جلفا مقصد طلایی گردشگری آذربایجان شرقی است
جلفا مقصد طلایی گردشگری آذربایجان شرقی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، در تشریح ظرفیت‌های موجود گردشگری استان، شهرستان جلفا را مقصد طلایی گردشگری عنوان کرد.

به گزارش نهال امید، مرتضی آبدار صبح امروز در جمع مدیران گردشگری استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی مملو از جاذبه‌هایی مهم تاریخی، طبیعی و فرهنگی است، گفت: ظرفیت‌های غنی گردشگری این استان در تمام حوزه‌ها پاسخگوی سلیقه و نیاز گردشگر داخلی و خارجی است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری آذربایجان شرقی بسترهای مناسبی را برای جذب گردشگر فراهم آورده، شهرستان جلفا را از جمله مناطق پر مخاطب در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت ویژه این شهرستان و برخورداری از ظرفیت‌های متنوع گردشگری در اغلب فصول شاهد استقبال قابل توجه گردشگران از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به نقش مهم محور گردشگری شمال غرب استان در جذب گردشگر و قرار گیری شهرستان جلفا در رأس این مسیر، اظهار داشت: بازارهای مرزی این منطقه عاملی مؤثر در تحقق این امر است که با برخورداری از نیروهای فعال و جوان و همچنین سرمایه گذاری‌های خارجی، نقش مهمی را در رونق چرخه و توسعه اقتصادی استان ایفا می‌کنند.

آبدار یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهرستان را “کلیسای سنت استپانوس” عنوان کرد و گفت: این کلیسا تاریخی و کهن یکی از پرمخاطب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود که سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر کشور و جهان گرد هم می‌آورد.

او “امامزاده شعیب دوزال، مقبره سید محمدآقا، نمازخانه چوپان، مجموعه تاریخی کردشت، بازار مرزی، هلال تپه، حمام قدیمی جلفا، مقبره نباتی” را از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهرستان عنوان کرد که از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آیند.

آبدار در ادامه به جاذبه‌های طبیعی و مناطق نمونه گردشگری این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان ساحل ارس، آبشار آسیاب خرابه، ژئوپارک ارس، روستای تاریخی طبیعی اوشتبین و مناطق هدف گردشگری اوشتبین، کردشت، نوجه مهر و سفیده خوان اشاره کرد.

گفتنی است، شهرستان جلفا در ۱۴۰ کیلومتری شمال غرب تبریز و شمال کوه کیامکی و در حاشیه جنوبی رود ارس واقع شده و قرارگیری در حاشیه رود ارس، همجواری با جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان آن را به یکی از قطب‌های مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

مهر