ترکیه، دوست و برادر ایران است
ترکیه، دوست و برادر ایران است

به گزارش نهال امید، استاندار آذربایجان شرقی، تقویت ارتباط و مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه را از جمله ضرورت‌های فعلی استان و کشور دانست و گفت: ترکیه، دوست و برادر ماست و همواره خواهان افزایش ارتباطات و مناسبات خود با این کشور هستیم. محمدرضا پورمحمدی در دیدار سرکنسول جدید ترکیه در تبریز با وی با […]

به گزارش نهال امید، استاندار آذربایجان شرقی، تقویت ارتباط و مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه را از جمله ضرورت‌های فعلی استان و کشور دانست و گفت: ترکیه، دوست و برادر ماست و همواره خواهان افزایش ارتباطات و مناسبات خود با این کشور هستیم.

محمدرضا پورمحمدی در دیدار سرکنسول جدید ترکیه در تبریز با وی با اشاره به اشتراکات زیاد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف افزود: همکاری و ارتباطات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی با ترکیه از سالیان بسیار دور وجود داشته و پس از این نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌های مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که به دلیل نزدیکی و همسایگی با کشور ترکیه، نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی در منطقه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۵۰۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعال در استان عنوان کرد: آذربایجان شرقی با داشتن معادن غنی طلا، مس، کائولین، روی، نفلین سینیت و سایر فلزات ارزشمند توانسته در زمینه فعالیت‌های معدنی نیز اقدامات درخشانی انجام دهد.

پورمحمدی ادامه داد: کیفیت و کمیت معادن آذربایجان شرقی بسیار عالی و مستعد برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است و آمادگی خود را برای حمایت همه جانبه برای حمایت از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در این بخش اعلام می‌کنیم.

وی از آمادگی استان برای حمایت همه جانبه از افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ترکیه در تبریز خبر داد و افزود: ترک‌ها از سالیان گذشته، تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در استان داشته‌اند که مشارکت بیش از ۷۰ درصدی آن‌ها در شهرک سرمایه گذاری خارجی، یکی از مصادیق حضور پررنگ شرکت‌های ترکیه ای در تبریز است.

وی به دیدار رووسای جمهور ایران و ترکیه در سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و ادامه داد: رووسای جمهور هر دو کشور نیز خواهان توسعه مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی هستند که امیدواریم با پایان یافتن و ریشه کن شدن بیماری کووید ۱۹، بسترهای لازم برای تقویت ارتباطات و تحقق اهداف مشترک دو کشور، بیش از پیش فراهم شود.

استاندار آذربایجان شرقی هم‌چنین خواهان توسعه تعاملات علمی دو کشور و تدوین برنامه‌هایی برای آشنایی هرچه بیشتر دو کشور با زبان و فرهنگ دو طرف شد.

طوفان هبک؛ سرکنسول جدید ترکیه در تبریز نیز با ابراز خرسندی از مسئولیت جدید خود در این شهر، گفت: دوستی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران، افتخار بزرگی برای ما است و باید این دوستی‌ها در قالب ارتباطات مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری، اجتماعی، دینی و فرهنگی استمرار یابد.

وی ادامه داد: ما همواره آذربایجان را جان خود دانسته و به تعامل هرچه بیشتر با این خطه از کشور ایران، افتخار می‌کنیم، ما بر این باور هستیم که شناخت مردم دو کشور از یکدیگر کافی نیست و باید بتوانیم مردم خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: باید برنامه‌هایی مشترک برای ایام پساکرونا، تدوین و بسترهای لازم برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات را فراهم کنیم.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، سرکنسول ترکیه در تبریز نیز خواستار احداث مراکز آموزش زبان ترکی استانبولی در شهرهای مختلف ایران و هم‌چنین آموزش زبان فارسی برای مردم ترکیه در جهت تقویت آشنایی‌ها و تعاملات بین مردم با یکدیگر شد و افزود: اروپایی‌ها با دانستن زبان یکدیگر، شناخت بسیار خوبی از کشورهای همسایه خود دارند که متاسفانه این موضوع آن چنان که باید و شاید در کشورهای مسلمان هم‌چون جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مشاهده نمی‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا