حجم آب ذخیره شده در سدهای خراسان رضوی ۳۹۸ میلیون متر مکعب است
حجم آب ذخیره شده در سدهای خراسان رضوی ۳۹۸ میلیون متر مکعب است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حجم آب ذخیره شده در سدهای استان طی سال گذشته ۷۹۳ میلیون متر مکعب بوده که این عدد در سال جاری ۳۹۸ میلیون متر مکعب رسیده است.

محمد علایی در گفت‌وگو با نهال امیددر خصوص میزان آب ذخیره شده در سدهای استان طی سال جاری اظهار کرد: حجم آب ذخیره شده در سدهای استان طی سال گذشته ۷۹۳ میلیون متر مکعب بوده که این عدد در سال جاری ۳۹۸ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین در مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۵۰ درصد از سدهای استان پر آب بوده که این عدد در سال جاری به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم ورودی آب به سدهای استان در ابتدای سال آبی جاری ۱۷.۸ میلیون متر مکعب و در ابتدای سال شمسی ۶۱ میلیون متر مکعب بوده است.

پلمب بیش از ۹۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان طی سال جاری

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره طرح تعادل بخشی و احیاء منابع آب استان عنوان کرد: این طرح از سال ۹۲ در دشت‌های خراسان رضوی آغاز شده و با موضوع مبارزه با چاه‌های غیر مجاز ادامه یافت. از سال ۹۲ تاکنون تعداد ۱۴ هزار و ۴۲۵ حلقه چاه غیر مجاز با حجم برداشت معادل ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب در استان شناسایی و پلمب شد. همچنین در سال جاری و تاکنون تعداد ۹۷۱ حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت معادل ۲۳ میلیون متر مکعب آب در استان مسدود شده است.

۷۳۱۴ حلقه چاه‌غیر مجاز در استان وجود دارد

علایی تصریح کرد: از مجموع ۲۳ هزار و ۸۲۶ حلقه چاه فعال در استان سهم چاه‌های مجاز ۱۶ هزار و ۵۱۲ حلقه و سهم چاه‌های غیر مجاز ۷۳۱۴ حلقه است. همچنین در بخش کشاورزی نیز از مجموع ۱۶ هزار و ۷۸۶ حلقه چاه فعال تعداد ۱۰ هزار و ۱۰۱ حلقه چاه مجاز با حجم برداشت معادل ۳۱۴۵ میلیون متر مکعب و ۶۷۸۵ حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت معادل ۱۴۲ میلیون متر مکعب آب در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری تعداد ۲۶۷ حلقه چاه با حجم برداشت معادل ۷۴ میلیون متر مکعب آب در استان اصلاح و تعدیل پروانه شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری خاطر نشان کرد: در سال آبی جاری میزان کل بارندگی‌ها در استان تاکنون ۳۸.۳ میلی متر بوده که این عدد نسبت به سال آبی گذشته ۱.۸ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است. 

علایی با اشاره به الگوی مصرف آب در استان عنوان کرد:  از ۱۰۰ درصد منابع آبی استان که شامل سدها و منابع زیرزمینی است حدود ۸۴.۴ درصد منابع آب موجود در بخش کشاورزی، ۱۰.۳ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۳.۸ درصد در بخش خدمات و ۱.۴ درصد منابع موجود در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: حجم آب منابع آبی تجدیدپذیر استان در سال آبی ۹۹-۹۸ به تفکیک در آب‌های سطحی ۱۵۵۸ میلیون متر مکعب و در آب‌های زیرزمینی ۳۱۹۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حجم برداشت آب در سال آبی ۹۹-۹۸ به تفکیک در بخش کشاورزی ۸۰۶ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی و ۳۹۸۸ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی، در شرب و بهداشت ۱۲۷ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی و ۴۵۷ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی، در بخش صنعت پنج میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی و ۷۷ میلیون متر مکعب از آب‌های زیر زمینی و در بخش خدمات ۴۱ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی و ۱۷۸ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی  بوده است.

  • منبع خبر : ایسنا