خبر خوش تکمیل راه‌آهن میانه – تبریز
خبر خوش تکمیل راه‌آهن میانه – تبریز

سفر هفته جاری محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به آذربایجان‌شرقی و اعلام تکمیل طرح دو خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز تا پایان امسال، خبر خوشی بود که نشان از تدبیر دولت برای توسعه شبکه ریلی این استان دارد.

به گزارش نهال امید، احداث راه‌آهن تبریز – میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد و پس از حرکت لاک پشتی، ششم آذر پارسال، بخشی از آن در مسیر میانه – بستان آباد به بهره برداری رسید تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.

این طرح که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت ها گذشته را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد امروز با حضور رئیس‌ جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری می‌رسد.

بازدید نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، از تکمیل خط آهن میانه – تبریز

نوبخت: راه آهن میانه – تبریز تا پایان امسال تکمیل می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برای تکمیل طرح راه آهن میانه – تبریز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی در اردیبهشت به پیمانکار پرداخت شد، گفت: این طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدباقر نوبخت در بازدید از مراحل تکمیل راه آهن میانه – تبریز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پروژه راه آهن میانه – تبریز، با هدف بهبود مسیر ریلی تهران – تبریز، کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر و صرفه جویی  ۵.۵ ساعت زمان و بهبود مسیر اصلی کریدور ترانزیت بین المللی شرقی، غربی در قالب طرح احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز در حال اجرا است.

وی با اشاره به افتتاح مرحله اول این پروژه در فاصله میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در آذرماه سال گذشته توسط رییس جمهوری، گفت: قرار است مراحل باقی مانده از طرح، در فاصله ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر به صورت یک خطه تا پایان امسال آماده شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه ارزش ریالی پروژه راه آهن میانه – تبریز را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با بهره برداری کامل از این طرح،  ۱۱۴ کیلومتر طول راه  و ۵.۵ ساعت زمان در مسیر تهران – تبریز کاهش می یابد.

راه آهن تبریز -میانه مسیر راهبردی ارتباط با ترکیه و جمهوری آذربایجان است

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز گفت: راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز مسیر راهبردی ارتباطی با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان است.

خیراله خادمی در حاشیه بازدید از این طرح در حال اجرا گفت این مسیر ۱۴۴ کیلومتر مسیر قدیم و به لحاظ زمانی ۵ ساعت زمان سفر را کوتاه می کند.

 وی اعلام کرد: برای انجام این طرح تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که البته هزینه به روز شده آن ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

 خادمی با اشاره به افتتاح بخش میانه – بستان آباد طرح دو خطه کردن راه آهن میان- تبریز در آذر ماه پارسال توسط رییس جمهوری ادامه داد: فاز دوم آن از بستان آباد به تبریز نیز که بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد امسال آماده بهره برداری می شود.

وی یادآوری کرد: این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور است و در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و اتصال مراکز استانها به استان‌های دیگر و شهرستان ها اجرا می شود.

تصویری از عملیات تکمیلی یکی از پل های مسیر خط آهن میانه – تبریز 

پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح راه آهن میانه–تبریز به دستور رئیس جمهوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی نیز از پرداخت اعتبار نقدی ۱۰۰ میلیارد تومانی به طرح «احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز» با دستور رئیس جمهوری خبر داد.

داود بهبودی اظهار کرد: این پرداخت به‌دنبال درخواست محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و دستور صریح ریاست جمهوری انجام شد.

وی گفت: پروژه راه آهن میانه_تبریز، با هدف بهبود مسیر ریلی تهران–تبریز، کاهش ۱۰۰ کیلومتری مسیر موجود و صرفه جویی زمان سفر(حدود ۴.۵ ساعت)، ارتقای مشخصات فنی مسیر و بهبود مسیر اصلی کریدور ترانزیت بین المللی شرقی–غربی در قالب طرح «احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز» در حال اجرا است.

وی با اشاره به افتتاح مرحله اول فاز یک عملیات اجرائی حدفاصل ایستگاه‌های میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در آذرماه سال ۹۸ توسط رئیس جمهور، افزود: در مرحله دوم مقرر است تا پایان سال جاری، عملیات اجرائی مسیر حدفاصل ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر به صورت یک خطه آماده افتتاح شود.

وی ادامه داد: عملیات زیرسازی این محور شامل احداث ۶ دستگاه پل خاص به طول ۱۸۵۰ متر و یک دستگاه تونل خاص به طول ۲۸۰۰ متر و انجام عملیات خاکی مربوطه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی زیرسازی در این قسمت حدود ۹۰ درصد بوده و عمده عملیات باقی مانده مربوط به خرید مصالح از قبیل تهیه ورق‌های فلزی خاص و نئوپون‌ها است.

وی اضافه کرد: عملیات روسازی نیز شامل خرید ریل، تجهیزات جانبی آن و ادوات مورد نیاز است؛ در قسمت ارتباطات نیز نیاز به خرید و نصب سیستم انتقال، سیستم پارتی لاین و دیتا سوییچ، فیبر نوری، مرکز تلفن و سیستم رادیویی است. همچنین عملیات ساختمانی ایستگاه‌ها شامل طراحی و احداث ایستگاه خاوران انجام شده است.

وی اظهار کرد: قرارداد مربوط به روسازی مرحله اول و دوم باهم منعقد شده و در این طرح اولین محموله ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان نصب شده است.

بهبودی خاطرنشان کرد: اعتبار مصوب طرح «احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز» در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان است.

راه آهن میانه – بستان آباد ظرفیت جابجایی ۷ میلیون تن بار را دارد

مدیر طرح دو خطه کردن راه آهن – میانه – بستان آباد گفت: راه آهن میانه – بستان آباد ظرفیت جابجایی سالانه ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر را دارد.

حمید علی محمدزاده افزود: اجرای این پروژه موجب اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر شده و با اجرای آن سالانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صوفه جویی می شود.

وی کاهش سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال آلاینده های زیست محیطی و سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال خسارت سوانج جاده ای از دیگر مزایای این طرح دانست.

مدیر طرح دوطخه کردن راه آهن میانه – تبریز گفت: در اجرای این پروژه ۳۰ میلیون و ۵۱۶ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۰ میلیون و ۵۶۲ هزار متر مکعب خاکریزی، ۳۶۰ هزار متر مکعب پی کنی، ۹ هزار و ۲۰۰ متر حفاری شمع، ۳۲۰ هزار متر مربع قالب بندی، ۶۳ هزار تن آرماتور ریزی و ۶۵۲ هزار متر مکعب بتن ریزی شده است.

وی ۳۹۵ هزار متر مکعب بلاست ریزی، ۲۵۸ هزار تراورس ، ۳۵ پل بزرگ به طول ۳ هزار و ۷۲۲ متر ، ۲۵ تونل و گالری به طول ۴ هزار و ۸۷۸ متر، ۳۹۷ پل کوچک ، ۳ ایستگاه درجه ۳و ۳ ایستگاه درجه ۲ را از دیگر کارهای اجرای این پروژه اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: با اجرای این پروژه ۸ هزار میلیارد ریال رونق اقتصادی برای منطقه ایجاد می شود و هزینه اجرای پروژه ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

  • منبع خبر : ایرنا