جان دوباره به کالبد مدارس
جان دوباره به کالبد مدارس

بعد از سه ماه تعطیلی دانش‌آموزان، همه مدارس، به جز مدارس شبانه‌روزی، استثنایی و پیش دبستانی، از ۲۷ اردیبهشت ماه به مدرسه رفتند و با حضورشان جانی دوباره به کالبد مدارس بخشیدند.

مدرسه را گلستان علم و دانش می نامند، اما تصور گلستان بدون گل (دانش آموز) در خیال هم نگنجد؛ گرچه این گل‌ها، گل های پر سروصدایی هستند، اما معلمان هم بعد از سه ماه دوری از مدرسه سخت دلتنگ شان شده اند و به راستی نشاط مدرسه و کلاس درس با حضور دانش آموزان و قیل و قال شان در حیاط مدرسه میسر است.

اگرچه پس از تعطیلات طولانی مدت، مدارس بازگشایی شد اما نه خانواده ها و نه دانش آموزان رغبت چندانی برای حضور در مدرسه نشان نمی دهند چرا که بسیاری در منزل از طریق فضای مجازی، مدرسه تلویزیونی، کمک والدین و برخی دانش آموزان زرنگ با خودخوانی بسیاری از اشکالات را رفع کرده و اجازه ندادند تعطیلی مدرسه چندان خللی در امر یادگیری به وجودآورد، هر چند هیچ چیز جای مدرسه را نمی دهد و بهترین آموزش حضور در کلاس و چهره به چهره است و تا نفس گرم معلم را از نزدیک حس نکنی، آموزش واقعی رخ نمی دهد.

مشاهدات میدانی ما از سطح خیابان‌های شهر و حضور در برخی مدارس نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان همانند روزهای فعالیت مدارس چندان چشمگیر نیست که بخشی از این مساله به اعمال دستورالعمل های سختگیرانه وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس و بخشی نیز به خاطر ترس والدین از حضور فرزندان شان در مدرسه است.

براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، سطوحی از قبیل نرده‌ها، دستگیره‌های درب و پنجره، میز و صندلی‌ها، لوازم ورزشی و ابزار کمک آموزشی که توسط افراد زیادی لمس می‌شوند، باید حداقل روزی دو مرتبه تمیز و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده گندزدایی شوند و تهویه مناسب در تمام نقاط ساختمان برقرار باشد. آبخوری، دستشویی‌ها و توالت‌ها روزانه حداقل دو بار در طول ساعات کار مدرسه و یک بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده گندزدایی شوند.

مدارس باید دارای آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی، صابون مایع و محلول های مناسب ضدعفونی کننده و امکانات مدیریت زباله باشند و دستورالعمل‌های بهداشت محیط و گندزدایی را رعایت کنند.

البته طبق اعلام وزارت بهداشت،‌ فعالیت مدارس استثنایی و پیش‌دبستانی، مدارس روستا مرکزی و مدارس شبانه روزی دارای خوابگاه به جز برای پایه‌هایی که دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور هستند، تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

حضور دانش آموزان در مدارس کاملا اختیاری است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمامی عوامل اجرایی و معلمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت ماه در مدارس حضور می‌یابند، گفت: حضور دانش آموزان کاملا اختیاری بوده و فقط جهت رفع اشکال است.

جعفر پاشایی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال، تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه به‌جز مدارس استثنایی باهدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌های درسی غیرحضوری نشده‌اند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت‌ماه به مدت یک ماه مدارس دایر است.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای ضدعفونی، آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور مدیران، عوامل اجرایی و آموزشی براساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی، استمرار آموزش‌های غیر حضوری، بررسی وضعیت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان توسط معلمان، ارزشیابی غیرحضوری از درس تربیت‌بدنی، تشکیل شورای مدرسه با هدف بررسی وضعیت موجود دانش آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزش‌ها در موارد لازم و تصمیم‌گیری در خصوص ارزشیابی پایانی و تصمیم‌گیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، از جمله موارد اجرایی در مدارس است.

پاشایی با اشاره به این‌که برای هر دوره تحصیلی شرایط اختصاصی درنظر گرفته شده است، توضیح داد: در دوره ابتدایی، در خصوص دانش آموزان کلاس اول باید با ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود که دانش‌آموز تمامی حروف الفبا را به‌خوبی فراگرفته و مهارت‌های خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را به‌خوبی کسب کرده است؛ ارزشیابی شفاهی و کتبی این موضوع توسط معلم مربوط انجام می‌شود و نظارت و تایید آن با مدیر مدرسه خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: چنانچه به هر دلیل دانش‌آموز پایه اول در یادگیری حروف و مهارت‌های مورد نظر خواندن و نوشتن شایستگی لازم را کسب نکرده باشد، باید برنامه مشخصی برای تحقق این امر توسط معلم ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیر مدرسه موظف است برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فناوری و یا برنامه‌های تلویزیونی و یا به هر دلیل دیگر در یادگیری محتوای درسی باقیمانده از زمان تعطیلی مدارس ضعف دارند، برنامه مشخص جبرانی با محوریت معلم کلاس تعیین کند.

پاشایی با بیان این‌که برخی شرایط اختصاصی جزو موارد مشترک دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) است، افزود: ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) در پایه‌های هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایه‌های دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیرحضوری برگزار می‌شود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.

وی در مورد نحوه اخذ آزمون از دانش آموزان گفت: آزمون های مقطه ابتدایی و نیز مقاطع هفتم، هشتم، دهم و یازدهم توسط معلم مربوطه در فضای مجازی به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می شود  و پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری است.  

پاشایی ادامه داد: با توجه به بخشنامه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از تاریخ ۱۷خرداد ۱۳۹۹ آغاز می‌شود و بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا، خدمات حضوری به دانش آموزان پایه دوازدهم تا دهم خردادماه ارائه می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان هنرستانی نیز گفت: آن دسته از هنرجویان پایه دوازدهم که درس کارآموزی/کارورزی خود را باید در تابستان ۱۳۹۹ بگذرانند با برنامه‌ریزی و تصویب شورای کارآموزی یا کارورزی هنرستان‌ها و تایید کمیته کارآموزی یا کارورزی اداره منطقه، اقدام مقتضی به عمل آید.

دانش آموزان با رعایت اصول بهداشتی در کلاس حضور می یابند

مدیر آموزگار یکی از مدارس روستایی شهر صوفیان با بیان اینکه از دیروز با حضور همه معلمان مدرسه بازگشایی شده است، افزود: قبل از حضور دانش آموزان، مدرسه و کلاس ها کاملا ضدعفونی شده و دانش آموزان نیز با رعایت بهداشت شخصی و استفاده از ماسک و دستکش در کلاس حضور می یابند.

رباب قره بگلو در مورد استقبال دانش آموزان از حضور در مدرسه اظهار کرد: هم به خاطر تعطیلی سه ماهه و نیز به دلیل نبود اینترنت در این روستا و دسترسی نداشتن دانش آموزان به فضای مجازی و شبکه شاد، دانش آموزان مشتاق حضور در کلاس هستند.

وی در مورد تعداد دانش آموزان گفت: میانگین حضور دانش آموز در هر کلاس تقریبا پنج نفر است و چون پایه ششم مختلط است یک روز دختران و روز بعد پسران حضور می یابند.

دبیر شیمی یکی از دبیرستان های تبریز نیز با بیان اینکه هم اکنون در کلاس درس حضور دارم و پنج نفر از دانش آموزان برای رفع اشکال آمده اند، اظهار کرد: از دیروز در مدرسه حضور داریم و دانش آموزان نیز به صلاحدید خودشان و در صورت داشتن سوال و پرسش به کلاس می آیند.

رضا عبداللهی با بیان اینکه همه همکاران مان طبق برنامه هفتگی در مدره حاضر هستند و هر کلاس تقریبا پنج یا شش دانش آموز دارد، افزود: همه معلمان و دانش آموزان با استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله فیزیکی در کلاس حضور می یابند.

دانش آموزان و معلمان با هماهنگی به مدرسه می آیند

مدیر مجتمع استعدادهای درخشان مرند در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همه همکاران طبق برنامه از دیروز در مدرسه حضور دارند و دانش آموزان نیز در صورت داشتن سوال از معلم و رفع اشکال با هماهنگی مدیر و رعایت پروتکل های بهداشتی در کلاس حضور می یابند.

حمیده گلی زاده با بیان اینکه قبل از بازگشایی نیز معلمان حضور جدی در فضای مجازی و برنامه شاد داشتند و بنده نیز مرتب حضور معلمان و نحوه تدریس شان را رصد می کردم، افزود: دانش آموزان این مجتمع چون همگی درسخوان و جزو استعدادهای درخشان هستندف معمولا خودخوان هستند و تعطیلی مدارس خللی در درس و یادگیری آنها به وجود نیاورد.

وی با بیان هم اکنون دو نفر از دانش آموزان برای رفع اشکال در دروس عربی و ریاضی در مدرسه حضور دارند، گفت: دانش آموزان ضمن رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش، از روز قبل برای حضور در مدرسه با مدیر هماهنگ می شوند تا معلم مربوطه نیز همان روز در مدرسه حاضر باشد.

گلی زاده در مورد نحوه برگزاری امتحانات در این مجتمع خاطرنشان کرد: امتحانات به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود اما پایه های نهم  به دلیل انتخاب رشته و پایه دوازدهم به دلیل نهایی بودن، در مدرسه برگزار می شود که در این مورد نیز به دلیل وجود فضای کافی در آموزشگاه، صندلی ها به فاصله دو متر از هم چیده می شوند.

  • منبع خبر : ایرنا