تولید غذای کامل دام از ضایعات کشاورزی و باغی
تولید غذای کامل دام از ضایعات کشاورزی و باغی

فرماندار هشترود از فعال شدن واحد تولید غذای کامل دام تهیه شده از ضایعات سلولوزی(کشاورزی و باغی) با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی میکروبی و تغذیه ای در این شهرستان خبر داد.

علیرضا توری، فرماندار هشترود امروز در میزگرد رسانه ای با اصحاب رسانه استان که با موضوع بررسی دستاوردهای همایش فرصت های سرمایه‌گذاری در شهرستان هشترود برگزار شد، اظهار داشت: همایش فرصت های سرمایه‌گذاری در راستای تحقق شعار سال؛ ۲۷ فروردین ماه سال جاری در شهرستان برگزار شد که بیش از ۱۰۰ طرح دانش بنیان به دبیرخانه همایش واصل شد که در نهایت ۱۵ طرح با حمایت پارک علم و فناوری در مرکز رشد پذیرش شدند.
وی با بیان این‌که ۱۰۹ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت و تجاری سازی طرح ها تصویب شده است، افزود: مهمترین ظرفیت هشترود موقعیت ژئوپلوتیکی، دسترسی به آزادراه‌ها، معادن، کشاورزی، رودخانه های پرآب و خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه که متاسفانه سال ها مورد غفلت واقع شده اند.
توری با بیان این‌که غفلت از ظرفیت این شهرستان؛ منجر به مهاجرت و بیکاری جوانان منطقه در طول سالیان متمادی شده است، خاطرنشان کرد: اصلی ترین کارگروه این همایش در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته و همچنین بررسی ظرفیت شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه بوده است که امیدواریم با تحقق تمامی طرح ها شاهد ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی باشیم.
فرماندار هشترود با اشاره به این‌که به دنبال اشتغال ۱۰ هزار نفری در هشترود هستیم، تصریح کرد: پایاب سد سهند بهترین فرصت سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی است؛ ضمن این‌که این شهرستان در امنیت غذایی منطقه نقشی بسیار اثرگذار دارد، در این زمینه طرح های متعددی بررسی، آغاز و در شرف بهره برداری است که همگی منجر به اشتغال جوانان منطقه خواهد شد

وی با بیان این‌که سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: هر شرکت دانش بنیان که در هشترود سرمایه گذاری کند با ۲۰ درصد آورده سرمایه، می تواند از ۲۰ درصد حمایت ستاد اجرایی فرمان امام و۶۰ درصد تسهیلات ۴ درصدی بهره مند شود.
فرماندار هشترود در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که شرکت نانو پیشگامان سهند بعنوان نخستین شرکت فعال در زمینه هوشمند سازی کشاورزی در کشور یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین طرح های کشاورزی با بهره مندی از فناوری بیوتکنولوژی میکروبی و تغذیه ای را ارایه کرده است، اظهار داشت: این شرکت توانسته به فرمول علمی تولید غذای کامل دام تهیه شده از ضایعات سلولوزی(کشاورزی و باغی) دست یابد که بسیار ارزشمند است.
وی یادآور شد: ضایعات کشاورزی بوته های پسماند از انواع اقسام محصولات زراعی و باغی، گلخانه ای، جالیزی و … وکشتارگاهی می باشد که طبق آمار منتشره تولید ضایعات کشاورزی در ایران ۳۵ برابر سایر کشورها بوده و همچنین در تولید ضایعات میوه نیز ایران رتبه نخست را در بین سایر کشورها کسب کرده است.
فرماندار هشترود ادامه داد: آمار و ارقام نشان می دهد که هر ساله بیشترین ارز صنعت دام و طیور، برای تهیه محصولاتی چون کنجاله سویا و انواع مواد غذایی صرف می شود. از طرفی افزایش نرخ نهاده های دامی، موجب سودآور نبودن تولید در برخی واحدهای دام و طیور شده است. به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ درصد مخارج روزمره واحدهای دامی، هزینه مربوط به تامین خوراک است، از این رو تبدیل ضایعات بخش کشاورزی به غذای دام و طیور ارزش افزوده بالایی را نصیب این صنعت خواهد کرد.
وی ادامه داد: یکی از روش های مرسوم در دنیا؛ روش های پروبیوتیکی که طی آن محصولی تخمیر شده یا سیلو شده بدست می آید و در اثر فناوری زیستی و تغذیه ای قابلیت هضم آن از زیر ۳۰ درصد به بالای ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند. همچنین با فرآوری فوق، خوشخوراکی محصول بالا رفته و تولید گازی که از آن به دست آمده و همچنین ناپدید شدن آن معادل یونجه بوده و حتی بهتر از یونجه دیده شده است.
۲۵ درصد تولید گندم استان در شهرستان هشترود است
همچنین مجید احمدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود در سخنانی با بیان این‌که هشترود قطب کشاورزی و تولید گندم در شمال غرب کشور شناخته می شود؛ اظهار داشت: ‌محدودیتی در زمینه زمین خاک و آب و شرایط اقلیمی نداریم؛ هم اکنون ۱۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در هشترود زیرذ کشت قرار دارد

وی با بیان این‌که سد سهند ظرفیت عظیم هشترود به شمار می رود، گفت: ۹۰ هزار هکتار سالانه در منطقخ گندم کشت می شود که رقم خاص گندم بنام «هشترود» در سراسر کشور شناخته شده است، این در حالیست این شهرستان در زمینه باغداری و تولید گوشت دام و طیور نیز جایگاهی مهم در استان دارد.
احمدی با اشاره به این‌که ۴۳۰ هزار تن تولیدات کشاورزی شهرستان است، افزود: توجه یه تکمیل زنجیره تولید و فرآورده های کشاورزی در اولویت است؛ ضمن این‌که در تامین نهاده های دامی نیز اقدامات ارزشمندی را پیگیر شده ایم، تا جایی که یکی از شرکت های دانش بنیان در استان با تولید محصولی دانش بنیان توانسته تحولی عظیم در زمینه تولید خوراک دام به وجود آورد.
وی تشریح کرد: شرکت نانو پیشگامان سهند توانسته از ضایعات کشاورزی با فرمولی غیرشیمیایی و بدون استفاده از سموم، محصولی دانش بنیان تولید کند که به عنوان غذای کامل دام جایگزین خوراک های متداول دام فعلی شود، این غذای کامل می تواند برای گوساله های پرواری، بره های پرواری و همچنین گاوهای شیرده جایگزین بخشی از قسمت علوفه ای جیره مصرفی دامها را تشکیل بدهد. ب
احمدی افزود: رای اولین بار نتایج استحصال شده در این فناوری تامین نیاز پروتئینی میکروارگانیسم های شکمبه و افزایش قابلیت هضم محصول را بیش از پیش نشان داده اند. این غذای کامل دام حاوی منبع خوبی از انرژی و پروتئین و منابع فیبری بوده و هم از لحاظ حفظ چربی شیر، تامین انرژی و تامین پروتئین نقش بسزایی را ایفا خواهد نمود. این غذای کامل با عمل آوری شیمیایی و فیزیکی ضایعات کشاورزی کاملا متفاوت است. غذای های عمل آوری شده شیمیایی قابلیّت سنخّیت و مقایسه با غذای کامل عمل آوری شده با روش های بیولوژیکی و تغذیه ای نخواهد داشت