تلاش برای تبدیل بازار تبریز به منطقه عاری از اتومبیل/ اکسپوی تبریز، باید ماندگار شود
تلاش برای تبدیل بازار تبریز به منطقه عاری از اتومبیل/ اکسپوی تبریز، باید ماندگار شود

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز از تلاش برای تبدیل بازار تبریز به “منطقه عاری از اتومبیل” خبر داد و گفت: البته اگر در حال حاضر بتوانیم این منطقه را عاری از تریلی، کامیون و کامیونت بکنیم، موفقیت بزرگی است. سعید نیکوخصلت با بیان این‌که در یکی از جلسات شورا در مورد ممنوعیت تردد تریلی، کامیون. […]

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز از تلاش برای تبدیل بازار تبریز به “منطقه عاری از اتومبیل” خبر داد و گفت: البته اگر در حال حاضر بتوانیم این منطقه را عاری از تریلی، کامیون و کامیونت بکنیم، موفقیت بزرگی است.

سعید نیکوخصلت با بیان این‌که در یکی از جلسات شورا در مورد ممنوعیت تردد تریلی، کامیون. کامیونت و مینی بوس در بازار تبریز، محدوده دارایی و قاری کورپوسی بحث و بررسی شد، افزود: تبریز، نیازی به هویت سازی ندارد، فقط باید هویتی که تبریز دارد را به دنیا معرفی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که شورای شهر تبریز به اهمیت توسعه متوازن و پایدار شهری واقف بوده و یکی از ستون‌های اصلی توسعه را توسعه فرهنگی_اجتماعی می‌داند، اضافه کرد: بحث هنر، در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه یک رویکرد مهم بوده و می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد، چراکه وسیله‌ای برای ارتباط با مردم بوده و علاوه بر مباحث اقتصادی، می‌تواند در اوقات فراغت، افزایش سطح آگاهی مردم، ارتباط بین‌المللی و… نقش آفرینی کند.

وی با تاکید بر این‌که شورای پنجم تبریز در مورد شهرهای خلاق نیز تمرکز دارد، گفت: شهرهای خلاق از جذب توریست کسب درآمد کرده و ظرفیت‌های توریستی خود را توسعه می‌دهد؛ به طبع، توریست‌ها جذب همایش‌ها، فستیوال‌ها، اکسپوها، رویدادهای هنری و اماکن فرهنکی، تاریخی، ورزشی و… می‌شوند و وقتی این شرایط در یک شهر فراهم باشد، بدان “شهر خلاق” می‌گویند.

نیکوخصلت به عملکر شورای پنجم در حوزه حمایت از هنرمندان و کسب و کارهای هنری اشاره کرد و افزود: در این رابطه کارگروه و کمیته‌های مخصوصی ایجاد شده و از مشاوران خوب کمک گرفتیم تا در حوزه حمایت از هنرمندان گام برداریم. یک سری اسلوب و شیوه نامه‌هایی نیز در حال تصویب است تا اگر هنری خوش‌درخشید، مورد حمایت واقع شود.

ایجاد بلک‌باکس استاندارد در تبریز

وی با بیان این‌که در این رابطه به بلک باکس‌ها توجه شده و امسال حداقل یک بلک‌باکس در سطح استاندارد در تبریز ایجاد می‌شود، ادامه داد: در حوزه حمایت از هنرهای معاصر نیز به عنوان مثال، فضایی در جوار مقبره‌الاشعراء برای نمایش آثار استاد حسینی، مجسمه‌ساز درنظرگرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که بر تمرکز و تجمیع آثار هنرهای تجسمی در تبریز توجه داریم، اظهار کرد: تبریز هنرمندان بسیار شناخته شده و برجسته‌ای دارد و همچنین آثار بسیاری از هنرمندانی چون استاد رسام نخجوانی، استاد بخت شکوهی و… داریم که بسیار باارزش هستند؛ در شورای شهر نیز چند جلسه برگزار کردیم تا این آثار فاخر را یکجا جمع کرده و از پراکندگی موزه‌ها و آثار جلوگیری کرده و در یک بخش متمرکز کنیم تا علاوه بر سهولت بازدید برای گردشکران، به یک برند برای شهر تبریز تبدیل شود.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که هنرمندان و مجموعه داران آماده خلق چنین فضایی برای شهرمان هستند و باید مراقب باشیم که مجموعه داران به شهرهای دیگر نروند، افزود: باید مراقب رویدادهای هنری شهرمان باشیم تا رشد یافته و به برندی برای شهرمان تبدیل شوند.

وی با اشاره به طرح توسعه فضاهای فرهنگی در شورای شهر، گفت: این طرح در سطح ملی پیگیری می‌شود، اما ما از اساتید هنری استان و تبریزشناسان کمک گرفتیم تا این طرح را بومی‌سازی کرده و نهادهای متولی امر را مشخص می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که معتقدیم شهر تبریز بیش از این‌که شهری اقتصادی، صنعتی و سیاسی باشد، شهری با برندهای تاریخی، فرهنگی و هنری است، افزود: زمانی که اعضای شورای چنین دیدگاهی دارند، برندینگ تبریز نیز با این دیدگاه پیش خواهد رفت، تاکنون نیز در شورای پنجم و کمیسیون مربوطه، علی رغم تنگناهای اقتصادی، تفکرات خوبی را بین مدیران تسری دادیم و شهرداری بین نهادهای متولی، به عنوان یک رابط نقش‌آفرینی کرده است.

نیکوخصلت با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مقبره الاشعراء نیز اظهار کرد: این مقبره باید به شکل تخصصی از یک طرف به بازار تبریز، مسجد صاحب الامر و مجموعه حسن پادشاه و از طرفی هم به خانه پروین اعتصامی متصل شده و سنگ‌فرشی بین این دو مکان ایجاد شود؛ باید پکیجی تعریف شود تا مقبره الاشعراء با بافت تاریخی در ارتباط باشد.

اکسپوی تبریز، آغازگر فصلی جدید در اقتصاد هنر

وی در ادامه سخنانش با اشاره به پیش‌رو بودن برگزاری پنجمین دوره اکسپوی تبریز(نمایشگاه فروش آثار هنری)، خاطرنشان کرد: باید از اکسپوی تبریز الهام بگیریم و حامی این رویداد هنری باشیم؛ همچنین باید قوانینی تصویب شود تا این برند برای تبریز شناخته شده و ماندگار شود.

وی با تاکید بر این‌که باید اکسپوی تبریز به گونه‌ای حمایت شود که تداوم داشته باشد، بیان کرد: باید مراقب باشیم که شهرهای دیگر این رویداد را از ما نگیرند؛ برگزاری اکسپوی تبریز بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند فصل جدیدی در اقتصاد هنر این شهر تعریف کند.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که اعضای شورای شهر نیز موافق این رویداد بوده و معتقدند این اکسپو می‌تواند توسط بخش خصوصی با موفقیت پیش برود، افزود: شورای شهر تبریز نیز علاقه دارد نقشی حمایت کننده در این رابطه داشته باشد تا چنین رویدادهایی در شهر رونق بگیرد.

وی با بیان این‌که برگزاری اکسپوی هنری در تبریز، ارزش و جایگاه هنرمندان را برجسته کرده و اقتصاد هنر را رونق می‌بخشد، گفت: در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا نیز در مورد اکسپو صحبت شده و ارزش کار تبیین شده است؛ معاونت فرهنگی شهرداری را هم مجاب کرده‌ایم در حد توان، در اختیار این رویداد باشد تا این جریان هنری در شهر تثبیت شده و به وضعیت پایدار برسد.

بر اساس این گزارش؛ بلک باکس یا جعبه سیاه سیاه عبارت است از یک سالن اجرای نمایش مکعب شکل که دیواره های آن به رنگ سیاه رنگ آمیزی شده باشد. تمامی امکانات این سالن نظیر صحنه، نور پردازی، ماشینری، محل قرار گیری تماشاگران و … بایستی پرتابل و قابل حرکت باشند .

  • منبع خبر : ایسنا