ترنم صادرات با رایحه خوش گل‌ محمدی
ترنم صادرات با رایحه خوش گل‌ محمدی

بوی گل‌محمدی با نام محلی «قیزیل‌گول» رایحه‌آشنایی در اواخر بهار و اوایل تابستان در آذربایجان‌شرقی است که تکاپوی مادران روستایی را برای چیدن، فروش و گلاب‌گیری و مادران شهری را برای درست کردن شربت و مربا از گلبرگ‌های خوش رنگ و خوش‌بو به تکاپو می‌اندازد و فرآورده‌های آن به سفره غیرایرانی‌ها نیز راه یافته است.

به گزارش نهال امید، خواص درمانی فراوان، طعم خوش شربت و مربای گل محمدی موجب شده تا این محصول ایران هزاران ساله زیر زبان عرب نشینان حوزه خلیج فارس و ساکنان آسیای میانه نیز مزه کرده و آنان مشتری دایم فرآورده های این گل خوش الحان کشورمان شوند.

شربت گیری، درست کردن مربا به خصوص گلاب گیری در این فصل از سال و جمع آوری غنچه گل محمدی، شور و نشاط و تکاپوی قابل توجهی را در شهرها و روستاهایی که این محصول ثمر می دهد، به وجود آورده و بخشی از امرار معاش روستائیان را به صورت فصلی به خود اختصاص داده و مشتریان پروپاقرصی در آن سوی مرزها دارد. 

غنچه گل محمدی و گل خشک از دیگر فرآوردهای این محصول است که صادر می شود البته دوستداران دم نوش، گل محمدی را دم کرده یا آن را همراه چایی تناول می کنند و لحظاتی هم شده فارغ از مشکلات جاری می گذرانند. 

از سوی دیگر هر چند در ۲ دهه اخیر کشت گل محمدی (قیزیل گول) در اغلب نقاط کشورمان رواج یافته است، اما کارشناسان می گویند که این محصول در نواحی کوهستانی از جمله آذربایجان شرقی، به دلیل تنوع گیاهی آن، عطر و بوی متفاوتی دارد و کیفیت آن در مقایسه با اراضی پست بسیار بالاتر است.

برداشت گل محمدی در آذربایجان شرقی 

صادرات محصولات ۲۰ واحد فرآوری گل محمدی از آذربایجان شرقی 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: سطح زیر کشت و تولید گل محمدی بارور در استان ۱۲۴۰ هکتار و غیر بارور ۱۰۰ هکتار است. 

اکبر فتحی با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از پنج هزار تن برآورد می شود، افزود: حدود ۳۰ درصد تولید، معادل یکهزار و ۵۰۰ تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت مصرف می شود و ۷۰ درصد بقیه معادل سه هزار و ۵۰۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب و اسانس و عرقیجات مصرف می شود.

وی افزود: ۲۰واحد در آذربایجان شرقی در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب و اسانس و عرقیجات و بسته بندی گیاهان داروئی فعالیت می کنند که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

فتحی گفت: ارقام بومی ۹۵ درصد سطح زیر کشت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی می باشد.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۲ هزار هکتار اراضی گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغ های گل محمدی را به خود اختصاص داده و مقام پنجم کشور را دارا است. 

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر، تبریز و شهرستان های اسکو و آذرشهر، به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند. 

فتحی یادآور شد: شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در آذربایجان شرقی می باشندشهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در آذربایجان شرقی می باشند.

دکتر اکبر عبدی قاضی‌جهانی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی

اسانس، گلاب، گل خشک و غنچه از فرآورده‌های صادراتی گل محمدی است

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به قدمت تاریخی، دینی و خواص گل محمدی، اظهار کرد: حضرت رسول (ص) هر دو کف را از گل سرخ پر کرده چون نزدیک به مشام خود بردند، فرمودند که این بهترین گل های بهشت است بعد از گل مورد.

دکتر اکبر عبدی قاضی‌جهانی اضافه کرد:گل محمدی یکی از ارزشمندترین و مشهورترین گیاهان دارویی جهان بشمار می رود، آذربایجان موطن اصلی گل محمدی بوده، کشت و پرورش آن در سرزمین کهن ایران توسعه یافته است گل محمدی یکی از ارزشمندترین و مشهورترین گیاهان دارویی جهان بشمار می رود، آذربایجان موطن اصلی گل محمدی بوده، کشت و پرورش آن در سرزمین کهن ایران توسعه یافته است.

وی ادامه داد: گل‌تر، گل خشک، گلاب، غنچه، پوره، شربت، گل قند و مربا از مصارف خوراکی گل محمدی است، اسانس، گلاب، گل خشک و غنچه از فرآورده‌های صادراتی آن است.

عبدی اضافه کرد: اسانس، کانکریت و ابسولیت در صنایع عطر سازی، آرایشی، بهداشتی، درمانی، دارویی و غذایی قابل مصرف بوده و در درمان افسردگی و طب سنتی کاربرد فراوانی دارد.

وی گفت: گل محمدی مزه تلخ، گس، شیرین، خنک کننده و معطری داشته، دارای خاصیت نرم کنندگی، مقوی قلب، ضد التهاب، خلط آور، هضم کننده غذا، بادشکن، تصفیه کننده، تب بر، تقویت کننده نیروی جنسی، مقوی و قابض است.

وی ادامه داد: در استعمال داخلی دارای اثر جوان کنندگی، ضدآسم، درمان فشار خون بالا، برونشیت، گردش خون آهسته، اسهال، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، سرفه، تب، احتباس مایعات، سوء هاضمه، بی ‌خوابی، تپش قلب، استرس و عفونت های دستگاه ادراری می‌باشد.

وی در خصوص سایر خواص گل محمدی اظهار کرد: نشاط آور، گیاهی خنک کننده، آنتی اکسیدان، تسکین دهنده، قابض و ضد التهاب است و در طب سنتی به عنوان یک عامل تقویت کننده قلب استفاده می شود، برای تقویت اعصاب به کار رفته و ناراحتی گوارش از جمله معده درد را برطرف می‌کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی افزود: چکاندن عصاره آن در بینی، سردرد را درمان میکند، گلبرگ های خشک شده گل سرخ، التیام دهنده زخم است پاشیدن گلبرگ های خشک آن روی زخم،آنها را ضد عفونی کرده و التیام می دهد.

دکتر عبدی در خصوص خواص گلاب نیز گفت: گلاب خاصیت قلیایی داشته، گرمی درون را از بین می‌برد، گلاب در پزشکی سنتی برای درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قلب، اعصاب و معده و رفع پاره ای از سردردها کاربرد دارد، برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است، از بخور آن می‌توان برای درمان گلودرد، ناراحتی سینه و بیماری های تنفسی استفاده کرد.

وی افزود: بیشترین کاربرد گلاب در ایران، در آیین های دینی، زیارتگاه ها و مکان های متبرک و نیز در جشن ها و مناسبت های دیگر است، گلستان‌های شکوفا و پر طراوت گل محمدی امروزه در شهرستان آذرشهر و اسکو آذربایجان شرقی توجه همه گردشگران به طبیعت گردی در منطقه را جلب کرده است.

دکتر عبدی گفت: یک هفته است که برداشت گل از گلستان‌های پر برکت گل محمدی در روستاهای قاضی‌جهان، نادیلو و خراجو آغاز شده کشت گل محمدی در آذربایجان سابقه دیرینه دارد، وجود تنوع در ارقام گل محمدی اعم از قرمز، صورتی، سفید، کرمی، زرد، بنفش، بی‌خار، خاردار، زودخندان، همیشه خندان، پرگلبرگ و گل درشت آذربایجان شرقی را در این حوزه مطرح کرده است.

وی همچنین افزود: استفاده از دیگ‌های گلاب گیری سنتی سفالی، تهیه محصولات متنوع گل‌قند، مربا، شربت، عسل مخصوص، اسناد و اشعار تاریخی در آذربایجان نشان از بومی بودن و سابقه طولانی کشت گل محمدی در آذربایجان است.  

وی اظهار کرد: هزینه‌های کشت و احداث گلستان از سال دوم معادل صفر بوده و از سال سوم تولید گل، سود داده و اقتصادی می شود، به طور معمول روند تولید گل تا زمان ۹ تا ۱۲ سالگی بوته، افزایشی و پس از آن کاهشی است.

وی بیان کرد: پیری و فرسودگی در مزارع مفهومی نداشته و با یک کف بر یا برداشت پاجوش قابل احیاء است و پس از یکسال مجددا قابلیت تولید گل را دارد، با مدیریت درست گلستان گل محمدی یاد شده می توان متوسط برداشت گل را حداقل از یک تا ۲ تن در هکتار افزایش داد.

وی ادامه داد: مساحت زیر کشت گل محمدی در آذربایجان شرقی بیش از یکهزار و ۲۴۰ هکتار است، با کاربرد شیوه های نو از این گلستان‌ها سالیانه می توان بیش از ۱۵۰۰ تن محصول اضافه برداشت کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: اوج گل‌دهی یا شور گل دهی ۱۶ روز طول می کشد، پیش از طلوع آفتاب مردان و زنان گلچین، شروع به چیدن گل های باغ کرده و پس از آن گل ها به کارگاه ها انتقال و یا بازار عرضه می شود.

دکتر عبدی یادآور شد: گل محمدی به دامنه وسیعی از شرایط اقلیمی، اکولوژیکی، آب و هوایی سازگار بوده اکثر شرایط نامساعد محیطی را تحمل می کند، مناطق باز و آفتاب‌گیر با شب‌های به نسبت خنک را ترجیح داده و به کم آبی مقاوم است، گیاهی کم توقع بوده و سازگار به خشکی است.

وی گفت: کشت آن در مناطقی که با محدودیت آب مواجه اند، می تواند نقش موثری در افزایش بهره وری آب و توسعه پایدار داشته باشد، توجیه اقتصادی بالای آن موجب شده این گیاه در بسیاری از مناطق مستعد استان به خصوص در دامنه کوهپایه‌ها توسعه یابد، کشت آن بصورت دیم با در نظر گرفتن تمهیداتی در زمین‌های کم بازده امکان پذیر است باید در انتخاب مناطق مناسب برای کشت دیم باید دقت بیشتری کرد.

وی ادامه داد: به منظور افزایش و بهبود کمی و کیفی محصول، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد خانواده‌ ها و استفاده بهینه از آب و خاک آشنایی کشاورزان به اصول جدید کشت و شیوه های جدید مدیریت گلستان‌های گل محمدی ضرورت دارد. بدین منظور زارعین باید مواردی را در به هنگام کاشت، داشت و برداشت، انتخاب ارقام، روش‌های آبیاری، تغذیه، هرس، کنترل آفات و بیماری، کنترل علف‌های هرز، برداشت و فرآوری محصول مد نظر قرار داده و بازنگری کنند، در صورت مدیریت بهینه مزارع گل محمدی، ما شاهد افزایش سطح تولید همراه بهبود کیفیت آن خواهیم بود.

وی افزود: در انتخاب محل یا مکان احداث گلستان باید به بافت خاک، ساختمان خاک و ارتفاع از سطح دریا، میزان رطوبت هوا مد، دما، شوری آب و خاک، حرارت، آفتابگیر بودن، میزان و شدت باد مد نظر قرار گیرد، گل محمدی بعلت عمق کم ریشه، نیاز کمی به آب دارد و تا حدودی مقاوم به خشکی و شرایط کم آبی است، از دامنه تحمل اکولوژیکی و اقلیمی بالایی برخوردار است.

دکتر عبدی گفت: در ارتفاعات، اقلیم‌های کوهپایه‌ای با تابستان‌های معتدل، خشک و زمستان‌های سرد تا ارتفاع سه هزار متری گل محمدی می‌توان کشت کرد، کشت گل محمدی در دامنه کوه پایه‌ها، ارتفاعات و کم شدن دما، تبخیر و تعرق از سطح گلبرگ کاهش می‌یابد که می‌تواند یک علت در افزایش اسانس این مناطق باشد.

وی اظهار کرد: بصورت کلی اقلیم مناسب کشت گل محمدی یک اقلیم ملایم با آب ‌و هوای معتدل است، سازگاری  بیشتر مزارع گل محمدی ایران در ارتفاعات،  ۱۹۰۰ متر از سطح دریا یا بالاتر قرار گرفته‎اند، بهترین اسانس‌های تولید شده گل محمدی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا تولید می شودبصورت کلی اقلیم مناسب کشت گل محمدی یک اقلیم ملایم با آب ‌و هوای معتدل است، سازگاری  بیشتر مزارع گل محمدی ایران در ارتفاعات،  ۱۹۰۰ متر از سطح دریا یا بالاتر قرار گرفته‎اند، بهترین اسانس‌های تولید شده گل محمدی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا تولید می شود.

وی یادآور شد: میزان عملکرد گل و اسانس تولیدی در گل محمدی به میزان سطوح نیتروژن، فسفر و پتاسیم در برگ‌ها و جوانه‌های تولیدی در طول مدت ‌زمان تکامل جوانه‌ها ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: برای هر یک هکتار گلستان میزان مورد استفاده ازت ۳۰ تا ۶۰ کیلوگرم، پتاسیم ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم و فسفر ۵۰ تا ۹۰ کیلوگرم توصیه شده است ولی بهتر است هر گونه توصیه مصرف کودهای شیمییایی و تغذیه مزارع گل محمدی، بر اساس آزمایش‌های تجزیه عناصر خاک و برگ انجام‌ پذیرد.

وی ادامه داد: گل محمدی نیازمند تغذیه کامل تمام عناصر غذایی است تمام این عناصر در یک نوبت در پاییز و چند نوبت باید در بهار با خاک مخلوط شود، قبل از کاشت در پاییز بهتر است در حدود ۳۰ تا ۲۵ تن در هر هکتار کود دامی پوسیده پخش شده و شخم عمیق زده‌ شود با این شرایط از سال دوم هرساله می تواند ۱۰ تا ۱۵ تن کود دامی پوسیده زمین اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه انتخاب خاک مناسب تضمین‌ کننده عملکرد بهینه در گل محمدی است، اظهار کرد: مناسب‌ترین خاک برای کشت و کار گل محمدی خاک لومی عمیق و دارای PH بین ۶ تا ۷.۵ است، در مناطقی مثل آذربایجان که بیشتر دارای خاک آهکی می باشد به منظور کاهش اثرات نامطلوب آهک چهار تا پنج کیلو گوگرد همراه با کود دامی مقدار در هر متر  مخلوط می شود.

وی ادامه داد: بهترین زمان کشت گل محمدی اواسط پاییز است اما تا اوایل بهارهم امکانپذیر است، به علت خنک بودن هوا و کاهش تبخیر بهتر است در پاییز کشت شود، بهترین روش کشت گل محمدی به خوابانیدن بوده و سبب استقرار سریع شده است.

عبدی گفت: بهتر است که گل محمدی از اوایل صبح برداشت شود ولی در ارتفاعات بعلت خنک بودن هوا برداشت گل در طول روز انجام گیرد، در ارتفاعات بالاتر از ۱۸۰۰ متر که برداشت محصول تیر ماه می‌باشد، دمای هوا در طول روز به نسبت خنک می‌باشد برداشت محصول در طول روز از صبح تا غروب می تواند انجام گیرد و بر میزان کمیت و کیفیت گلاب، عطر، اسانس تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: گرما و شدت تابش نور زیاد همراه کمبود آب تابستان در مزارع گل محمدی می‌تواند موجب ایجاد سوختگی در بوته‌ها و توقف رشد (خواب تابستانه) و کاهش عملکرد محصول در سال آینده شود.

وی همچنین ادامه داد: امسال قیمت هر کیلو گل‌ محمدی بیخار در آذرشهر بطور متوسط ۱۰۰۰۰ تومان می باشد، در مزارع مطلوب با متوسط تولید چهار تن در هکتار در واقع حداقل میزان درآمد ناخالص زارعان از کشت یک هکتار گل محمدی ۴۰ میلیون تومان است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در صورتی که مدیریت مزرعه (کشت، آبیاری، هرس، تغذیه، شخم، وجین، برداشت) بر اساس الگو و نظارت علمی انجام گیرد دستیابی به ۱۲ تا ۱۵ تن در هکتار قطعی خواهد بود، اگر متوسط تولید ۱۰ تن باشد از یک هکتار ۱۰۰ میلیون تومان  سود ناخالص به کشاورز می رسد.

دکتر عبدی همچنین تاکید کرد:انواع محصولات متنوع اعم از گل تر، گل خشک، غنچه، گرده، مربا، گل قند، شربت و تولید داروهای گیاهی از انواع متنوع گل محمدی خاردار آتشی، بی‌خار قرمز، صورتی، کرمی، زرد، سفید و بنفش صورت گیرد سبب رونق اقتصادی و جهش تولید در منطقه می شود انواع محصولات متنوع اعم از گل تر، گل خشک، غنچه، گرده، مربا، گل قند، شربت و تولید داروهای گیاهی از انواع متنوع گل محمدی خاردار آتشی، بی‌خار قرمز، صورتی، کرمی، زرد، سفید و بنفش صورت گیرد سبب رونق اقتصادی و جهش تولید در منطقه می شود.

وی اظهار کرد: بعلت بهره مندی از صنایع سنتی، نبود صنایع و کارگاه های کوچک و بزرگ گلاب گیری، عدم آشنایی کشاورزان با نحوه فرآوری، عرق‌گیری، اسانس‌گیری، عدم وجود بازارهای صادراتی مطلوب برای گل، گل خشک، غنچه و سایر فرآورده‌های جانبی در نواحی کشت شده مشکلاتی از جمله وجود واسطه‌های بی شمار، ایجاد بازار کاذب، نبود ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی، نگرانی از رکود بازار در سال های آینده برای کشاورزان پیش آورده است و سبب شده است که قیمت گل محمدی در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته و باغبانان از این بابت متضرر می شوند.

وی با بیان اینکه انواع گل محمدی آذربایجان شرقی و فرآورده های آن مشتریان خوبی در خارج از مرزها دارد، افزود: بر این اساس قبل از توسعه کشت گل محمدی، ایجاد صنایع جانبی یک راه مطمئن در افزایش درآمد خانوار زارعان و رونق اقتصادی و جهش تولید در منطقه و کشور برای اقتصاد مقاومتی بوده و در کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه اورمیه بسیار موثر است و ارزآوری خوبی نیز به همراه دارد.

حمید حبیبی، تولیدکننده گل محمدی در روستای «ینگجه» شهرستان آذرشهر

کود مورد نیاز گل محمدی به موقع در اختیار باغبانان قرار گیرد 

باغبان زمین نیم هکتاری گل محمدی روستای ینگجه آذرشهر نیز در خصوص مشکلات کشاورزان  و باغبانان این حوزه گفت: مشکل اصلی باغبانان در دریافت به موقع کودهای لازم در فصل های پاییز و زمستان مثل پتاس و ماکرو است که محصول را در مقابل سرمازدگی محافظت می کند اما این کودها پس از موعد در اختیار ما قرار می گیرد. 

حمید حبیبی که حدود ۲۰ سال است باغبانی می کند، اظهار کرد: با این شرایط مجبور می شویم این نوع کودها را به صورت آزاد و با قیمت بسیار بالاتر تهیه کنیم چون در موعد مقرر در اختیار تعاونی ها قرار نمی گیرد. 

وی افزود: اگر پتاس، ماکرو و اوره(نیترات) به موقع در اختیار باغبان قرار نگیرد کارآیی محصول کاهش پیدا می کند و کمیت و کیفیت گل محمدی کاهش می یابد. 

حبیبی با بیان اینکه کیفیت گل محمدی باغ های آذرشهر بسیار مناسب، خوش رنگ و خوش بو می باشد، گفت: چون کارخانه ای در اطراف وجود ندارد تا تولیدات را خریداری کند واسطه های از این خلا استفاده کرده و زمانی برای خرید مراجعه می کنند که باغبان مجبور به فروش ارزان محصولات خود می شود. 

وی ادامه داد: ۱۱ هزار تومان قیمت متوسط گل محمدی بوده اما اکنون که محصول کمتر شده تا ۱۴ هزار تومان نیز قیمت فروش به خریداران در سر باغات افزایش یافته است. 

این باغبان گل محمدی همچنین با اشاره به اینکه نیاز به حمایت مسوولان داریم، گفت: هزینه یک عملیات کاشت، داشت و برداشت در یک هکتار به غیر از سال اول که ۳۰ میلیون تومان می‌باشد در سال های بعد به نصف کاهش می یابد اما در مجموع هزینه های بالایی را متحمل می شویم. 

حبیبی اظهار کرد: در رقم خاردار متوسط تولید ۴ تا ۴.۵ تن بوده و حداکثر ۷ تا ۱۰ تن برآورد می‌ شود قیمت هر کیلو گل در ارقام خاردار ۱۱ هزار تومان بوده و درآمد ناخالص حداکثر۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان برآورد می شود.

وی افزود: زراعت گل محمدی نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر حتی پسته سودمند بوده و از کارایی و بازدهی مصرف آب (مقدار آب مورد نیاز برای تولید یک واحد ماده خشک) برتری داردزراعت گل محمدی نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر حتی پسته سودمند بوده و از کارایی و بازدهی مصرف آب (مقدار آب مورد نیاز برای تولید یک واحد ماده خشک) برتری دارد. 

وی ادامه داد: گل محمدی به آب کمی نیاز دارد و در مقایسه با آب مصرفی کاشت سیب زمینی که یکی از محصولات رایج آذربایجان شرقی است یک چهارم آن مصرف دارد و مناسب الگوی مصرف است. 

این کشاورز روستای ینگجه آذرشهر گفت: اسفند و خرداد اوج فصل کار باغبانان گل محمدی در آذربایجان شرقی است البته آبیاری و نگهداری از بوته ها در طول سال انجام می شود اما در ۲ ماه یاد شده بازای هر هکتار ۲۰ نفر اشتغال مستقیم و ۸۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شوداسفند و خرداد اوج فصل کار باغبانان گل محمدی در آذربایجان شرقی است البته آبیاری و نگهداری از بوته ها در طول سال انجام می شود اما در ۲ ماه یاد شده بازای هر هکتار ۲۰ نفر اشتغال مستقیم و ۸۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود. 

حبیبی ادامه داد: گل محمدی آذربایجان شرقی از مرغوبیت بالایی برخوردار است و جزو گونه گل های بیخار محسوب می شوند بر این  اساس برای خشک کردن گل مقرون به صرفه می باشند به طور نمونه ۶.۵ کیلو گل محمدی یک کیلو گل خشک خوش رنگ می دهد و برای درست کردن مربا و شربت نیز بسیار مناسب است.   

وی اضافه کرد: البته گلاب گیری هم انجام می شود اما چون گل های آذرشهر و اطراف آن از رنگ، بو و کیفیت بالایی برخوردار بوده و قیمت به نسبت بالاتری دارد برای گلاب گیری کمتر صرفه دارد. 

حبیبی یادآور شد: چون برای گلاب گیری رنگ گل مهم نیست و برای تهیه گلاب از گل های محمدی کم رنگ و از گل کم کیفیت استفاده می شود تا توجیه اقتصادی داشته باشند گلاب گیری کمتر است اما در صورت تهیه گلاب های محلی کیفیت بسیار بالایی دارد. 

فروش غنچه گل محمدی در بازار تبریز

قیمت گل محمدی نسبت به سال های گذشته افزایش ندارد 

فروشنده دوره گرد گل محمدی در تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قیمت گل محمدی نسبت به سال های گذشته تفاوتی نکرده است اما مردم همچنان از قیمت آن ابراز نارضایتی می کنند. 

احمدعلی برزگر گفت: قیمت یک کیلو گل محمدی در بازار خرده فروشان تبریز ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می شود که رکود کرونا موجب شده فروش آن به علت مشکلات اقتصادی مردم کاهش یابدقیمت یک کیلو گل محمدی در بازار خرده فروشان تبریز ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می شود که رکود کرونا موجب شده فروش آن به علت مشکلات اقتصادی مردم کاهش یابد. 

وی با بیان اینکه گل محمدی روستای گنبرف آذربایجان شرقی از شهرت ملی و بالایی برخوردار است، افزود: کیفیت گل محمدی آذربایجان شرقی خوب است که البته اکنون زمان فروش محصولات آذرشهر و اسکو بوده اما برخی به علت اینکه مردم فکر می کنند کیفیت گل محمدی روستای هربی بهتر است گل آذرشهر را بنام هربی به فروش می رسانند. 

برزگر ادامه داد: البته زمان برداشت گل محمدی هربی بیش از یک ماه باقی مانده است اما به هر ترتیب گل محمدی آذرشهر و اسکو از کیفیت بسیار خوبی برای خشک کردن، مربا سازی و شربت گیری برخوردار است و قیمت خوبی هم دارد. 

  • منبع خبر : ایرنا