توسعه صنعت مس آذربایجان شرقی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود
توسعه صنعت مس آذربایجان شرقی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

استاندار آذربایجان شرقی گفت: توسعه صنعت مس استان باید به یک گفتمان، مطالبه و حرکت عمومی تبدیل شود، در غیر این صورت این صنعت در وضعیت نامناسب باقی خواهد ماند.

به گزارش نهال امید ، عابدین خرّم در جلسه بررسی موانع موجود در پایداری تولید و توسعه مس منطقه آذربایجان، اظهار کرد: مس سونگون و شرکت ملی مس ایران بایستی به وظایف قانونی خود درخصوص پرداخت سهم اقتصادی استان و عملکرد شفاف و مسئولیت‌های اجتماعی و قانونی خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: ضروری است مجتمع مس سونگون تعهدات قانونی و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال خدمات ارائه‌ شده از سوی ادارات کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و حفاظت محیط زیست استان را ایفا کند.

وی گفت: شرکت ملی مس متعهد به ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در منطقه و حفاظت از آن به مدت ۱۰ سال است که مسکنی برای جلوگیری از فرسایش خاک در این منطقه است.

خرّم با تاکید بر ایجاد صنایع پایین دستی مس در شهرک‌های صنعتی ورزقان و اهر، افزود: شرکت مس سونگون موظف به تامین مواد اولیه این صنایع در داخل استان خواهد بود.

وی با بیان این‌که شرکت مس سونگون تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ متعهد به ایجاد نیروگاه ۵۰ مگاواتی است، اظهار کرد: ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برای توسعه این شرکت از تعهدات دیگر مس سونگون است.

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: شرکت مس سونگون در مقابل خدماتی که از دستگاه‌های اجرایی استان دریافت می‌کند باید برنامه زمان‌ بندی شده دقیق از تمام طرح‌ها و اقدامات توسعه‌ای خود ارائه کند.

وی با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین دستی مس، افزود: بخش خصوصی که قصد سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی مس دارند نسبت به تامین مواد اولیه از سوی شرکت مس سونگون نگرانی‌هایی دارند که شرکت مس باید با شفاف‌سازی در این زمینه، تضمین لازم به سرمایه‌گذاران را بدهد.

به گزارش نهال امید، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مدیر مجتمع مس سونگون هم در این جلسه گزارشی از پروژه‌های در حال اجرا و طرح‌های توسعه این مجتمع و قراردادهای منعقدشده در این زمینه ارائه کرد.