تعویض همزمان ۲ مفصل زانوی بیمار مبتلا به هموفیلی برای اولین بار در شمال غرب کشور
تعویض همزمان ۲ مفصل زانوی بیمار مبتلا به هموفیلی برای اولین بار در شمال غرب کشور

عمل جراحی تعویض همزمان دو مفصل زانوی یک بیمار مبتلا به هموفیلی برای اولین بار در شمال غرب کشور توسط دکتر امین مرادی، فلوشیپ جراحی زانو در مرکز آموزشی درمانی شهدا تبریز به طور موفقیت آمیز انجام شد.

به گزارش نهال امید دکتر امین مرادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و فلوشیپ جراحی زانو در این خصوص اظهار کرد: این عمل جراحی بر روی مرد مبتلا به هموفیلی ۴۹ ساله با پروتز LCCK انجام شد.

وی اضافه کرد: بیماران هموفیلی به دلیل خونریزی‌های مکرر در مفاصل زانو در سنین پایین دچار آرتروز شدید می‌شوند، از این رو مجبور به تعویض همزمان هر دو مفصل زانوی این بیمار شدیم.

وی یادآور شد: این عمل جراحی با هماهنگی‌های انجام شده با معاونت درمان، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سازمان هموفیلی و زحمات سرویس بیهوشی بیمارستان شهدای تبریز که فرایند بیهوشی این عمل زمانبر را پذیرفتند، انجام شد.

مرادی خاطرنشان کرد: در کانون هموفیلی آذربایجان شرقی نیز زحمات زیادی برای تامین فرآورده‌های خونی و پروتزها کشیده شد.

وی خاطرنشان کرد: بیماران هموفیلی حتی چند ماه پس از عمل و حین فیزیوتراپی هم باید از فرآورده‌های خونی استفاده کنند.

این فلوشیپ جراحی تاکید کرد: فاکتور خونی برای چنین عمل‌هایی حتما باید تامین شود، در غیر این صورت بیمار دچار عوارضی مانند محدودیت حرکتی یا خونریزی و در نهایت خراب شدن نتیجه عمل می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنانش توصیه کرد: بیماران در صورت داشتن مشکل حرکتی شدید، درد و خونریزی مفصلی بهتر است برای داشتن زندگی راحت‌تر، جراحی شوند.

بر اساس این گزارش، تعویض همزمان دو مفصل زانوی بیمار مبتلا به هموفیلی ۲۹ بهمن ماه سال جاری برای اولین بار در شمال غرب کشور انجام شد، این بیمار هم اکنون رو به بهبودی بوده و قادر به راه رفتن است.

هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده است که در حدود یک نفر از هر ۱۰ هزار نفر جمعیت جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. افراد مبتلا به هموفیلی به اندازه کافی فاکتور انعقادی هشت یا ۹ نداشته و مستعد خونریزی طولانی مدت‌تر از حالت طبیعی هستند.

  • منبع خبر : ایسنا