جوانی و کم‌تجربگی هزینه دارد
جوانی و کم‌تجربگی هزینه دارد

باوجود کسب نتایج قابل قبول توسط تراکتور علی‌رغم کم‌تجربگی سرمربی جوان، شکست برابر استقلال هزینه‌ی جوانی شجاعی بود که داده شد. روز گذشته و در حساس ترین بازی هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران، دو تیم‌ تراکتور تبریز و استقلال تهران در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف هم رفتند. این دیدار علاوه بر حساسیت […]

باوجود کسب نتایج قابل قبول توسط تراکتور علی‌رغم کم‌تجربگی سرمربی جوان، شکست برابر استقلال هزینه‌ی جوانی شجاعی بود که داده شد.

روز گذشته و در حساس ترین بازی هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران، دو تیم‌ تراکتور تبریز و استقلال تهران در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف هم رفتند.

این دیدار علاوه بر حساسیت های همیشگی، به لحاظ جدولی نیز برای هر دو تیم حائز اهمیت بود و هر دو تیم برای کسب سه امتیاز به میدان آمده بودند.

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات این بازی، عدم حضور دژاگه و حاجی صفی در ترکیب اصلی تراکتور بود. البته بدون تردید هیچ کس به اندازه سرمربی یک تیم از نزدیک با میزان آمادگی بازیکنانش آشنایی ندارد و بهتر از هرکسی می‌داند که کدام بازیکنان را در ترکیب اصلی قرار دهد.

شاید یکی از دلایل اصلی نیمکت نشینی دژاگه و حاجی صفی رهایی این دو از بند مصدومیت بود و شجاعی برای حفظ سلامتی این دو بازیکن، آنها را در ترکیب ۱۱ نفر اصلی قرار نداده بود. 

با این حال تراکتور بازی حساس مقابل استقلال را بدون دو بازیکن اصلی و تاثیرگذار خود آغاز کرد و تا قبل از دریافت گل نخست، بازی نسبتا قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت اما یک اشتباه آنهم از طرف سرمربی-بازیکن تراکتور یعنی شجاعی، کافی بود تا دیاباته که یک مهاجم فرصت طلبی است ، استقلال را یک بر صفر پیش بیاندازد.

همانطور که پیش بینی می‌شد، شاگردان شجاعی بعد از دریافت گل، بازی رو به جلویی را از خود نشان دادند اما گویا فراموش کرده بودند که استقلال علاوه بر دیاباته، بازیکن زهردار دیگری بنام قائدی را هم در اختیار دارد و بازهم در اثر اشتباه در میانه میدان و خط دفاعی، این بار قائدی بود که برای بار دوم دروازه اخباری را باز کرد تا استقلال دو بر صفر جلو بیفتد.

اما این پایان کار نبود و گویا روز، روز تراکتوری ها نبود چون که این شیخ دیاباته بود که از وضعیت وحشتناک خط دفاعی تراکتور و کلکسیون اشتباهات در این خط، نهایت استفاده را کرده و دومین گل خود و سومین گل استقلال را به ثمر رساند.

بعد از دریافت این گل بود که شجاعی به فکر تغییر در ترکیب تیمش افتاد اما ظاهرا برای این کار خیلی دیر شده بود و علی رغم اینکه برخلاف پیش بینی ها در خصوص عدم آمادگی دژاگه و حاجی‌صفی، این دو بازیکن خیلی زود روند بازی را به نفع تراکتور تغییر دادند، اما ورود دیر هنگام این دو بازیکن و تک گل عباسزاده برای تراکتور، نوش‌دارویی بیش نبود که هیچ اثری نداشت.

محمود فکری با کسب پیروزی مقابل تراکتور با یک تیر دو نشان را زد بطوریکه علاوه بر کسب سه امتیاز و تثبیت جایگاه خود در صدر جدول، انتقام شکست سه بر یک استقلال از تراکتور در دیدار فینال جام حذفی را نیز گرفت.

هواداران تراکتور که به هیچ عنوان از شکست تیم محبوبشان راضی نیستند، باید از روزی که شجاعی بعنوان سرمربی موقت تراکتور انتخاب شد و مالک باشگاه نیز قاطعانه از او حمایت کرد،  آماده‌ی چنین اتفاقاتی می‌شدند. بی تجربگی و جوانی هزینه دارد و تا روزی که شجاعی و سایر مربیان جوان کسب تجربه کرده و بعنوان یک مربی کاربلد و با تجربه هدایت یک تیم را برعهده بگیرند، همه این ناشی گری ها و اشتباهات طبیعی است.

در این بین دو موضوع بسیار مهم وجود دارد. اعتبار تراکتور و آینده شجاعی. بدون شک این وضعیت تا پایان فصل باقی نخواهد ماند چرا که از یک طرف ممکن است صبر هواداران لبریز شده و خواهان تغییر سرمربی تیمشان شوند و علاوه بر این، تراکتور نماینده فوتبال ایران در بازیهای فصل آینده لیگ قهرمانان فوتبال آسیا است و اگر با این رویکرد راهی آن مسابقات شود، کار بسیار مشکلی خواهد داشت.

دومین موضوع عبارت است از آینده فوتبالی شجاعی. بر هیچ کس پوشیده نیست که شجاعی با سابقه حضور در چندین دوره جام جهانی، جام ملت های آسیا و حضور در لیگ های معتبر بین المللی چقدر با تجربه و میدان دیده است ولی با این همه شجاعی نیز مانند دیگر ستارگان فوتبالی، دیر یا زود از مستطیل سبز خداحافظی کرده و وارد عرصه مربی گری خواهد شد.

همانطور که گفته شد، جوانی و کسب تجربه هزینه دارد و باید به این مربیان جوان میدان داد و اعتماد کرد. نکند بلایی که در تیم ملی ایران بر سر امیرقلعه نویی و علی دایی آمد، این بار در مورد شجاعی تکرار شود! به هرحال شجاعی اعتبار فوتبالی خود را گرو گذاشته و تیمی را تحویل گرفته که شاید در طول دوران حضور این تیم در لیگ برتر، به اندازه این فصل بی برنامه و بدون منطق بسته نشده بود.

حتی ناراحت ترین هوادار تراکتور از شکست برابر استقلال نیز اذعان می‌کند که تراکتور شجاعی به مراتب بهتر و با برنامه تر از تراکتور منصوریان بازی می‌کند و هرچند تا رسیدن به سطح تراکتور تونی فاصله دارد اما نشانه هایی از آن تیم هجومی در تیم تحت هدایت شجاعی نیز دیده می‌شود.

به نظر می‌رسد حضور یک مربی کارکشته و با تجربه در کنار شجاعی، می تواند حلال مشکلات این تیم شود. خوشبختانه فوتبال ایران و مخصوصا تبریز سرمایه های گرانبهایی در عرصه مربی گری دارد که هرکدام از این مربیان با کوله باری از تجربه می‌توانند علاوه بر کمک به شجاعی و پوشاندن نقاط ضعف تیم -که با توجه به کم تجربگی شجاعی کاملا طبیعی است- با کسب نتایج درخور نام و اعتبار تراکتور، دل هواداران میلیونی و دوست داستنی تراکتور را شاد کنند.

خوشبختانه فاصله تراکتور با صدر جدول تنها ۶ امتیاز است و تراکتوری ها می‌توانند با رفع نقاط ضعف خود و با جبران امتیازات از دست رفته دوباره خود را بعنوان یکی از مدعیان کسب قهرمانی مطرح کنند.

گفتنی است دیدار دو تیم تراکتور و استقلال از بازی های هفته یازدهم لیگ برتر، با تتیجه ۳ بر ۱ به نفع آبی های پایتخت به پایان رسید و تراکتور با این شکست با ۱۶ امتیاز بعد از استقلال، صنعت نفت و سپاهان در رده چهارم جدول رده بندی قرار گرفت.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا