ثبت ۹ اثر منقول آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی
ثبت ۹ اثر منقول آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از ثبت ۹ اثر منقول استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش نهال امید مرتضی آبدار ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: آثار کشف‌ شده در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگی آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار، دینی بر گردن نسل امروز است.

وی افزود: در همین راستا ثبت آثار منقول در دستور کار معاونت میراث فرهنگی این اداره کل قرارگرفته است و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، در جلسه ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی، ۹ اثر منقول آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی جای گرفت.

وی در ادامه با اشاره به آثار ثبت‌شده در این جلسه، اظهار کرد: «سنگ بسم‌الله»، «محراب مسجد جامع سراب»، «مهر استپی حاصل کاوش‌های کول تپه هادی شهر جلفا»، «النگوی طلایی به‌دست‌آمده از کاوش‌های سایت موزه عصر آهن تبریز»، «قفل فلزی رمزی سلجوقی و تنگ و دیگچه سفالین به‌دست‌آمده از کاوش‌های سد خداآفرین»، «گچ‌بری سرباز اشکانی قلعه ضحاک هشترود» و «بزرگ‌ترین سکه نقره‌ای شاه اسماعیل صفوی» در این جلسه ثبت ملی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، آبدار افزود: با توجه به اهمیت و غنای آثار منقول تاریخی موجود استان، معاونت میراث فرهنگی اداره کل با جدیت فرآیند ثبت این آثار در فهرست ملی را در دستور کار خود قرار داده است.

  • منبع خبر : ایسنا