تندیس شهید «شیخ محمد خیابانی» نصب و رونمایی شد
تندیس شهید «شیخ محمد خیابانی» نصب و رونمایی شد

تندیس شهید «شیخ محمد خیابانی» در مقابل منزل او واقع در چهارراه شهید بهشتی نصب شد.

به گزارش نهال امید، این تندیس که توسط هنرمند تبریزی استاد حسینی و به سفارش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تهیه شده بود، پس از مکان یابی و طی مراسمی در مقابل منزل وی واقع در چهارراه شهید بهشتی، منصور سابق نصب شد.

این مراسم با حضور شهردار تبریز، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نواده خاندان آن شهید و جمعی از شهروندان هنردوست برگزار و طی آن از تندیس این مبارز مشروطه خواه پرده برداری شد.

شیخ محمد خیابانی روحانی آزادی خواه و مبارز جنبش مشروطه و رهبر نهضت آزادیستان در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در شهر خامنه به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی در زادگاهش، به پتروفسک، از شهرهای قفقاز، رفت و در تجارت خانه پدرش مشغول به کار شد. اما پس از بازگشتش به ایران به تحصیل علوم دینی در مدرسه طالبیه تبریز پرداخت. او در کنار علوم دینی، ریاضیات، حکمت، طبیعیات و تاریخ ادبیات را نیز فراگرفت و در اندک زمان به مدارک بالای علمی نائل شد.

شهید شیخ محمد خیابانی به دلیل سوابق مبارزاتی خود، در مجلس دوم به نمایندگی مجلس انتخاب شد و در پی اولتیماتوم روسیه به دولت ایران، به عنوان یکی از مخالفان سرسخت آن به مبارزه برخاست.

قیام او بر علیه قرارداد استعماری وثوق الدوله در تبریز، شش ماه به طول انجامید و در جریان آن برای انجام اصلاحات اساسی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شد. در نهایت با انتصاب مخبرالدوله به سمت والی آذربایجان و آغاز سرکوب  قیام شیخ محمد خیابانی در روز ۲۲ شهریور سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۲۹ ذی الحجه ۱۳۳۸ هجری قمری به شهادت رسید و پیکرش که به طور موقت در سید حمزه تبریز دفن شده بود، توسط خانواده اش به تهران منتقل و در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.  

  • منبع خبر : شهریار