حدود ۱۸ سال روی خط یک مترو تبریز کار شده است
حدود ۱۸ سال روی خط یک مترو تبریز کار شده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز گفت: حدود ۱۸ سال روی خط یک مترو کار شده و از سال 94 تاکنون مسئولان فقط وعده می‌دهند که این خط تمام می‌شود ولی همچنان تمام نشده است.

به گزارش نهال امید، محمدباقر بهشتی اظهار کرد: تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد تومان(به قیمت روز) برای متروی تبریز هزینه شده است، چرا که این پروژه تقریباً ۱۸ سال پیش شروع شده و از نظر اقتصادی کار اشتباهی است که اعداد و ارقام را بر اساس سال‌های گذشته بگوییم و باید هزینه‌های صرف شده به نرخ روز اعلام شود.

وی با بیان اینکه متروی تبریز دارای دو خط اصلی یک و دو است و خطوط سه و چهار نیز در دست مطالعه قرار دارد، افزود: خوشبختانه خطوط سه و چهار وارد فاز اجرایی نشده و طول خطوط یک و دو به ترتیب ۱۷ و۲۲ کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ که شورای پنجم آغاز به کار کرد، اعلام می‌کنند که ۶۵۰ میلیارد تومان پول برای تکمیل مترو نیاز است و البته شورای پنجم تا جایی که در توان داشت به ویژه برای خط یک اعتبار تامین کرده و فقط در سال ۹۸ حدود هزار میلیارد تومان اعتبار در این رابطه تخصیص داده است که ۶۵۰ میلیارد از طریق خرید اوراق مشارکت و مابقی نیز از طریق شهرداری تهیه شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز افزود: همچنین برای خط یک، ۲۰۰ میلیارد تومان وام قبل از شورای پنجم گرفته شده‌ و علاوه بر آن، ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز وام دیگری گرفته شده است.

وی با انتقاد از دولت به‌خاطر عدم تامین اعتبار برای متروی تبریز، گفت: بر اساس قانون، ۵۰ درصد اعتبار مترو سهم دولت و پنجاه درصد دیگر نیز سهم شهرداری است که تقریبا تا سال ۹۶ دولت سهم خود را پرداخت کرده اما از سال ۹۶ تاکنون هیچ کمکی در این رابطه نکرده است و فقط ۵۰ درصد بدهی اقساط اوراق مشارکتی خریداری شده را پرداخت خواهد کرد.

وی تشریح کرد: البته بهتر است دولت سهم خود را نقداً پرداخت کند، اما چون دولت مشکلاتی دارد و نمی‌تواند پرداخت کند، ناچاراً در پرداخت اقساط اوراق مشارکت کمک می‌کند.

عدم تامین اعتبار، مهم‌ترین علت نیمه تمام ماندن خط۲ مترو تبریز

بهشتی در مورد مهم‌ترین علت نیمه تمام ماندن خط۲ مترو تبریز، گفت: قبل از این‌که اعتبار لازم برای این خط تامین شود، پروژه شروع شده است؛ برای ساخت هر کیلومتر هم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، با محاسبه این ارقام، برای ساخت ۲۲ کیلومتر چقدر اعتبار لازم است؟ این در حالی است که دولت پولی برای پرداخت نداشته و شهرداری نیز توان پرداخت سهم خود را ندارد.

وی با تاکید بر این‌که بودجه شهرداری در سال ۹۹ تقریباً سه هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: از این مقدار یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری است و یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقی مانده برای تمامی سازمان‌ها و پروژه‌ها از جمله مترو است؛ لذا شهرداری توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارد و اگر تمامی بودجه شهرداری نیز هزینه شود، بازهم کافی نخواهد بود.

وی گفت: پیشنهاد می‌دهم که در حال حاضر تمامی تمرکز و توان شهرداری برای بهره‌برداری کامل خط یک و قسمتی از خط دو (از قراملک تا استانداری) معطوف شود.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: عقل حکم می‌کند که تمام توان و تمرکز خود را برای خط یک مترو که بیش از ۹۸ درصد آن تکمیل شده و تنها دو درصدش باقی‌مانده، متمرکز کنیم و بقیه نیز برای قسمتی از خط دو صرف شود.

هرگونه صحبت در مورد خط۵ شعاری بیش نیست

وی با انتقاد از طرح سخنانی در مورد خط ۵ مترو تبریز، تاکید کرد: هرگونه صحبت در مورد خط ۵ شعاری بیش نیست و هر کس این کار را انجام دهد در حقیقت شهر را می‌فروشد، چراکه در این صورت هر سال باید پنج هزار میلیارد تومان در این رابطه هزینه شود. حتی دولت نیز توانایی پرداخت این پول را ندارد و شوراها و شهرداری‌های بعدی همگی‌ گرفتار می‌شوند. به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی می‌گویم که اصلا چنین امکانی وجود ندارد.

بهشتی در پایان گفت: این مشکل تنها مختص شورا و شهرداری و در خصوص پروژه مترو نیست، بلکه در کل کشور همینگونه است که پروژه‌های زیاد و متعددی اجرایی می‌شود و هیچ کدام هم تکمیل نمی‌شود؛ قطار تبریز-میانه چقدر طول کشیده است؟ پروژه‌ای که چندین سال طول بکشد، اصلا توجیه اقتصادی ندارد و پروژه‌ها باید در زمان مشخص شروع و تمام شوند، در غیراین صورت پروژه مستهلک خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا