تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری است
تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری است

معاون خط و مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری است. ابراهیم سوزنچی کاشانی روز چهارشنبه در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و مدیران صنایع آذربایجان شرقی به تشریح سند توسعه علم و فناوری استان پرداخت و گفت: این سند تنها یک ‌مطالعه […]

معاون خط و مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری است.

ابراهیم سوزنچی کاشانی روز چهارشنبه در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و مدیران صنایع آذربایجان شرقی به تشریح سند توسعه علم و فناوری استان پرداخت و گفت: این سند تنها یک ‌مطالعه اولیه در این حوزه و با استناد بر آمارها تا سال ۹۶ بوده که در صورت همکاری مسئولان استانی، می‌توان آن را به یک سند توسعه استانی تبدیل کرد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام گرفته، در ارزیابی وضعیت دانشجویان استان می‌توان گفت که اغلب دانشجویان در رشته‌های فنی مهندسی و علوم انسانی تحصیل کرده و در رتبه‌های بعدی نیز رشته‌های علوم‌ پایه و پزشکی، کشاورزی و هنر قرار دارند.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، روند پذیرش کارشناسی ارشد فرایندی افزاینده و روند پذیرش کاردانی نیز کاهنده بوده که نشان می‌دهد، مهارت‌ها در استان کاهش یافته است.

سوزنچی با اشاره به رشد مقالات علمی و پژوهشی استانی در وب آو ساینس و روند نوسانی میزان مقالات داخلی، گفت: عمده مقالات استان در این سایت خارجی در حوزه پزشکی بوده و سپس بخش‌های فیزیکی، فناوری، و در مراتب بعدی علوم انسانی را در برمی‌دارد. در مقالات فارسی زبان نیز عمده مقالات در حوزه علوم انسانی و سپس پزشکی است.

وی افزود: پرتکرارترین موضوعات مقالات استان مربوط به جغرافیای شهری، پزشکی و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی در نشریات داخلی بوده است، در حالی که تکنولوژی مواد غذایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به میزان ۴۷۳  ثبت اختراع در هر ۱۰۰ هزار نفر در استان، اظهار کرد: استان از نظر تعداد محققان کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه در جایگاه خوبی قرار دارد. 

معاون خط و مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه افزود: این سند علمی حاصل یک نگاه بیرونی است و مسئولان استانی باید برنامه را بر اساس ظرفیت‌های خود مشخص کنند و حتی برخی از عنوان‌های این سند را تغییر دهند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا