تفاوت ۶۶۰۰ تومانی قیمت مرغ زنده با آماده طبخ
تفاوت ۶۶۰۰ تومانی قیمت مرغ زنده با آماده طبخ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به قیمت‌های موجود در بازار، قیمت مرغ زنده درب مرغداری، ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرده فروشی، ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که تفاوت قیمت بین درب مرغداری و آماده طبخ مبلغ ۶۶۰۰ تومان است، در حالی که بر اساس مصوبه تنظیم […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به قیمت‌های موجود در بازار، قیمت مرغ زنده درب مرغداری، ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرده فروشی، ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که تفاوت قیمت بین درب مرغداری و آماده طبخ مبلغ ۶۶۰۰ تومان است، در حالی که بر اساس مصوبه تنظیم بازار، تفاوت قیمت مرغ درب مرغداری با خرده فروشی، ۶۰۰۰ تومان اعلام شده است.

اکبر فتحی در خصوص قیمت‌های مصوب محصولات بخش طیور در استان، اظهار کرد: مرغ زنده درب مرغداری به قیمت ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان، گوشت مرغ آماده مصرف به قیمت ۲۰ هزار و ۴۱۰ تومان و تخم مرغ درب مرغداری به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

وی در خصوص نحوه محاسبه قیمت مرغ آماده طبخ در مرحله کشتار، تشریح کرد: قیمت مرغ زنده به همراه ۲۰۰ تومان کرایه حمل و ۷۵۰ تومان هزینه کشتار و بسته بندی، در مجموع قیمت مرغ آماده طبخ در کشتار را شامل می‌شود.

وی متذکر شد: با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ و کاهش نسبی فروش آن در بازار مصرف، تعدادی از کشتارگاه‌ها در رقابت با یکدیگر، هزینه‌های کشتار و بسته بندی را کمتر حساب می‌کنند (۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان) و سود عمده فروشی نیز کمتر از سه درصد محسوب می‌شود.

فتحی افزود: در سال گذشته، مقدار  ۲۷۳۳ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰۱۷ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شده است که این میزان با توجه به میانگین سرانه مصرف کشور با ۳۱.۲۶ کیلوگرم گوشت مرغ (حدود دو برابر میانگین جهانی) و ۱۱.۷۲ کیلوگرم تخم مرغ، تامین کننده کل نیاز مصرف کشور بوده و نیازی به واردات وجود ندارد.

وی در خصوص توان صنعت مرغداری کشور، گفت: ۲۶ میلیون قطعه ظرفیت واحدهای مادر گوشتی، ۳۷۰ میلیون قطعه ظرفیت واحدهای مرغداری‌های گوشتی و ۹۵ میلیون قطعه ظرفیت واحدهای مرغداری‌های تخمگذار در کشور وجود دارد.

وی افزود: در جهت افزایش تولیدات این بخش نیز اقدام به افزایش میزان تولید جوجه یک روزه و افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی، اصلاح ساختار و اتوماسیون سالن‌های پرورشی واحدهای گوشتی و نصب قفس‌های تمام اتوماتیک در واحدهای تخمگذار می‌شود و در صورت تامین دان مورد نیاز نیز امکان افزایش تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، بدون ایجاد بنای جدید در واحدهای موجود امکانپذیر بوده و می‌توان زمینه‌های صادارت گوشت مرغ و تخم مرغ به کشورهای همسایه را فراهم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در صنعت مرغداری، اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری ثابت مستقیم انجام یافته در واحدهای مرغداری صنعتی کشور، براساس متوسط قیمت‌های روز احداث واحد مرغداری (مرغداری‌های گوشتی، تخمگذار و مادر) حدود ۱۱۳۳۶۰۰ میلیارد ریال و در استان حدود ۱۱۸۳۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی در خصوص علت گرانی گوشت مرغ و تخم مرغ، گفت: این امر عمدتا ناشی از افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت نهاده‌ها در کنار کمبود نهاده‌های موردنیاز و افزایش قیمت سایر عوامل تولید نظیر دارو، واکسن، هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و …. است که با توجه به اینکه اکثر نهاده‌های مصرفی بخش طیور، وارداتی هستند، لذا با افزایش قیمت ارز، ارتباط مستقیم دارد و تورم عمومی جامعه نیز تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: به دنبال بالا رفتن قیمت نهاده‌های مصرفی و افزایش قیمت تخم مرغ، ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت تخم مرغ درب مرغداری را ۱۲ هزار تومان و تخم مرغ مصرف کننده را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و به دنبال آن، صادرات تخم مرغ به خارج از کشور ممنوع اعلام شد؛ این موضوع باعث تجمع تخم مرغ مازاد در بازار و کاهش قابل توجه قیمت آن در هفته‌های گذشته شده است.

وی گفت: طی روزهای آینده تدابیری برای برقراری صادرات محدود و کنترل شده تخم مرغ اتخاذ شده و سهمیه استان‌ها برای صادارت اعلام خواهد شد که می‌تواند به متعادل شدن قیمت تخم مرغ کمک کند.

فتحی در خصوص آخرین وضعیت تأمین نهاده مرغداری‌های استان، تشریح کرد: میزان ۶۴ هزار تن کنجاله سویا، ۱۴۷ هزار تن ذرت و ۶۸ هزار تن جو در استان توزیع شده است؛ در این راستا اگر تولیدکننده‌ای، نهاده‌ای را که از سامانه بازارگاه خریداری کرده اما بعد از گذشت هفت الی ۱۰ روز به دستش نرسیده است، باید هر چه سریعتر به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کند تا نسبت به پیگیری نهاده وی اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که از اول مهرماه سالجاری، تامین نهاده به قیمت دولتی برای واحدهای مرغداری (گوشتی و تخمگذار) از طریق سامانه بازارگاه شارژ می‌شود و هم‌چنین با توجه به میزان جوجه‌ریزی انجام یافته در ماه‌های مهر و آبان و ممنوعیت صادرات مرغ از اول آبان ماه، پیش بینی می‌شود که مشکلی از نظر تامین گوشت مرغ وجود نخواهد داشت.

  • منبع خبر : ایسنا