تو قطع کن، نه اول تو قطع کن
تو قطع کن، نه اول تو قطع کن

این روزها با به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در آذربایجان شرقی، مردم به نبود آب و برق هم عادت کرده‌اند و گویا شرکت آب و شرکت برق در رو در بایستی با هم گیر کرده و نیاز مبرم مردم به آب و برق در میان تعارفات این دو شرکت نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش نهال امید، کمبود آب در ایران، مشکل جدیدی نبوده و زیاده روی در مصرف مایه حیات، تابستان همه ساله باعث افت فشار و یا قطعی آب در بسیاری از مناطق می‎شود، اما امسال معضل جدیدی به نام کرونا هم به مشکل اضافه شد، ویروسی که شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون جزو ضرورت‌های مبارزه با آن است.

کرونا باعث شد تا مصرف آب در زمستان و بهار هم افزایش پیدا کند، عده‌ای هم دچار وسواس شده و دل پرشان از کرونا را سر شیر آب خالی کرده و حین اجرای پروسه شست و شوی ۲۰ ثانیه‌ای دست‌ها، شیر آب را باز نگه داشتند تا سرانه مصرف آب به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند.

با وجود گذشت حدود بیش از پنج ماه از شیوع پاندمی کووید۱۹، هنوز منابع آبی لازم برای تامین آب شرب و آب برای شست و شو و برق تامین نشده است و یکی کم آبی را گردن ابرها انداخته و آن دیگری مردم را متهم می‌کند، هر چند سهم مردم در بحران کم آبی بسیار پررنگ و غیرقابل انکار است، اما هنوز راه حلی برای این بحران اندیشیده نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از شهروندان بیش از یک هفته است که موفق به استحمام و شست و شوی لباس‌هایشان نشده‌اند و لباسشویی‌های منازل در استراحت مطلق به سر می‌برند، چرا که آبی برای کار کردن نیست.

در این میان، سلامتی مردم قربانی تعارفات بین شرکت آب و برق شده و ساکنان برخی از مناطق تبریز، یک روز تمام از نعمت جریان آب محروم هستند و وضعیت در مناطق کم برخوردار بدتر بوده و محلاتی مانند محله ملازینال تبریز چندین روز است که آب ندارند.

آن‌ها انتظار دارند تا عدالت در قطعی جریان آب در تمامی محلات و مناطق رعایت شده و شرکت آب، انتقام تمامی مشترکان پرمصرف را از آن‌ها نگیرد. حال مردم بین توصیه‌های چندین وزارتخانه سردرگم مانده‌اند، وزارت بهداشت مردم را به شست و شوی مکرر دست‌ها توصیه کرده و وزارت نیرو مدام در خصوص کمبود آب هشدار می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت انتقال آب ارس به تبریز، می‌گوید: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم بحث انتقال آب ارس به تبریز را پیگیری کنند، چرا که در حال حاضر آخرین ظرفیت زرینه رود نیز برای ۲۲ شهر و ۱۵۰ روستا استفاده می‌شود. بحث یکپارچه سازی از اول سال ابلاغ شد و ما با کم‌ترین تنش و مشکل این موضوع را انجام دادیم و در حال حاضر ۱۵۰۰ روستا و ۶۵ شهر تحت پوشش هستند.

علیرضا ایمانلو خاطرنشان می‌کند: بحث عمده ما رعایت الگوی مصرف است، چراکه منابع تولید آب محدود بوده و به طور مثال برق قابل تولید بوده، اما میزان آب ثابت است؛ با وجود زیادی بارش، بیش از ۸۰ درصد از آب‌های زیرزمینی را مورد استفاده قرار می‌دهیم که باید تنها ۴۰ درصد استفاده شود.

وی با بیان این‌که بحث تامین آب و مدیریت مصرف بسیار مهم است، می‌گوید: گاه شرمنده مردم می‌شویم اما خواستار همراهی مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص منابع تامین آب در تبریز، بیان می‌کند: آب تبریز از سه نقطه زرینه رود، سد نهند و چاه‌ها تامین می‌شود؛ وقتی که آب شهروندان قطع می‌شود، عمیقا ناراحت می‌شویم، اما متولی تامین آب، همکاران فعال در شرکت آب منطقه‌ای هستند که با حداکثر توان و ظرفیت خود تلاش می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد کمبود آب در مناطق حاشیه‌نشین، می‌افزاید: اینطور نیست که عزیزان مناطق حاشیه نشین برای ما مهم نباشند، بلکه مشکل اصلی مربوط به بحث رینگ آبرسانی تبریز بوده و همچنین سه منبع تامین آب از مکان‌های جداگانه تامین می‌شود.

وی تاکید می‌کند: از مردم خواستاریم که آب را به درستی مصرف کنند، چراکه آب متعلق به مردم بوده و ما نیز خدمتگذاران مردم هستیم، اما چنانچه روند مصرف به همین شکل ادامه یابد، حتی اگر آب ارس نیز به تبریز منتقل شود، بازهم دچار مشکل خواهیم شد.

ایمانلو در رابطه با میزان مصرف آب بیان می‌کند: قبل از کرونا مردم همکاری خوبی داشتند، اما بعد از شیوع کرونا میزان مصرف ۳۷ درصد افزایش یافت و اوایل سال جدید واقعا اذیت شدیم.

  • منبع خبر : ایسنا