حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری آزادسازی می‌شود
حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری آزادسازی می‌شود

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: حریم بقعه شیخ شهاب الدین اهری آزادسازی می شود و این موضوع جزو رئوس فعالیت های اداره کل است. احمد حمزه زاده روز شنبه در جلسه مشترک اداره کل اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و فرمانداری شهرستان اهر ضمن تاکید بر اینکه بهسازی و آزادسازی حریم بقعه […]

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: حریم بقعه شیخ شهاب الدین اهری آزادسازی می شود و این موضوع جزو رئوس فعالیت های اداره کل است.

احمد حمزه زاده روز شنبه در جلسه مشترک اداره کل اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و فرمانداری شهرستان اهر ضمن تاکید بر اینکه بهسازی و آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری استان یکی از مهم‌ترین اهداف این اداره کل در راستای توسعه گردشگری مذهبی است، اظهار داشت: این هدف با مشارکت تمامی دستگاه‌ها محقق خواهد شد.

وی روند تعیین حریم این اثر تاریخی را رو به پایان اعلام و اضافه کرد: فاز بعدی اقدامات، اجرای ضوابط لازم در داخل عرصه این اثر تاریخی است که در این راستا با ادارات داخل محوطه نیز رایزنی لازم صورت گرفته تا برای آزادسازی عرصه این اثر جابجایی‌های لازم انجام شود.

حمزه زاده اهمیت و جایگاه ویژه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در شهرستان اهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: حفظ و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی و معرفی آن در وسعت جهانی گامی مؤثر در توسعه گردشگری منطقه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اهر در حوزه صنایع‌ دستی نیز در استان پیشرو بوده و به ‌تبع آن به ‌عنوان شهر ملی صنایع ‌دستی معرفی شده است، یادآور شد: این شهرستان غنی در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که ‌باید با تقویت ظرفیت‌های موجود در راستای رشد بیشتر و معرفی آن با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، اقدامات مؤثری انجام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌ شرقی نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه و ارزش بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، گفت: باید نگاه فرهنگی که مردم اهر نسبت به بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری طی سال‌های متمادی داشتند، احیا شود چراکه این بقعه تاریخی گواهی بر قدمت این شهرستان است.     

حجت الاسلام شهاب‌الدین حسینی با تاکید بر ضرورت حفظ و صیانت از این مجموعه تاریخی و به ‌کارگیری تمام توان شهرستانی و استانی در این راستا، افزود: بدون تردید احیای مباحث فرهنگی و جایگاه معنوی این اثر تاریخی در اقتصاد گردشگری منطقه نیز مؤثر خواهد بود.

حسینی اضافه کرد: در بحث سرمایه‌گذاری و توجه به نگرش گردشگری به این اثر بی مانند نیز راغب هستیم تا در راستای توسعه منطقه  گام های موثری برداشته شود.

وی از آمادگی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از ظرفیت موقوفات اثر فوق در راستای توسعه منطقه خبر داد.

حسینی با تاکید بر اینکه در مورد امام‌زاده زین‌الدین فندقلو شهرستان اهر نیز در نظر داریم مجموعه گردشگری و فرهنگی ایجاد شود، افزود: در راستای این امر خواستار همراهی ویژه مسئولان شهرستان هستیم تا بتوانیم اجرای این مجموعه فرهنگی و تفریحی را محقق سازیم.

به گزارش نهال امید، بقعه تاریخی شیخ شهاب‌ الدین اهری در شهر اهر، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری و مجموعه ای مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و تعدادی غرفه است که از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزهٔ عرفان در ایران به شمار می رود.

این بقعه در دوره صفویه و به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری در شهر اهر ساخته شده است، اما آثاری از دوره ایلخانی نیز در آن وجود دارد.

مسجد شیخ شهاب‌ الدین اهری در ضلع شرقی صحن بقعه قرار دارد و دارای گچ بری‌ ها و تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و دور تا دور دیوار مسجد دستخط‌ هایی وجود دارد که بین آنها دست نوشته‌ هایی را از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی به چشم می خورد.

در دوره جنگ های ایران و روسیه تزاری در فاصله سال های ۱۱۸۴ تا ۱۱۹۲ شمسی، مقداری از اموال این مجموعه به سرقت رفت.

میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در نظر دارد با برهی اقدامات اصلاحی و مرمتی، این اثر تاریخی را در فهرست جهانی یونسکو قرار دهد.

  • منبع خبر : ایرنا