیز روند کاهش نسبی دما حاکم است.

وی افزود: چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۵ و ۱۶ تیرماه) نیز در غالب مناطق کشور، جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما استقرار می‌یابد و فقط در جنوب سیستان‌وبلوچستان برخی نقاط هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وزش باد شدید در بعضی ساعات همراه با گردوخاک در شرق، جنوب شرق و مناطقی از مرکز کشور ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: جمعه (۱۷ تیرماه) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده رخ می‌دهد و آسمان در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور غبارآلود پیش‌بینی می‌شود همچنین وزش باد در جنوب خوزستان، بوشهر و شمال خلیج فارس افزایش می‌یابد.

به گفته ضیاییان تا اواسط امروز دریای خزر و تا پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۴ تیرماه) صاف و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۲ و روز چهارشنبه (۱۵تیرماه) آسمان صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ تیرماه) اهواز با دمای ۴۵ و ۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و زنجان با دمای ۹ و ۱۰ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.