جلوگیری از چاقی با مصرف عرق خارشتر
جلوگیری از چاقی با مصرف عرق خارشتر

عرق خارشتر چربی سوز است که مصرف آن با کمی تحرک می تواند از چاقی جلوگیری کند. برگ‌های خارشتر متناوب، درشت، دندانه‌دار با رگبرگ سفید و دندانه‌های نامنظم که منتهی به خار‌های کوتاه و تیز می‌شوند. پهنه‌ی برگ پوشیده از کرک سفید است به طوری که رنگ برگ سفید به نظر می‌رسد، برگ‌ها بدون دمبرگ به ساقه چسبیده‌اند.

به گزارش نهال امید، گل‌ها به شکل گروهی، کوچک و به رنگ زرد می‌باشند که اطراف آن‌ها را کرک‌های ابریشمی پوشانده و در انتهای ساقه و وسط برگ‌ها در ماه‌های اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می‌شوند.

میوه‌ آن حنایی رنگ است. تمام اعضای این گیاه تلخ، کمی تند و بدبو است ولی پس از خشک شدن بوی نامطبوع آن تا حدود زیادی مرتفع می‌شود. ریشه‌ی آن شبیه ریشه‌ گیاه مولد آنغوزه یا انجدان است و طعم آن تلخ و تند است.

برگ، گل، ریشه و شیرابه های ایجاد شده روی برگ‌های آن که به آن ترنجبین گفته می شود.
لعاب، صمغ، پتاسیم، کلسیم، منیزیم،  ماد‌ه‌ای به نام کنیسین، انواع قندها به مقدار جزیی، کمی تانن و کمی اسانس از ترکیبات ترنجبین است.

شیره گیاه خارشتر را ترانجبین یا ترانگبین می‌‌‏ نامند که تر به معنی تازه و انگبین به معنای عسل است.
ترنجبین حاوی ترنجبین ترکیبات قندی مختلفی چون منوساکاریدهای گلوکز و فروکتوز -دی ساکارید (ساکارز) و تری ساکارید(منو تیوز) که به راحتی در آب حل می شوند. خود گیاه شامل تانن و آنتوسیانین است.

به صورت دم کرده یا جوشانده یا از طریق تقطیر عرق گیاه به خصوص عرق ریشه ی آن را مصرف می کنند.

سه نوبت در روز، در هر نوبت ۱ قاشق غذاخوری از پودر گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کنید و پس از ۱۵ دقیقه آن را صاف و قبل از غذا میل کنید.
برای تهیه دمکرده ۲۰ تا ۵۰ گرم از برگ خارشتر را در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز چند بار هر مرتبه یک فنجان از آب صاف کرده‌ آن را بنوشید، ادرار را افزایش می دهد، خلط آور و اشتها آور است و به هضم غذا کمک می کند. برای درمان سردردهای یک طرفه و طپش قلب نیز مفید است.

مالیدن کوبیده‌ شاخه و برگ و ریشه آن در سرکه پرورده برای تسکین دردها مفید است.
گیاه خارشتر ادرارآور، ضد سیاه سرفه و تب و لرز است.

عرق خارشتر یکی از نوشیدنی های مفید است که از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند.

هر بار نصف لیوان از عرق خارشتر را با نصف لیوان آب مخلوط و نوشیده شود و نوشیدن روزی ۲ لیوان عرق خارشتر بخصوص افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، موجب رفع رسوبات کلیه و جلوگیری از سنگ می شود.

جوشانده‌ خارشتر معرق است و به عنوان مسهل از آن بهره می برند . مالیدن روغن برگ‌های گیاه خارشتر برای روماتیسم مفید است.

براساس آخرین تحقیقات مواد موجود در ریشه خارشتر می تواند در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر واقع شود ، بنابراین گزینه مناسبی برای درمان و مهار بیماری ایدز به شمار می رود.

ضماد گیاه خارشتر و یا گل‌های آن درمان کننده بواسیر و زخم های مقعدی است. خاکستر خار شتر التیام دهنده و ترمیم کننده جراحات و زخم ها است. و روغن برگ این گیاه برای دردهای روماتیسمی بسیار مفید بوده و روغن گل های آن برای بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد.

عرق خارشتر برای دفع سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

۲۰ تا ۵۰ گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم نموده و هر روز چند بار هر مرتبه یک فنجان از آب صاف کرده‌ آن را توشیده شود.

گفتنی است این عرق ادرار را افزایش می‌دهد، خلط آور است، بازکننده‌ گرفتگی و انسداد، گرم کننده‌ معده و اشتهاآور است و به هضم غذا کمک می‌کند. عرق خارشتر را بر‌ای درمان سردرد‌های یک طرفه و تپش قلب مفید می‌دانند و به طورکلی بر‌ای درمان یرقان، اسهال صفراوی و رفع بی اشتهایی دوره‌ی نقاهت بیماری‌ها بسیار مؤثر است.

  • منبع خبر : نهال امید