حفاظت واکسن‌ها در برابر سویه دلتای کرونا کمتر است
حفاظت واکسن‌ها در برابر سویه دلتای کرونا کمتر است

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مهمترین نقش واکسن‌ها پیشگیری از بیماری شدید و مرگ ناشی کرونا بوده و حفاظت آنها در برابر ابتلای به بیماری صددرصد نبوده و این حفاظت در برابر نوع دلتا پایین‌تر هم هست. دکتر سعیده آذری در خصوص علائم بالینی ویروس کرونای دلتا، اظهار کرد: ویروس کرونا با جهش دلتا از […]

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مهمترین نقش واکسن‌ها پیشگیری از بیماری شدید و مرگ ناشی کرونا بوده و حفاظت آنها در برابر ابتلای به بیماری صددرصد نبوده و این حفاظت در برابر نوع دلتا پایین‌تر هم هست.

دکتر سعیده آذری در خصوص علائم بالینی ویروس کرونای دلتا، اظهار کرد: ویروس کرونا با جهش دلتا از نظر علایم و نشانه‌ها تفاوت خاصی با بقیه ویروس‌ها ندارد اما تفاوت مهم و برجسته‌ی آن قابلیت سرایت آسان‌تر و سریع‌تر نسبت به سایر انواع می‌باشد؛ لذا  برای پیشگیری از ابتلا به کرونای دلتا باید احتیاط بیشتری کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر تمامی افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، از نوع دلتا هستند؟، گفت: با توجه به اینکه در روند پیشگیری، درمان و مراقبت تفاوتی وجود ندارد، نیاز به شناسایی نوع جهش نیست و به دلیل اینکه گسترش سریع و آسانی دارد، باید تمام موارد بیماری را نوع دلتا در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه شناسایی قطعی نوع جهش از طریق شناسایی ژنوم ویروس ممکن است، افزود: این موضوع در تمام مراکز آزمایشگاهی مقدور نیست.

آذری در خصوص مراقبت‌های این ویروس نیز گفت: مراقبت از این نوع ویروس تفاوتی نسبت به بقیه سویه ها ندارد، اما توجه به کوچکترین نشانه‌های شروع و قرنطینه زود هنگام، نقش قابل توجهی در پیشگیری از ابتلای سایر افراد دارد. 

وی افزود: میزان سرایت نوع دلتا چندین برابر سویه‌های دیگر کرونا بوده و افزایش بسیار زیاد در آمار ابتلای روزانه گواهی بر این موضوع می‌باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی متذکر شد: درگیری ریوی ناشی از نوع دلتا بیشتر از سایر سویه‌ها نیست اما باتوجه به افزایش قابل توجه در سرعت انتشار این بیماری، متعاقبا شاهد افزایش درگیری ریوی و موارد شدید خواهیم بود.

وی در خصوص واکسن نیز خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه شواهد علمی مبنی بر عدم دریافت ویتامین‌ها و مکمل‌ها بعد از واکسیناسیون وجود ندارد، حساسیت فصلی نیز مانعی برای تزریق واکسن نیست اما در صورت داشتن سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید، تزریق واکسن توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا