تحولی نوین در تولید خوراک دام با بهره مندی از فناوری‌های نوین
تحولی نوین در تولید خوراک دام با بهره مندی از فناوری‌های نوین

به گزارش نهال امید ، رضا موقّر، مدیر عامل شرکت دانش بنیان «نانو پیشگامان سهند» امروز در میزگرد رسانه‌ای رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی

به گزارش نهال امید از تولید خوراک دام با استفاده از روش‌های بیو تکنولوژی و علوم نوین تغذیه دام خبر داد و اظهار داشت: شرکت با استفاده از پژوهش های چند ساله اساتید برجسته دانشگاه تبریز و با انجام فرآیند بر روی پسماندها یا ضایعات کشاورزی توانسته محصولی تولید کند که بعنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی و با ارزش (پروتئین، انرژی، مواد معدنی و ویتامین) که در محتوای ضایعات وجود دارد، استفاده از این پسماندها در جیره های غذایی روزانه حیوانات از لحاظ اقتصادی در کاهش قیمت تمام شده فرآورده های دامی تأثیر بسزایی داشته است.
موقر ادامه داد: انجام فرآیند بر روی پسماندها جهت خوراک دام عمدتاً سبب خوشخوارکی، بهبود قابلیت هضم، بازده مصرف غذا و افزایش وزن روزانه دام ها می شود. ترکیبات مغذی موجود در ضایعات شهری، صنعتی و کشاورزی جهت تولید کودهای آلی و خوراک دام قابل استفاده هستند. گرچه این مواد دارای مواد ضدتغذیه ای و عناصر سنگین می‌باشند اما با انجام عمل‌آوری و فرآیندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قابل بازیافت هستند.
وی افزود: درکلیه اعمال فرآیندسازی بر روی پسماندها یا ضایعات، علاوه بر افزایش کیفیت خوراک باید ارزش اقتصادی این روش ها و سودمندی آنها نیز مدّنظر قرارگیرد. در این پروژه هدف اصلی ایجاد دانش فنی تبدیل پسماندهای آلی کشاورزی به خوراک دام می‌باشد.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان «نانو پیشگامان سهند» یادآور شد: پسماندهای کشاورزی و منابع طبیعی عمدتاً شامل موادی هستند که بعد از برداشت محصولات اصلی حاصل از زراعت، باغداری، جنگل، صید و صیادی، پرورش ماهی، پرورش دام و طیور و حشرات ، صنایع غذایی و غیر غذایی مربوطه بر جای می مانند. بعضی از این مواد که بالقوه ارزش غذایی بالایی را دارا می باشند در قدیم مورد استفاده قرار نمی گرفتند ولی امروزه در حد بسیار زیادی توسط دامها مصرف می شوند.
وی گفت: در این طرح با بهره گیری از فنآوری زیستی تهیه سیلاژ برای اولین بار در کشور اقدام به تولید توده های کوچک در سایزهای ۳۰ تا ۵۰ کیلویی سیلوی مواد غذایی شده است که ضمن ایجاد شرایط بسیار منحصر بفرد برای عمل آوری بیولوژیک خوراک تهیه شده در زمان نگهداری توسط میکروارگامیسمهای مفید موجود بر سطح مواد غذایی مورد استفاده، شرایط نگهداری و ماندگاری بیش از چندین سال محصول نهایی را نیز میسر می سازد و این یعنی دستیابی به شیوه ای مطمئن جهت پدافند غیرعامل در خوراک دام.
موقر کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت خوراک دام و هزینه های مدیریت خوراک دام، قابلیت انبار کردن طولانی مدت با حفظ تازگی و کیفیت محصول، رفع معضل عدم وجود سیلو در اکثر دامداریها، عدم وجود تلفات مواد خوراکی و فساد آنها، قابلیت حمل آسان، کاهش زمان تخمیر از ۴۵ روز به ۲ هفته، قابلیت نگهداری در فضای آزاد، انبارگردانی و حسابداری بروز خوراک موردنیاز و مصرفی واحد دامداری، مدیریت بحران در وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و همچنین امکان فرمولاسیون صحیح و کامل غذا، تامین کامل و مطمئن احتیاجات حیوان، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در تولید شیر روزانه، کاهش چشمگیر سقط جنین، کاهش بار میکربی شیر و حذف کامل سم آفلاتوکسین از غذای دام و تضمین سلامت دام را از جمله مزیت های این محصول دانش بنیان برشمرد.
وی گفت: در این طرح از پسماند و زائدات بیش از ۲۵-۲۰ ماده خوراکی گیاهان، در فرمولاسیون های مختلف پس از عمل آوری توسط میکروارگانیسمها در سطوح آزمایشگاهی و مزرعه ای در واحدهای کوچک به مصرف دامها رسیده و از نظر ارزش غذایی و قابلیت هضم و قیمت تمام شده تولید دام و غیره مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی ها در ابتدا برای خوش خوراکی و پذیرش توسط دام، سپس مواد مغذی ضروری موجود در فرمولاسیونها بود که بتواند احتیاجات تولید دام را برآورده کند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان «نانو پیشگامان سهند» خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی به شکل کنسانتره پروتئینی یا سوپر پروتئین و مکمل‌های معدنی بیولوژیک ساده و حاوی توکسین بایندر می باشند. در اثر استفاده از این محصولات هزینه های مربوط به تغذیه و جیره غذایی تا ۴۰ درصد کاهش یافته و از طرف دیگر مقدار تولید تا ۲۵-۲۰ درصد افزایش می یابد که در گذر از اقتصاد مقاومتی، امتیاز و ویژگی منحصر بفردی می باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هر خط طراحی شده حدود ۱۴ تا ۱۸ هزار تن در سال تولید دارد، اظهار داشت: هم اکنون خط تولیدی این شرکت در خوزستان فعال است و طی روزهای آینده خط تولید دیگری در شهرستان هشترود فعال خواهد شد، ضمن این‌که پاییز امسال واحد بعدی تولید در کشت و صنعت مغان راه اندازی می شود.
همچنین دکتر اکبر تقی زاده استاد دانشگاه تبریز که در روند تولید این محصول دانش بنیان نقش اثرگذاری داشته است، طی سخنانی اظهار داشت: اعتقاد دارم هر روستا باید تبدیل به یک شرکت دانش بنیان شود؛ کاری که انجام دادیم برای نخستین بار در جهان و در راستای بهره وری از ضایعات کشاورزی طراحی شده است.
وی ادامه داد: این محصول از لحاظ انرژی، پروتئین، هضم و غنی بودن بسیار بالاتر از دیگر نهاده های دامی معمول است، اظهار داشت: در فرمولاسیون تولید این محصول قابلیت فساد در روند نگهداری را از بین برده ایم که در نتیجه سلامت دام های تغذیه شده از این خوراک دام؛ محصولی سالم وارد سفره های مردم می شود.