حضور در انتخابات یک تکلیف ملی است
حضور در انتخابات یک تکلیف ملی است

امام جمعه شبستر، اظهارکرد: حضور در انتخابات یک تکلیف ملی، فردی و شرعی است و اساس نظام ما از اول براساس رأی‌ ملت بوده است و در تمام مراحل مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار بوده‌اند.حجت السلام یونس کیانی در گفت و گو با نهال امید، افزود: ما باید به این مقوله اهمیت بدهیم چراکه […]

امام جمعه شبستر، اظهارکرد: حضور در انتخابات یک تکلیف ملی، فردی و شرعی است و اساس نظام ما از اول براساس رأی‌ ملت بوده است و در تمام مراحل مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار بوده‌اند.
حجت السلام یونس کیانی در گفت و گو با نهال امید، افزود: ما باید به این مقوله اهمیت بدهیم چراکه در هر انتخاباتی مردم می‌توانند سرنوشت خود را رقم بزنند و افراد شایسته را انتخاب کنند تا آن‌ها از طرف مردم تصمیماتی را اتخاذ کنند که به نفع جامعه باشد.
وی، ضمن بازگونمودن پیامدهای حضور پُررنگ مردم در انتخابات بیان کرد: دولت و رییس جمهوری که با رأی اکثریت مردم و درنتیجه یک انتخابات پرشور به ریاست جمهوری انتخاب شود در عرصه داخلی هم با مشروعیت حداکثری می‌تواند تصمیمات خود را اجرایی کند. عدم حضور اکثریت در پای صندوق‌های رای، رییس جمهور اقلیت را به پیروزی می‌رساند و چنین رییس جمهوری برای همه مردم کشور تصمیم خواهد گرفت. هر اندازه پشتوانه مردمی رییس قوه‌ای بیشتر باشد به همان اندازه در اجرای برنامه‌ها و دفاع از اقدامات خود اقتدار بیشتری خواهد داشت، اقتداری که می‌تواند در سامان بخشی امور کشور به کمک دولت آید.
حجت السلام کیانی، اخلاق انتخابات را یکی از زیر شاخه های سیاسی دانست و ادامه داد: اخلاق انتخابات یکی از زیر شاخه های اخلاق کاربردی به نام اخلاق سیاسی است، که در آن جایگاه قدرت و کارگزاران آن مشخص می شود. از طرفی جایگاه، اهمیت و اعتبار امر انتخابات در نظام های مردم سالار سبب مشروعیت بخشی به سازمان، محتوا و رفتار سیاسی جامعه می باشد و این گزینه قابل مقایسه با شیوه های دیگر مشروعیت بخشی سیاسی نیست.
امام جمعه شبستر، یادآورشد: به احزاب چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب آنچنان که باید بهایی داده نمی‌شود و همین کم‌توجهی نظام سیاسی به احزاب، سبب شده تا در برهه‌هایی از زمان دعواهای سیاسی، تخریب‌ها و بی‌نظمی‌ها در عرصه سیاسی کشور شکل گیرد که تاثیر مخربی در تحقق توسعه سیاسی دارد.
وی، بااشاره به فرموده امام خمینی(ره) افزود: ایشان می فرمایند: انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس اسلام تنها کافی نیست‏بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است‏به شما و گروه شما هم مربوط نباشد، که اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می‏کنید و این یک محکی است‏ برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است‏ یا برای صلاح خودتان. امیدوارم که تا آخر هم اینطور باشد و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود و این مساله، مساله شخصی نیست‏بلکه برای اسلام و از امور مهمه است.
حجت السلام کیانی، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را نمادی از همبستگی ملی دانست و تاکیدکرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نمادی از همبستگی ملی اقشار مختلف است، هرچه ضریب همبستگی ملی در یک کشور بالاتر باشد، ظرفیت‌های ملی برای رشد و توسعه و بهره وری سوق پیدا کرده، آسیب‌ها و تهدیدات رنگ می بازند و مخاطرات امنیت و اقتدار ملی کاهش می یابد و یا از بین می رود. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با تنوع قومی، مذهبی و زبانی روبرو است، اما روحیه ملی و همبستگی اجتماعی، چه در سطح آحاد مردم و چه در سطح نخبگان، همواره از موضوعاتی بوده که دوست و دشمن به آن اعتراف داشته‌اند و نمود عینی این همبستگی در انتخابات‌ها تجلی یافته است.

گفت و گو: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید